صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: این روزها که فضای شهر محرمی شده است و هیأت‌ها و تکایا برای عزاداری امام حسین(ع) علم شده، شاهد حضور پر از شور و شوق نوجوانان برای شرکت در عزاداری و خدمت به عزاداران هستیم و این فرصتی برای تبیین فرهنگ عاشورا بین نسل جدید و آموزش درس‌هایی چون آزادگی، گذشت و خداشناسی و سپردن آینده هیأت‌های حسینی به دست همین نوجوانان است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)، تکایا و هیأت‌های مذهبی در جای جای شهر همدان بر پا شده است، همان طور که می‌دانیم محرم بهترین نهضت انسان‌ساز و بهترین فرصت برای تربیت نسل‌ها و ترویج فرهنگ عاشورایی است.
آنچه که این روزها در اکثر هیأت‌های مذهبی و تکایا در شهر دیده می‌شود حضور خودجوش نوجوانان در هیأت‌ها برای کمک به پذیرایی از عزاداران، برپایی تکایا و شرکت در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است.
کافی است عصرها نزدیک اذان مغرب سری به تکایا و هیأت‌های برپا شده در شهر بزنیم تا شاهد حضور نوجوانان در این نقاط باشیم. صحنه‌ای که دیدن آن انسان را به وجد می‌آورد؛ چراکه حضور نوجوانان در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) نشان از این دارد که نسل جدید هم عشق به ائمه(ع) را در دل می‌پرورانند.
اما نکته مهم اینجاست، بی‌شک علاوه بر فعالیت نوجوانان در عرصه‌های اجتماعی همچون هیأت‌های مذهبی، فرصت مناسبی برای تربیت نسل نوجوان در بستر دینی و مذهبی فراهم می‌شود و نوجوان علاوه بر اینکه شوق و شور خدمت به عزاداران و یا شرکت در عزاداری‌ها را دارد، با فرهنگ انسان‌ساز عاشورا نیز آشنا می‌شود، والدینی که نوجوان و کودک خود را با فضای محرم و هیأت‌ها آشنا می‌کنند و فرزندشان را پای روضه‌های امام حسین(ع) می‌برند، در واقع برای آینده تربیتی و اخلاقی فرزندشان سرمایه‌گذاری کرده اند. خداشناسی، آزادگی، محبت اهل بیت(ع) و مقابله با ظلم درس‌هایی است که هر نوجوان با حضور در هیأت‌های مذهبی و تکایا فرا می‌گیرد.
مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در گفتگویی با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: آینده این هیأت‌ها و تکایا را همین نوجوان‌ها می‌سازند؛ چراکه پس از 10 یا 20 سال دیگر اداره این هیأت‌ها به دست همین نوجوانان می‌افتد.
ابراهیم صاحبی در ادامه اظهار کرد: در واقع حضور نوجوان در هیأت‌ها، کمک به پذیرایی از عزاداران و یا شرکت در عزاداری‌ها تمرینی برای مشارکت اجتماعی نوجوان و مسؤولیت‌پذیری او است.
وی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و محبت اهل بیت(ع) باید از کودکی در ذهن و جان انسان قرار بگیرد و در نوجوان پرورش پیدا کند، تصریح کرد: به واقع نوجوان زمانی که پای روضه‌ها می‌نشیند و یا در عزاداری‌ها شرکت می‌کند با تداعی سخنانی که می‌شنود و با اشعاری که خوانده می‌شود درس آزادگی را از امام حسین(ع) فرا می‌گیرد.
صاحبی عنوان کرد: نسل‌های جدید در شرایطی که فضای مجازی و هزاران فتنه از سوی این فضا حاکم است، نیاز به تبیین فرهنگ عاشورا دارند و چه خوب که با حضور در مراسم عزاداری‌ها از فضای مجازی دور شده و با فرهنگ عاشورا آشنا شوند.
مجتبی یوسفی، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: همه ما از دوران نوجوانی یاد گرفتیم که به هیأت حسینی برویم و برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم.
وی اظهار کرد: دیدن حضور خودجوش نوجوانان در هیأت و تکایا نوید خوبی را از آینده هیأت می‌دهد، همین که نوجوان عصر که می‌شود لباس مشکی به تن کرده و در راه خدمت به عزاداران قدم برمی‌دارد و یا اینکه به شوق شرکت در دسته‌های عزاداری زنجیر برمی‌دارد، فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ عاشورا بین نسل جدید است.
یوسفی در ادامه بیان کرد: شرایط اکنون با شرایط نوجوانی ما بسیار فرق کرده است، اکنون نوجوانان در سایه فضای مجازی در معرض هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری هستند و این فرصت محرم و به ویژه 10 روز نخست محرم زمان مناسبی برای دور کردن نوجوان از این فضا و آشناسازی او با فضای عاشورا و تبیین فرهنگ عاشورا است.
وی عنوان کرد: در واقع آن مداح و یا سخنران مراسم نیز باید حواشی را جمع کند و در کنار روضه‌ها به شخصیت آزاده امام حسین(ع) و هدف عاشورا نیز اشاره کند.
این مداح ابراز کرد: نحوه برخورد با نوجوانان در هیأت‌ها نیز بر جذب آنها در هیأت و تکیه تأثیر می‌گذارد، اگرچه ممکن است نوجوانان حضور خود را در هیأت‌ها با شیطنت‌های آن دوران بیامیزند اما مهم حضور آنها و استفاده از این فرصت است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: