صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: استاندار همدان از موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق 680 هکتار به شهر همدان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، استاندار همدان در سفر به تهران و در ادامه پیگیری امور و مسائل استان در پایتخت، به‌طور‌ ویژه طرح جامع شهری همدان را پیگیری کرد.
در این سفر، با حضور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طی دیدار و رایزنی‌هایی که استاندار همدان با این شورای عالی انجام داد، موفق شد، روز دوشنبه 20دی‌ماه 1400، موافقت شورای عالی در راستای الحاق 680 هکتار از اراضی شورین به طرح جامع شهری همدان را دریافت کند.
استاندار همدان در این راستا گفت: طی رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شد، به دنبال حضور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، الحاق 680 هکتار از اراضی دولتی واقع در محدوده اراضی شورین، در دستور‌ کار قرار گرفت و در نهایت، با توجه به گزارشی که به طور مبسوط ارائه شد، موفق به موافقت الحاق این اراضی به طرح جامع شهری همدان شدیم.
علیرضا قاسمی‌فرزاد، در ادامه گفت: موضوع الحاق 680 هکتار از اراضی شورین، در فرآیند طرح جامع شهری همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با توجه به سیاست و برنامه نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، طی مکاتباتی که انجام گرفت، درخواست شد تا این الحاق صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: از سال 1396، تهیه طرح جامع همدان توسط مشاور نقش جهان پارس، و با کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی آغاز شد و در نهایت 17فروردین‌ماه 1400، در کارگروه امور زیربنایی، طرح جامع به تصویب رسید و فرآیند بررسی طرح نیز جهت تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح و همچنان در حال پیگیری است.
استاندار همدان گفت: با الحاق این 680 هکتار به محدوده شهر، تأمین بخشی از زمین مورد نظر برای طرح نهضت ملی مسکن در همدان، با رعایت سرانه‌های عمومی، خدماتی و معابر انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه الحاق این 680 هکتار می‌تواند در کاهش تراکم نفر برهکتار همدان نقش مهمی ایفا کند‌‌ گفت: بر اساس آمار رسمی کشور، استان و شهر همدان یکی از شهرهای پرتراکم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم، بافت فرسوده قابل بهسازی و نوسازی است گفت: بی‌شک با الحاق این 680 هکتار به محدوده شهر همدان، تعدیلی در میزان عرضه و تقاضای مسکن، ایجاد خواهد شد و به دنبال آن قیمت مسکن متعادل‌تر خواهد شد.
معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان هم گفت: پالایش متقاضیان مسکن به زودی آغاز می‌شود.
مجید صالحی‌امیر با اشاره به الحاق 680 هکتار از اراضی روستای شورین به شهر افزود: این میزان زمین برای نیاز کنونی مسکن کافی است اما علت وضعیت امروز مسکن به خاطر عدم تولید مسکن طی سال‌های قبل بوده است زیرا تولید مسکن باید همواره در روال باشد.
معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه اگر اوج کنونی نیاز مسکن را رد کنیم برای سال‌های بعد مشکلی نخواهد بود گفت: تولید مسکن باید همه ساله در روال باشد و متوقف نشود تا انباشتگی نیاز مسکن نداشته باشیم.
وی در خصوص اینکه آیا الحاق زمین از شورین برای ساخت مسکن در طرح جامع دیده شده است گفت: بله این الحاق باید در طرح جامع دیده شود، ولی طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا الزامی به اینکه ابتدا طرح جامع تصویب شود، ندارد زیرا مردم نیاز مبرم به مسکن دارند و باید زودتر الحاق صورت گرفته و ساخت آغاز شود.
صالحی با بیان اینکه تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن 60 هزار نفر در استان و 31 هزار نفر در شهر همدان ثبت‌نام کرده‌اند عنوان کرد: متقاضیان بر اساس پنج شرطی که اعلام شده بود، پالایش خواهند شد و افرادی که واجد شرایط نیستند، حذف می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد از این هفته طبق قرارداد منعقد شده با دفاتر خدمات پستی متقاضیان مدارک خود را تحویل به این دفاتر خواهند داد گفت: بعد از تحویل مدارک متقاضیان راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد تا افراد واقعی نیازمند مسکن مشخص شوند و بر اساس تعداد واجدان شرایط واقعی برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.
معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی همدان خاطرنشان کرد: بعد از الحاق زمین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان کارگزار آماده‌سازی زمین‌ها را انجام و طراحی پروژه انجام می‌شود که ساخت سازه ساختمان‌ها دو سال زما‌ن می‌برد.
به نقل از فارس، وی یادآور شد: برخی از دوری مکان‌یابی زمین ساخت مسکن نهضت ملی می‌گویند که باید گفت بر خلاف مسکن مهر همه خدمات رفاهی و تجاری در این بناها گنجانده می‌شود و این بناها هرچند خارج از شهر است اما بعدها جزو بهترین نقاط شهری خواهند شد.
گفتنی است اقدام بهنگام استاندار همدان در الحاق 680 هکتار زمین به شهر همدان  از دید گشایش مشکل مسکن شهروندان قابل تقدیر است و از سوی دیگر  موجب می‌شود رسیدگی به معایب طرح جامع شهری با فراغ بال بیشتری رخ دهد و مسؤولان در این باره با فرصت بیشتری بتوانند نظرات موافق و مخالف صاحب نظران و کارشناسان امر را درباره طرح جامع احصا کنند و مورد بررسی قرار دهند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: