صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: شهردار همدان با اشاره به دستاوردهای سفر اندونزی تأکید کرد: جایگاه بین المللی همدان به جهان شناسانده شد.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، عصر سه شنبه شهردار همدان به همراه بیتا روحی دبیر ستاد مدیریت بحران همدان، معصوم‌زاده رئیس حوزه شهردار همدان، حمزه رستگار معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهردار، زارعی سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان، ابرار خرم معاون مالی و اقتصادی شهردار همدان و بلاغی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری در نود و ششمین جلسه صحن شورا حضور یافت و به تشریح دستاوردهای سفر به اندونزی و شرکت در هفتمین اجلاس کاهش خطرپذیری پرداخت.
    پیش از سخنرانی شهردار در این جلسه، محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان با خیر مقدم به شهردار و با اشاره به غیبت دو عضو شورا به دلیل سفر به خارج از شهر، توضیح داد: در این جلسه از شهردار همدان دعوت کردیم که با حضور در صحن شورا به ارائه گزارشی از سفر خود به اندونزی بپردازد و نشست خبری با خبرنگاران را به جلسه دیگری موکول می‌کنیم.
    پس از سخنان مسگریان شهردار همدان با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان و تسلیت حادثه متروپل و ابراز همدردی با هموطنان آبادانی به ارائه دستاوردهای سفر به اندونزی پرداخت.

      سفر به اندونزی در راستای مطالبات شهروندان و دغدغه مندان گردشگری
    سید مسعود حسینی در این جلسه با تقدیر از همراهی و همدلی اعضای شورا در رقم خوردن این سفر ابراز کرد: پیش از اجلاس اندونزی فرصت سفر به تاجیکستان در راستای اهداف خواهرخواندگی و همچنین شخصیت میرسیدعلی همدانی ایجاد شد و این فرصت با زحمات همکاران ما در مدیریت شهری اتفاق افتاده بود اما چون در آن برهه شرایط روز، حجم و فشردگی کارها و هزینه‌ها به گونه‌ای بود که امکان سفر بنده وجود نداشت از دیگر همکاران در شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر درخواست کردم به این سفر بروند.
    وی ادامه داد: البته هزینه‌های سفر به تاجیکستان شاید چندان بالا هم نبود اما حضور من در این سفر به لحاظ اینکه عایدات لازم را نداشت ضروری نبود.
    حسینی با اشاره به مشاوره یکی از افراد مطرح استان در این باره به شهردار عنوان کرد: با توجه به مشاوره‌ای که داده شد مطرح شد که در اینگونه اجلاس‌ها حضور شهردار برای برگزارکننده اجلاس بسیار مهم است و اگر شهردار بنا نیست حضور داشته باشد بهتر است نماینده دیگری هم به این سفر نرود.
    شهردار همدان ادامه داد: با اینکه مقدمات سفر نمایندگان شهرداری به تاجیکستان فراهم شده بود اما با توجه به مشاوره‌ها این سفر لغو شد و به شکل وبیناری در اجلاس تاجیکستان حضور یافتیم.
    حسینی با اشاره به مطالبه عمومی و به حقی که در پی لغو این سفر شکل گرفت توضیح داد: فعالان و دغدغه مندان حوزه گردشگری در آن مقطع گفتند که نگران از دست رفتن فرصت‌های گردشگری همدان از جمله خواهرخواندگی با شهر دوشنبه هستیم.
    وی با این توضیح که این مطالبه را در جاهایی به حق می‌دانیم، به مقدمات سفر اندونزی در فروردین ماه امسال اشاره کرد و افزود: شهرداری همدان طی 9 سال در زمینه تاب‌آوری تلاش‌های بسیاری کرده و زحمات بسیاری از سوی مدیریت بحران شهرداری کشیده شده تا مدل تاب‌آوری همدان جهانی شود و در این راستا نیروهایی از جمله خانم دکتر بیتا روحی در شهرداری وجود دارند که کارشناس و متخصص نمونه کشوری هستند و لازم می‌دانم از آنان قدردانی کنم.
    وی با اشاره به اینکه خانم روحی از نظر تخصص در زمینه تاب‌آوری و کاهش خطرپذیری در کشور مرجع است، ادامه داد: در آن برهه از وی خواستم در این اجلاس شرکت کند اما مباحثی مطرح شد از جمله اینکه میزبان از شهردار برای شرکت در اجلاس دعوت کرده و همچنین هزینه‌ها نیز از طرف میزبان پرداخت می‌شود و حضور شهردار در این اجلاس نگاه‌ها را به کشور و مدل تاب‌آوری همدان مثبت‌تر خواهد کرد.
    حسینی افزود: باز هم این سفر برای بنده قابل پذیرش نبود اما تیمی اقدامات این سفر را انجام داد و تقاضایی برای شورا ارسال شد.
    شهردار همدان با یادآوری اینکه دلیل قابل پذیرش نبودن این سفر فشار کاری بود، تشریح کرد: واقف ضرورت چنین سفرهایی هستم و دعوت نامه جداگانه‌ای که اندونزی فرستاده بود نیز به شورا ارجاع داده شد و با 10 رای موافق و یک رای ممتنع به کمیته انطباق رفت که کمیته انطباق نیز آن را تأیید کرد.
    شهردار همدان با تأکید بر اینکه اکنون که به این اجلاس رفته ام اعتقاد دارم که تهران کار درستی انجام داد و ما هم باید به شکل یک تیم در این اجلاس شرکت می‌کردیم افزود: معتقد هستم که در اجلاس‌های بعدی این چنینی همکاران سابق شهرداری و مدیران سابق که روی پروژه‌ها کار کرده اند نیز باید حضور داشته باشند و یک تیم منسجم به اینگونه اجلاس‌ها برود.
    وی با این توضیح که 3 هزار و 200 نفر میهمان این اجلاس بودند، گفت: از این تعداد تنها هزینه 300 نفر را سازمان ملل تقبل کرده و حدود 100 میلیون تومان برای هر نفر پرداخت کرده بود.
    شهردار همدان با بیان اینکه افتخار می‌کنم که جزو 3 سخنران اصلی و اول این اجلاس بودم افزود: برای سخنرانی شهردار همدان 10 دقیقه زمان گذاشته بودند در حالی که دیگر سخنرانان فرصت 5 دقیقه‌ای داشتند.
    حسینی درباره ویژگی‌های شهر بالی ادامه داد: برخلاف نظر دیگران که این شهر را کوچک می‌پندارند این شهر 5 هزار و 700 هکتار وسعت دارد و جمعیت آن 3 و نیم میلیون نفر است.
    وی با این توضیح که نوع مدیریت این شهر با این وسعت، پراکندگی و جمعیت برایم بسیار جالب بود، ادامه داد: در این شهر بافت سنتی و گردشگری حفظ شده بود آپارتمان سازی در آن اتفاق نیفتاده بود که اینها در راستای حفظ ظرفیت گردشگری این شهر است و مهمتر از اینها با وجود گردشگران بسیاری که به این شهر می‌آیند مردم فرهنگ و سنت‌های خود را حفظ کرده اند.
    وی با اشاره به نوع پذیرش میهمانان از فرودگاه و ادامه حضور یک فرد در کنار میهمان تا زمان ترک بالی گفت: اگر می‌خواهیم در برگزاری چنین اجلاس‌هایی موفق باشیم باید این الگو را رعایت کنیم همچنان که مردم بالی نیز مردمانی آرام، مهربان و مهمان نواز بودند و هیچ نوع نزاع و خشونت در آن شهر دیده نمی‌شد.
    وی به استفاده به جا و مناسب از برچسب‌ها برای راهنمایی میهمانان نیز اشاره کرد و افزود: در یک هفته‌ای که در این شهر حضور داشتم 3 بار تست کرونا از میهمانان گرفته شد و همه شیوه نامه‌ها به خوبی اجرا شد.

      ظرفیت‌های همدان بسیار بیشتر از بالی
    شهردار همدان با تأکید بر اینکه بالی شهر کاملا توسعه یافته‌ای نیست اما ساختار و اعمال مدیریت در این شهر و این اجلاس بسیار مهم بود، افزود: امنیت این اجلاس و شهر بالی بسیار بالا بود و رئیس جمهور اندونزی نیز در این اجلاس حضور یافت.
    وی با اشاره به اینکه سالن اجلاس در نقطه‌ای قرار گرفته بود که بسیار زیبا بود و زیرساخت‌های بسیار خوبی برای آن دیده شده بود افزود: اما در بقیه قسمت‌های شهر چنین زیبایی و زیرساختی وجود نداشت.
    وی با اشاره به آورده‌ای که این اجلاس برای اندونزی داشت، ادامه داد: حدود 3 هزار نفر با هزینه خود در این اجلاس شرکت کرده بودند که آورده مالی بسیار خوبی برای اندونزی محسوب می‌شود از سوی دیگر یکی از سالن‌های این اجلاس یک هکتار مساحت داشت و همه تجهیزات از جمله مکان استقرار مترجمان، نورپردازی، سامانه صوتی، ملزومات سن و دیگر تجهیزات به خوبی در آن تعبیه شده بود.
    وی با اشاره به صحبت‌های یکی از میهمانان ایرانی مقیم کانادا به نام آقای عسگری در این اجلاس، گفت: این فرد استادی بود که در این اجلاس مرجع دیگر میهمانان بود و همه برای دریافت مشاوره به او مراجعه می‌کردند و اعتقاد داشت با توجه به سفری که به همدان داشته این شهر ظرفیت بسیار بالایی برای برگزاری چنین اجلاس‌هایی دارد.
    حسینی با اشاره به ظرفیت‌هایی همچون مجتمع عین القضات و تالار قرآن، تأکید کرد: ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی و با کار تیمی منسجم همدان را به شهری برای برگزاری چنین اجلاس‌هایی حداقل در سطح ملی تبدیل کنیم.
    شهردار همدان با تأکید بر اینکه معماری منطقه‌ای که اجلاس در آن برگزار می‌شد انسان محور بود گفت: بقیه شهر به زیبایی این منطقه نبود و حتی پیاده رو هم در بقیه نقاط شهر دیده نمی‌شد.
    حسینی با تأکید بر اینکه در ایران شهرها بسیار زیبا و با زیرساختی بسیار بهتر از بالی ساخته شده اند ادامه داد: اما بالی برای برگزاری این اجلاس‌ها شناخته شده و از نظر گردشگری نوعی برند محسوب می‌شود.
    وی در این باره که چرا همدان به این اجلاس دعوت شده بود، گفت: هزارمین شهر تاب آور که به این پویش پیوسته بود در این اجلاس دعوت شد و از آن تجلیل کردند.
    شهردار همدان با اشاره به زحمات مدیران قبل در راستای تبدیل مدل تاب‌آوری همدان به الگوی جهانی گفت: در سال 94 شهردار وقت همدان در اجلاس اتریش با همین عنوان شرکت کرده است و با توجه به زحمات بسیاری که برای این امر کشیده شده همدان به این اجلاس دعوت شده بود.
    حسینی با تأکید بر اینکه تنها شهردار ایران بوده که به این اجلاس دعوت شده است، این امر را باعث افتخار دانست و تأکید کرد: با ارتباطاتی که در اندونزی با دیگر کشورها برقرار شد افتخار می‌کنیم که جایگاه بین المللی همدان به جهان شناسانده شد.

      این اجلاس یادآوری کرد که روابط بین الملل ما باید فعال شود
    حسینی تأکید کرد: با شرکت در این اجلاس این نکته یادآوری می‌شود که باید ظرفیت روابط بین الملل را ایجاد کنیم و در این زمینه فعال شویم.
    حسینی با اشاره به اینکه در بالی بخشی از دریا را بتن ریزی کرده بودند که شیرابه پسماند به دریا نفوذ نکند گفت: اما متأسفانه شیرابه به جنگل نشت کرده بود و محوطه بسیار بزرگی را سوزانده بود.
    حسینی با بیان اینکه 3 ماه دیگر تیم خدمات شهری همدان می‌تواند به شهر سندای برود و در نشستی پیرامون مدیریت پسماند شرکت داشته باشد، تأکید کرد: یکی از دستاوردهای چنین سفرهایی برخورداری از منابع مالی بین المللی است.

      یکی از دستاوردهای چنین سفرهایی می‌تواند یادگیری نحوه بهره مندی از اعتبارات بین المللی باشد
    وی با اشاره به تیم 3 نفره‌ای که از تهران در این اجلاس شرکت کرده بودند، گفت: این تیم مطرح می‌کردند که در ایران استان‌های بسیار کمی هستند که بلد باشند چه مواردی را و با چه پیشنهاده پژوهشی به سازمان‌های بین المللی ارجاع دهند تا بتوانند از بودجه‌ها و منابع مالی بین المللی بهره مند شوند.
    وی در این باره افزود: در تهران طرحی از سوی سازمان‌های بین المللی یک هزار میلیارد تومان جذب مالی داشته است که 500 میلیارد تومان نیز قرار است به این طرح تعلق بگیرد که یکی از دستاوردهای چنین سفرهایی می‌تواند یادگیری نحوه بهره مندی از اعتبارات بین المللی باشد.
    وی در بیان ظرفیت‌های همدان و مزیت‌های همدان نسبت به بالی به هزینه بر بودن مدیریت پسماند در بالی و تجهیزات و نواقص ماشین آلات این شهر اشاره کرد و افزود: در همدان و دیگر شهرهای ایران به مراتب مدیریت پسماند عملکرد بهتر و بهینه‌ای دارد.
    وی تأکید کرد: سفال لالجین و دیگر اقلام که ظرفیت‌های گردشگری همدان را معرفی می‌کرد به شهردار سندای هدیه شد.
    وی با اشاره به دیدگاه مثبت میهمانان الجزایری اجلاس نسبت به ایستادگی و مقاومت ایران بر سر آرمان هایش افزود: آقای عسگری که استاد مجربی در دانشگاه کاناداست در این اجلاس مطرح کرد که می‌تواند در مباحث مشاوره به همدان کمک کند و می‌تواند مرکز آموزش در همدان ایجاد شود و همچنین در پذیرش نخبگان هم می‌توان در زمینه مباحث شهری به شکل مجازی و غیر آن در دانشگاه‌های کانادا دانشجو پذیرفت.

      ظرفیت همدان در تبدیل به مرکز  تاب‌آوری
     غرب آسیا
    حسینی بیان کرد: یکی از دستاوردهای این سفر این است که با توجه به جایگاه همدان در تاب آوری، این ظرفیت را داریم که با ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان ملل به مرکز تاب‌آوری در غرب آسیا تبدیل شویم که در این زمینه ابتدا باید تلاش کرد دفتری در تهران ایجاد شود و ارتباطات در این زمینه برقرار شده و دستیابی به همه این نتایج بستگی به تلاش ما دارد.
    وی تأکید کرد: در این زمینه فارسی زبان‌های غرب آسیا و کشور عراق را هم می‌توانیم در کنار خود داشته باشیم اما همه اینها منوط به زحمت و تلاش ویژه است.
    وی بیان کرد: باید زبان جذب اعتبار بین المللی را بیاموزیم که این هم بستگی به تلاش و زحمت خود ما دارد.
    در ادامه این جلسه بیتا روحی دبیر ستاد مدیریت بحران شهر همدان و مسوول پدافند غیرعامل شهرداری همدان نیز به بیان مطالبی درباره تاب‌آوری شهر همدان پرداخت و از رسانه‌ها خواست درباره تاب‌آوری فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی داشته باشند تا شهروندان در این حوزه با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.
    وی افزود: علاوه بر اینکه از سوی سازمان مدیریت بحران کشور موظف بودیم تاب‌آوری را به شهرها آموزش دهیم امسال این مبحث را برای روستاییان نیز داریم.
    در پایان این جلسه محمدجواد زارعی سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان نیز گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نشست خبری شهردار همدان پیرامون سفر اندونزی انجام خواهد شد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: