صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۶

امروز: ۲۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 17

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر*: دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «دوست من کتاب» به میزبانی همدان و با معرفی برگزیدگان و تجلیل از چهره ماندگار شعر کودک ایران به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، در دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان که به میزبانی همدان برگزار شد، از 31 استان آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و داورانی چون مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، غلامرضا بکتاش، افسانه شعبان‌نژاد، حامد محقق و محمود وهاب داوری این آثار را بر عهده داشتند، همچنین در این آیین علاوه بر تجلیل از برگزیدگان در بخش‌های مختلف از استاد مصطفی رحماندوست، به عنوان چهره ماندگار شعر کودک و نوجوان تجلیل شد.
طاهری، دبیر علمی جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان گفت: 850 اثر از 31 استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 478 اثر در بخش شعر و 363 اثر در بخش داستان و 185 اثر در بخش ویژه قرآن و عترت پیامبر(ص) بود و بیشترین مشارکت در جشنواره از آن همدان، قم، هرمزگان، فارس،‌ خراسان بود و در نهایت برگزیدگانی از استان‌های همدان، گیلان، خراسان رضوی، یزد، کرمان، لرستان، آذربایجان غربی، تهران و کردستان معرفی شدند که در این میان همدان با ارسال 300 اثر در جایگاه اولین استان در ارسال آثار به جشنواره شعر و داستان است که این نشان از ظرفیت استان همدان در ادبیات کودک و نوجوان دارد، بعد از استان همدان، استان خراسان رضوی با ارسال صد اثر به جشنواره در رتبه سوم و تهران با ارسال 195 اثر در رتبه دوم ارسال آثار قرار دارد.
مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با اشاره به خدمات کتابخانه‌ها اظهار کرد: کمتر از سه سال است که نشان هدهد سفید برای فعالیت‌های کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.
محمدرضا اسفاری به مجله هدهد سفید، جشنواره دوسالانه هدهد سفید و برنامه تلویزیونی هدهد سفید نیز اشاره کرد که از شبکه کودک پخش می‌شود. وی یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را معرفی استان‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، نقاشی و ایجاد عدالت فرهنگی عنوان کرد و افزود: همه باید از خدمات کتابخانه‌ها به صورت یکسان استفاده کنند.
استاندار همدان هم در این آیین با تأکید بر اینکه هنر در قالب شعر، داستان، فیلم می‌تواند مفاهیم ارزشمندی را در وجود انسان تداعی کند، عنوان کرد: همدان ما نسبت به ادبیات و فرهنگ توجه ویژه دارد، این استان شعرا و ادبای بزرگی را در خود پرورش داده است که آثار فاخری را بر جای گذاشته‌اند.
علیرضا قاسمی‌فرزاد سپس به وجود شاعران بزرگی چون مولوی، سعدی و حافظ اشاره کرد و با بیان اینکه شعرای ایران در دنیا بی‌نظیر هستند، تصریح کرد: برای ادامه این روند باید نسل‌های آینده طوری پرورش پیدا کنند که این راه را ادامه بدهند و این به طور قطع به حمایت نیاز دارد. وی با توصیه به کودکان و نوجوانان ادامه داد: از شما می‌خواهم که کمتر به فضای مجازی بپردازید، فضای مجازی آفتی است که افکار هجو و نامربوط را در ذهن کودکان ما ایجاد می‌کند.
قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: باید برای ماندگاری فرهنگ مقاومت، در راستای تقویت نقش شعر و داستان بکوشیم.
 رحماندوست: بیش از نیمی از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور از همدان برخاستند
استاد مصطفی رحماندوست که از داوران جشنواره بود نیز در این آیین گفت: بیش از نیمی از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور از همدان برخاستند، به راستی که همدان با سابقه فرهنگی که دارد قابل قیاس با شهرهای کوچک دنیا که مرکز ادبیات کودک و نوجوان شده‌اند، نیست.
وی با مطرح کردن این سؤال که چرا در همدان هیچ اتفاقی برای ادبیات کودک و نوجوان نیفتاده است، عنوان کرد: چرا در همدان که ظرفیت بالایی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد کاری نشده است؟!
رحماندوست اظهار کرد: همدان می‌تواند در زمینه انتشار کتاب مدرن کودک و یا پایگاه برای کتاب و اسباب‌‌بازی فعالیت کند و حتی ادبیات خود را به جهان صادر کند، وقتی این ظرفیت در همدان هست باید از آن استفاده کنیم.
عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز عنوان کرد: در دوره نخست جشنواره 19 استان شرکت داشتند اما در این دوره از 31 استان آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
در پایان از برگزیدگان این جشنواره و مصطفی رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک ایران تقدیر شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: