صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان از نظارت 5100 ناظر بر انتخابات خبر داد.
به گزارش هگمتانه، حجت‌الاسلام جلال مرادی ظهر دیروز با بیان اینکه عمل به قانون باید از سوی افرادی که به عنوان عنصر قانون‌گذار در مرحله رقابت قرار گرفته‌اند جدی گرفته شود گفت: متأسفانه شاهد برخی تخلفات بودیم که عمده آنها در فضای مجازی و حوزه تبلیغات بوده است.
وی با بیان اینکه در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری هستیم اظهار کرد: از هر نظر آمادگی برگزاری انتخابات را داریم و امیدواریم بار دیگر شاهد برگزاری مطلوب این رویداد مهم باشیم.
وی با تشریح روند برگزاری انتخابات گفت: طبق قانون انتخابات پیش ثبت‌نام نامزدها انجام شد و در این میان 150 نفر در استان ثبت‌نام انجام دادند، در مرحله ثبت‌نام که متفاوت از دوره‌های قبل بود، به محض ثبت‌نام الکترونیک که خود داوطلبان باید مدرک را بارگذاری می‌کردند، بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد.
رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی و نظارت گفت: گروهی از داوطلبان را داشتیم که شامل تبصره دو ماده 53 قانون انتخابات می‌شدند و باید مدارک را بارگذاری می‌کردند اما در مهلت مقرر کار را انجام نداده بودند بنابراین مشمول عنوان "عدم ثبت‌نام" شدند.
وی افزود: تقریبا شاید برای 10 نفر در کل استان که عدد بالایی نبود از 557 نفر ثبت‌نام‌ها، عدم ثبت‌نام خورد.
مرادی با بیان اینکه هیأت‌های اجرایی فهرست خود را به هیأت نظارت استان ارسال کردند که رای مشورتی است ادامه داد: ما فهرست را به هیأت مرکزی اعلام می‌کنیم، در برخی مواقع داوطلبانی مدعی می‌شوند که در دفتر نظارت بر انتخابات استان صلاحیت آنها رد شده در حالی که این موضوع در دفتر استان به کسی اعلام نمی‌شود.
تبانی با داوطلبان جرم است
وی در تشریح این مطلب با تأکید بر اینکه ما رای مشورتی را به هیأت مرکزی نظارت می‌دهیم و نخستین اعلامی رأی‌ که توسط فرمانداری به داوطلب اعلام می‌شود، رای هیأت مرکزی است خاطرنشان کرد: به هیچ نامزدی تاکنون رای هیأت استان اعلام نشده و رای مشورتی است که به هیأت مرکزی اعلام می‌کنیم و 15 دی‌ماه امسال نیز به نامزدهای انتخاباتی ابلاغ شد که نتیجه رای منطبق بر بررسی هیأت مرکزی انجام شد.
رئیس هیأت نظارت و بازرسی انتخابات در همدان با بیان اینکه برای نامزدهایی که عدم احراز یا تأیید داشتند سه روز از 17 تا 19 دی‌ماه فرصت اعتراض قرار داده شد گفت: یک ماه نیز فرصت رسیدگی پیش‌بینی شده بود، رای شورای نگهبان روز 20 بهمن‌ماه به داوطلبان اعلام شد و افرادی که در این مرحله برای نخستین بار رد داشتند، سه روز فرصت اعتراض داشتند.
وی با اشاره به اینکه 30 بهمن ماه به همه داوطلبان رای اعلام شد اضافه کرد: اول اسفندماه نیز هیأت اجرایی آمار نامزدهای تأیید صلاحیت را اعلام کرد و از سوم اسفندماه نیز تبلیغات انتخاباتی شروع شد.
مرادی با بیان اینکه در این فاصله انصرافی‌هایی داشتیم گفت: هشتم اسفندماه ساعت 8 صبح فرصت انصراف برای نامزدها به اتمام رسید و دیگر امکان انصراف ندارند.
وی در ادامه تصریح کرد: در مورد انصرافی‌ها دو بحث است اگر داوطلبی با دیگری تبانی کند به نفع او کنار رود مرتکب جرم شده در حالی که قبلا مصداق جرم نبود، ضمنا به صرف گفتن " من انصراف دادم" انصرافش مورد قبول نیست و باید هیأت اجرایی آن را ثبت کند و بعد نامزد خود اعلام کند که انصراف داده است.
5 هزار و 100 نفر به عنوان ناظر بر انتخابات نظارت دارند
مرادی با بیان اینکه اعلام شده که از 8 صبح روز پنج‌شنبه دهم اسفندماه تبلیغات ممنوع است گفت: تمام ستادها از این ساعت باید تا اعلام نتایج تعطیل باشند و هیچ ستادی نباید باز باشد؛ البته ستادهای مجازی هم باید تا اعلام نتایج غیرفعال شوند.
وی تصریح کرد: حتی اگر اطرافیان و هواداران نیز خارج از زمان قانونی بخواهند تبلیغ کنند، مصداق جرم است و ستاد انتخاباتی نامزد نسبت به این موضوع مسؤولیت دارد.
رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان با بیان اینکه 5 هزار و 100 نفر به عنوان ناظر بر کار انتخابات نظارت دارند که نمایندگان نظارت در بخش‌ها، سرناظرها و... را شامل می‌شوند افزود: ماده 70 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند مراجع اداری، قضایی و انتظامی موظف بر برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.
وی با اشاره به اینکه مسؤول اصلی انتخابات هیأت‌های اجرایی هستند و باید بر صحت آن نظارت داشته باشند در ادامه در خصوص تخلفات نامزدها گفت: عمده تخلفات در فضای مجازی، اظهارنظرها و تبلیغات بوده است.
مرادی با بیان اینکه نصب هرگونه آثار تبلیغاتی بیش از 70 در 100 جرم است که البته متأسفانه چنین تبلیغاتی در شهر موجود است و باید برخورد شود ادامه داد: هر پوستری که چاپ می‌شود باید چاپخانه آن نیز مشخص شود که این موضوع نیز از سوی نامزدها رعایت نشده که مصداق تخلف است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات ما این است که هیأت اجرایی نسبت به بررسی شفافیت تأمین مالی نامزدها به خوبی عمل کنند افزود: در صورت تخلف نامزدی نسبت به این مسأله یک تا دو دوره از حضور در انتخابات محروم می‌شوند.
رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان در ادامه سخنانش گریزی به تأیید صلاحیت‌ها زد و با بیان اینکه ما امسال 85 درصد تأیید صلاحیت داشتیم که یک رکورد است گفت: به افراد دلیل عدم صلاحیت را حضوری اعلام کردیم مگر کسی که مراجعه‌ای نکرده بود و یا خود نخواسته بود دلیل آن را بداند.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه 70 نفر از داوطلبان برای خود نماینده‌ای سر صندوق اخذ رای معرفی کرده‌اند که از یک تا 264 نفر بوده عنوان کرد: هر داوطلبی برای هر صندوق می‌تواند یک نفر را انتخاب کند که فرصت اعلام نیز به اتمام رسیده است.
مرادی در ادامه با بیان اینکه برگزارکنندگان انتخابات به صیانت از رای مردم حساس هستند افزود: خوشبختانه این موضوع از ابتدای انقلاب وجود داشته و تدوین کنندگان قانون اساسی به این مسأله توجه داشتند.
به نقل از فارس، وی با تأکید بر اینکه هر رایی که به صندوق انداخته می‌شود ما مکلفیم به عنوان حق‌الناس این رای را ثبت، قرائت و اعلام کنیم و یک رای هم برای ما مهم است در پایان گریزی به برگزاری الکترونیکی انتخابات در ملایر زد و افزود: در دیگر مناطق نیز برای رای دادن نیازی به ارائه شناسنامه برای مهر زدن نیست چراکه دستگاه احراز پنج مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت را برای رای دادن می‌پذیرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: