صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان هوشمندسازی و شهرداری الکترونیک را گامی به سوی تحول مدیریت شهری دانست.
به گزارش هگمتانه، جواد مختاری با اشاره به مأموریت‌های حوزه فناوری اطلاعات در مدیریت شهری افزود: هوشمند سازی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی زمینه را برای ارائه خدمات به روز، با کیفیت و تسهیل امور در حوزه‌های مختلف شهرداری فراهم می‌کند.
مختاری افزود: توسعه فناوری‌ها باعث کاهش هزینه‌ها، استفاده حداکثری از منابع، افزایش شفافیت، کاهش خطاهای کاری و ارائه عادلانه خدمات می‌شود.
وی بر لزوم پیاده سازی شهرداری الکترونیک در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به شهروندان تأکید و اظهار کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی و آرشیوهای الکترونیکی زمینه ساده سازی امور، کاهش مراجعات مردم به شهرداری، صدور پروانه ساختمانی، پاسخ‌های استعلام، گواهی‌ها و مفاصا حساب را فراهم می‌سازد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان انتظارات شهروندان در ارایه خدمات غیرحضوری را از عوامل مهم پیاده سازی شهرداری الکترونیک دانست و گفت: امروزه با توجه به افزایش دانش و دسترسی گسترده مردم به گوشی‌های هوشمند امکان ارائه خدمات الکترونیک و افزایش شفافیت که جزو انتظارات و مطالبات به حق شورای شهر، مدیریت شهری و مردم است محقق می‌گردد.
جواد مختاری به چارت و تشکیلات اداری متنوع و گسترده سازمان فناوری اطلاعات اشاره و عنوان کرد: بخش‌های مختلف این سازمان شامل زیرساخت و شبکه، بخش نرم افزارهای حوزه مالی و درآمدی، پشتیبانی از نرم افزار‌های مختلف شهرداری، حوزه اطلاعات مکانی با بیش از صد نوع لایه اطلاعاتی، واحد اداره پورتال،امنیت اطلاعات و همچنین بخش برنامه‌ریزی، طرح و برنامه است.
وی به دستاورد‌ها و تحولات این سازمان در دوره مدیریت جدید شهری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کلید چند پروژه مهم در راستای شهرداری الکترونیک زده شده است که از جمله این پروژه‌ها سیستم یکپارچه شهرسازی، درآمد و نوسازی می‌باشد.
مختاری در خصوص این سیستم گفت: در اواخر سال 1400 قرارداد این نرم افزار با مجری شرکت پیمانکار معتبر بسته شد که در حال حاضر در مرحله بومی سازی این نرم افزار هستیم.
وی افزود: با راه‌اندازی شهرداری الکترونیک علاوه بر دور کاری کارکنان، امکان ارایه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، آشنایی با ضوابط مختلف شهری، ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران، پرداخت عوارض و قبوض شخصی و صنفی فراهم می‌شود.
مختاری با اشاره به اهمیت شهروند سپاری در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد: 70 درصد مراجعات مردم به شهرداری در خصوص پاسخ به استعلام‌های ادارات و سازمان‌های مختلف است که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم شاهد کاهش مراجعه مردم به سازمان‌ها و مناطق باشیم تا مدیریت شهری به سمت اهداف و رسالت‌های واقعی حرکت کند.
مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان گفت: با راه‌اندازی سیستم‌های خدمات الکترونیک زمینه برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی از لحظه درخواست تا پایان کار به صورت سیستمی فراهم خواهد شد.
مختاری به قرارداد و ابلاغ پروژه احداث فیبر نوری به طول 80 کیلومتر در شهر همدان اشاره و اظهار کرد: امکان سنجی و تهیه نقشه‌های پروژه برای ایجاد بستر قوی ارتباطی برای شهرداری و شهروندان انجام شده است.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان با بیان اینکه طرح مهم جامع فناوری اطلاعات شهرداری همدان در حال پیگیری است عنوان کرد: این طرح در مرحله نهایی قرار دارد که باعث مشخص شدن نقشه راه معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های تابعه شهرداری در راستای تحقق شفافیت، هوشمند و الکترونیک می‌گردد.
جواد مختاری به ارتباط سازمان آمار و فناوری اطلاعات با سایر حوزه‌های شهرداری در اجرای طرح‌های مختلف فناوری پایه اشاره کرد و عنوان داشت: با همکاری کارکنان معاون امور زیربنایی سامانه آسفالت راه‌اندازی می‌شود.
وی در خصوص ویژگی این سامانه گفت: با این فناوری امکان نظارت بر کلیه عملیات آسفالت معابر و میادین از لحظه ثبت در خواست، ثبت ناظر و گزارش‌ها، گردش کار در قالب سامانه‌های تلفن همراه وجود خواهد داشت که علاوه بر مستندسازی فعالیت ها، موجب بهینه سازی نظارت‌ها و شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.
وی در خصوص آماده سازی سامانه امداد و نجات آتش نشانی گفت: با این سامانه امکان رصد فعالیت‌های آتش نشانی از لحظه درخواست تا حرکت خودرو آتش نشانی و شناسایی محل حادثه وجود دارد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان سامانه هوشمند مدیریت ناوگان شهری و ردیابی وسایل نقلیه در خدمات شهری، فضای سبز و خدمات موتوری در قالب سامانه متمرکز را جزو دستاوردهای مهم حوزه فناوری و مجموعه شهرداری ارزیابی کرد و افزود: با تجهیز ماشین آلات به سیستم‌های مکان یاب امکان مانیتورینگ وسایل نقلیه شهرداری در راستای خدمت به مدیریت شهری و مردم به خوبی صورت می‌گیرد.
مختاری به پروژه مهم مرکز داده‌های ثانویه و هوشمندسازی مدیریت فضای سبز اشاره و عنوان کرد: با این سامانه نظارت بر درخواست‌ها و فرایندهای مختلف کاشت گیاهان و صورت وضعیت فضای سبز به صورت سیستمی انجام می‌شود.
وی به چالش‌ کمبود نیروی انسانی و منابع مالی در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان اشاره کرد و گفت: علیرغم این مشکلات پا به پای کلانشهرها در حوزه‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری حرکت کرده‌ایم و کارها متوقف نشده است. مختاری منابع انسانی را بازوی اصلی فعالیت‌های فناورانه دانست و افزود: اگر به دنبال حرکت به سمت هوشمند سازی و شفافیت شهرداری هستیم تقویت نیروی انسانی امری ضروری است.
وی با تأکید بر ارتقا بودجه و تقویت منابع مالی سازمان فناوری گفت: ضعف منابع مالی باعث کاهش کیفیت خدمات پیمانکاران می‌شود که بر کیفیت ارائه خدمات تأثیر می‌گذارد.
جواد مختاری در خصوص تعامل با مردم گفت: بهره برداران اصلی فناوری اطلاعات و هوشمند سازی مردم هستند که ولی نعمت ما هستند.
این مسؤول به تشریح وظیفه رسانه‌ها در قبال موضوعات فناوری در حوزه شهرداری پرداخت و عنوان کرد: در کنار آموزش پرسنل و آموزش‌های شهروندی، رسانه‌ها می‌توانند در فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات غیرحضوری و‌کاهش مراجعات مردم تأثیر گذار باشند.
به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان، مختاری ضمن تقدیر از حمایت‌های مجموعه شهرداری در راستای توسعه فناوری اطلاعات افزود: این طرح‌ها بدون حمایت‌های شهرداری و شورا به نتیجه نمی‌رسید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: