صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه فرهنگی: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان پس از پنج روز اجرای نمایش در بخش‌های مختلف به ایستگاه پایانی رسید.
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روز آخر رسید، پس از دو سال وقفه در برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری، بالاخره امسال فرصتی پیش آمد تا اهالی هنر نمایش در کنار هم جمع شده و بار دیگر داشته‌های هنری خود آن هم در زمینه کودکان و نوجوانان را به منصه ظهور برسانند.
70 گروه‌ نمایش صحنه‌ای و خیابانی طی پنج روز در 10 سالن همدان و 9 سالن شهرستان‌ها شادی و خنده را به کودکان و نوجوانان هدیه کردند و روزهای مفرحی را برای آنها رقم زدند که بعد از اتمام جشنواره دلتنگشان خواهند شد.
جشنواره تئاتر که هر سال در مهرماه برگزار می‌شد، امسال به دلیل کرونا به تیرماه موکول شد و جای خالی دانش‌آموزانی که هر ساله سانس صبحگاهی به آنها اختصاص می‌یافت، احساس می‌شد.
یکی از محاسن برگزاری جشنواره در ایام مدارس، این بود که کارناوال‌های شادی‌ چند روز قبل از جشنواره به مدارس می‌رفتند و دانش‌آموزان را از برگزاری این رویداد مطلع می‌کردند اما در این دوره این امکان نبود و اطلاع‌رسانی جشنواره شاید کاری دشوار!
اما برگزاری تابستانی جشنواره نیز یکی دیگر از محاسن بود، زیرا خانواده‌ها بدون دغدغه سرمای پاییزی و در روزهای بلند فرصت بهتر و بیشتری برای حضور در برنامه‌ها داشتند.
یکی از نقاط عطف این دوره از جشنواره حضور 70 درصدی شهرستانی‌ها بود که نشان از همگانی بودن تئاتر بود و می‌شد لهجه‌های مختلف را در میان گروه‌های هنری دید.
تئاتر خیابانی دیگر وزنه سنگین جشنواره است زیرا باعث می‌شود، زمانی که خانواده‌ای موفق به تهیه بلیت نمایش صحنه‌ای در سالن‌ها نمی‌شد به راحتی چندین نمایش خیابانی را به تماشا بنشیند که همین رضایت کودکان و خانواده‌ها را به دنبال داشت.
از دیگر محاسن جشنواره امسال می‌توان به اجرای نمایش در شهرستان‌ها اشاره کرد که باعث شد کودکان و نوجوانان شهرستانی نیز بی‌نصیب از جشنواره نباشند و بخشی از اجراها را در شهر خود تماشا کنند.
یکی از دیگر از بخش‌های جذاب این دوره اجرای زنده برنامه تلویزیونی مل‌مل از همدان بود، کودکان و نوجوانان همدانی با شور و حال عجیبی در برنامه شرکت می‌کردند و شادی جشنواره را همراه با مل‌مل به بچه‌های سرتاسر ایران تقدیم می‌کردند.
یکی از کارهای فاخر و ارزشمند این دوره از جشنواره، مستندسازی بیست و شش دوره گذشته جشنواره در قالب کتاب بود که توسط منوچهر اکبرلو تدوین و در حاشیه جشنواره رونمایی شد.
کارگاه‌ها نیز همواره یکی از بخش‌های مورد استقبال هنرمندان در جشنواره است که در این دوره نیز کارگاه‌های مختلفی برگزار شد و مباحث متنوعی بین هنرمندانی که دور هم جمع شده بودند، تبادل نظر شد.
به نقل از فارس، در هر حال شهر زیبای همدان روزهای نخست تابستان روزهای شاد و مفرحی را پشت سر گذاشت، روزهایی پر از شادی و خنده‌های کودکانه که سکوت سالن‌ها را بعد از دو سال شکست و امیدبخش روزهای آینده شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: