صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح جهش تولید در 430 هزار هکتار از اراضی دیم‌ استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، امیر لاهوتیان در جمع اصحاب رسانه‌ها با اشاره به روز جهانی خاک از برگزاری هفتمین مراسم گرامیداشت روزجهانی خاک در همدان خبر داد و اظهار کرد: این برنامه یکشنبه 12 آذرماه در دانشکده کشاورزی استان و مصادف با هفته پژوهش برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ایران با ثبت 2 هزار و 756 وقایع رخ داده و بار گذاری شده در وبگاه فائو رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است افزود: تنها 29 درصد از خاک جهان حاصلخیز است بنابراین حفظ و حراست از آن باید در دستور کار قرار گیرد. وی مطرح کرد: بیش از 70 درصد خاک‌های استان جزو خاک‌های جوان و کمتر توسعه یافته بوده و 66 درصد اراضی استان نیز بالای 2 درصد مواد عالی دارند. لاهوتیان درباره اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها توسط ستاد اجرایی فرمان‌ امام(ره) ادامه داد: این طرح قرار است در 430 هزار هکتار از اراضی استان انجام شود تا بتوانیم ماده عالی خاک را بالا برده و فرسایش آن را کم کنیم. البته 300 هزار هکتار آیش در استان داریم که با جهش تولید می‌خواهیم آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنیم. وی با این توضیح که با توسعه محصولات علوفه‌ای گیاهان دارویی و حبوبات در اراضی دیم می‌توانیم در ایجاد آیش سبز گام برداریم افزود: در طرح جهش تولید در دیم زارها تعهد استان 430 هزار هکتار است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان چالش دیگر خاک را شور شدن خاک برشمرد و مطرح کرد: استفاده از کودهای شیمیایی به صورت غیر متعارف و آبیاری با آب شور از دیگر عواملی است که منجر به شور شدن خاک می‌شود که برای رفع این مشکل کلاس‌های آموزشی ترویجی برگزار می‌شود تا کشاورزان از مسائل آگاه شوند.
وی با اشاره به ابعاد لایحه جامع خاک و لزوم تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک در استان بیان کرد: استان همدان جزو 5 استان آزمونه است و می‌خواهیم در این حوزه کار را شروع کنیم و توانسته ایم یک میلیارد تومان اعتبار نیز جذب کنیم.
لاهوتیان با اشاره به بهره برداری غیر اصولی از آبیاری نوین و چرای دام به عنوان یکی دیگر از چالش‌های خاک در ادامه سخنان خود عنوان کرد: امسال در هفته جهانی حفاظت از خاک طرح کاشت یک میلیارد درخت در عرصه‌های منابع طبیعی و هوشمند سازی آبیاری در 12 مزرعه استان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان نیز آغاز می‌شود.
در ادامه این جلسه مهدی جهانگیری رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز اظهار کرد: خاک مطلوب تضمین کننده امنیت غذایی کشور است. جهانگیری با اشاره به اینکه در نزدیک به 100 هزار هکتار از اراضی استان، کشاورزی حفاظتی انجام می‌شود اضافه کرد: باید در تمام کشت‌ها اصول کشاورزی حفاظتی انجام شده و به گونه‌ای کشاورزی شود که نسل‌های بعد هم بتوانند با بهره‌وری بالا از خاک استفاده کنند.
رئیس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی حفاظتی سال گذشته کشاورز نمونه کشور از شهرستان بهار انتخاب شد که در 200 هکتار کشاورزی حفاظتی را انجام می‌دهد اظهار کرد: در شمال استان، شهرستان‌های رزن، کبودراهنگ و فامنین به دلیل مزارع وسیع و کشت دیم وضعیت بهتری دارند علاوه براین کشاورزان آن نیز رغبت بیشتری برای استفاده از دستگاه‌های جدید دارند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: