صفحه 1 : اندیشه صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۸

امروز: ۳۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (May) 20

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر*: عبدالمجید دیناروند مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح توانست در سال گذشته افتخارات ارزنده‌ای را کسب کند اظهار کرد: این مجموعه توانست با کمترین خروج کار خود را به پایان برساند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، وی روز گذشته در جمع رسانه‌ها با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیروگاه رکورد 30 سال اخیر را پشت سر گذاشته است افزود: در حال حاضر آمادگی نیروگاه بیش از 99 درصد است و این یعنی عین هزار مگاوات در دسترس شبکه قرار می‌گیرد که البته این میزان در کشورهای پیشرفته نیزتحسین بر انگیز است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان با بیان اینکه در دولت سیزدهم 9 هزار مگاوات به شبکه برق کشور اضافه شده که این میزان معادل 9 نیروگاه مانند شهید مفتح است عنوان کرد: در حال حاضر نیروگاه کلاس اف در کشور بومی سازی شده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند نیروگاهی که 65 درصد راندمان دارد.
وی با این توضیح که نیروگاه شهید مفتح 38 درصد راندمان دارد و با تعمیر و نگهداری مناسب، توانسته در طول سه دهه به کار خود ادامه دهد مطرح کرد: راندمان بالای این نیروگاه به دلیل تجهیزات خاص و اختراعاتی است که توسط مهندسان نیروگاه ثبت و به کار گرفته می‌شود موضوع مهمی که حتی سبب تعجب و استقبال مهندسان ژاپنی که سازنده اصلی نیروگاه هستند، شد.
دیناروند با اشاره به اینکه تمام تجهیزات نیروگاه در صورت نیاز به تعمیر در خود نیروگاه ساخته می‌شود که به دلیل نگهداری بسیار مناسب از تجهیزات نیروگاه، مسأله تعمیر کم رخ می‌دهد گفت: امسال توسط وزارت نیرو برق خانگی و صنعتی را در اولویت تأمین خود قرار داده و سعی داریم با مدیریت مصرف، بتوانیم در تمام ساعات، نیاز به انرژی یکسانی داشته باشیم.
وی بیان کرد: اگر در مصرف برنامه‌ریزی داشته باشیم آن وقت مدیریت مصرف کمک می‌کند تا انرژی یکنواختی در ساعات شبانه روز جذب شده و بتوانیم برق را در اوج مصرف بصورت یکنواخت توزیع کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان با این توضیح که نیروگاه مفتح برای تأمین برق هموطنان از مهر ماه برنامه‌ریزی دقیق تعمیراتی مانند پایش از تجهیزات را آغاز کرده و توانستیم با استفاده از روش‌های پیش‌بینانه هزینه‌ها را کاهش دهیم ادامه داد: تجهیزاتی که نیاز به تعمیر داشته را تعمیر کردیم علاوه بر این توانستیم با روش‌های نوین تعمیراتی و پایش‌ها 3هزار و 400 ساعت تعمیرات در واحدهای چهارگانه نیروگاه شهید مفتح و نیروگاه درود در لرستان داشته باشیم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما حدود 2٫5 درصد از انرژی مورد نیاز هموطنان در پیک بار را عهده دار خواهیم بود، عنوان کرد: برای هر هم وطن میزان مصرف، 2 تا 2 و نیم برابر استانداردی است که برای هر فردی متصور است همچنین میزان مصرف کولر‌های گازی نیزمعادل مصرف یک کشور با 120 میلیون نفر جمعیت برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان درباره میزان مصرف پساب نیروگاه نیز اضافه کرد: مصرف پساب را به شدت کنترل کردیم و آن را به حداقل رساندیم علاوه بر این آب دور ریز پساب را هم وارد استخرهای خاکی می‌کنیم و به نوعی از پساب پساب هم استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف پساب نیروگاه در ساعت حدود 1700 مترمکعب است که با این میزان پساب، دیگر نیازی به سفره‌های آب زیر زمینی نداریم.
دیناروند با تشریح وضعیت و ویژگی‌های نیروگاه شهید مفتح افزود: سال گذشته 6 درصد از نیاز به برق شبکه را تأمین کردیم و با توجه به اینکه 9 هزار مگاوات به شبکه اضافه شده است انتظار داریم سهمیه ما همان ظرفیت سال قبل باشد.
وی درباره دیگر اقدامات نیروگاه برای رفع آلایندگی‌های زیست محیطی مطرح کرد: علاوه بر مدیریت پسماند پساب و مازوت، در طول چهار سال 130 هزار درخت کاشته ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان با اشاره به اینکه سال گذشته 100 هزار نهال کاشته و 40 هزار نهال را تحویل روستاییان اطراف نیروگاه دادیم اضافه کرد: امسال 200 هزار نهال آماده شده تا در اسفندماه بین روستاییان اطراف نیروگاه توزیع کنیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته درخت‌های تحویل داده شده سنجد و صنوبر بودند و امسال علاوه بر این، نهال درخت بید هم اضافه خواهد شد عنوان کرد: درباره تولید محصول ویژه از دوده‌های تولید شده در نیروگاه نیز باید بگویم با همکاری دانشگاه صنعتی اکسید وانادیوم را استخراج کرده ایم اما برای صنعتی شدن آن نیاز به زمان داریم.
دیناروند درباره مازوت سوزی نیروگاه نیز توضیح داد: تخصیص سهمیه گاز در دیسپاچینگ گاز کشور رخ می‌دهد و بر این اساس روزانه سهمیه گاز را به نیروگاه‌ها اعلام‌می‌کنند بنابراین نیروگاه حقی در انتخاب سوخت ندارد پس به هر دلیلی اگر سهمیه سوخت محدود شود مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم که میزان آن نیز بسته به نیاز شبکه است.
وی با بیان اینکه در سال 1402 در بحث گاز بیش از 65 درصد و بین 30 تا 35 درصد نیز مصرف مازوت داشتیم ادامه داد: در بخش پساب نیز بیش از 93 درصد مصرف ما از این بخش بوده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح همدان با تشریح نقش استفاده بهینه شهروندان از برق در بهبود عملکرد شبکه گفت:‌ پیش‌بینی‌ها بر این است که افزایش مصرف برق 5 درصد بیشتر از سال گذشته باشد پس لازم است برای رونق تولید و رفع نیاز جامعه، شهروندان با اقدامات ساده مثل توجه به دمای آسایش، استفاده بیشتر از کولرهای آبی و... ما را یاری کنند.
وی با تشریح اقدامات نیروگاه شهید مفتح در راستای عمل به وظایف اجتماعی خود از توسعه فضای سبز و تأمین آب شرب برخی روستاها خبر داد و مطرح کرد: علاوه بر ارتباط خوب با دانشگاه، 27 نخبه بومی استان نیز جذب نیروگاه شده اند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: