صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه عزت ایران ثمره تلاش شهیدهمدانی‌هاست گفت: این عزت از عمل به تعهد حاصل می‌شود.

به گزارش هگمتانه، مراسم ششمین سالگرد شهادت سردار حاج حسین همدانی روز پنجشنبه برگزار شد.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی در آیین بزرگداشت سالروز شهادت حاج حسین همدانی با بیان اینکه شهید همدانی‌ها در دامن ملت نجیبی رشد پیدا کردند اظهار کرد: کمتر کشوری یافت می‌شود که به این میزان چهره‌های نجیب در آن یافت شود.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی‌ها‌ و مدافعان حرم شخصیت‌های شریف و نجیبی داشتند افزود: محصول تلاش شهید همدانی‌ها به عزت کشور بدل شده که این مهم به سادگی به دست نمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی در دنیا عزتمند است تصریح کرد: این عزت از عمل به تعهد حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی بر سر تعهد خود با خدا بوده و هستند که همین اتفاق سربلندی را برای کشور فراهم کرد تأکید کرد: ملت ما تعهد به ولایت امام رضا(ع) دارد، جمهوری اسلامی از زمانی که امام(ره) قیام کرد، یک مسؤولیت فرهنگی برای خود فراهم کرد.

آیت‌ا... شعبانی با بیان اینکه پایه و اساس حرکت امام(ره) توجه به مسائل فرهنگی داشت خاطرنشان کرد: همه نهادها و سازمان‌های جمهوری اسلامی به فرهنگ اهمیت ویژه‌ای قائل هستند به طوری که همه انقلابی‌ها و خواهان پیشرفت نظام اسلامی به این مقوله مهم توجه دارند چراکه انقلاب اسلامی برای کار فرهنگی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه در میدان نبرد نگاه فرهنگی همدانی‌ها و انقلابی‌ها غلبه دارد گفت: در هر عرصه‌ای این نگاه فرهنگی غلبه دارد حتی در مبارزه با تکفیری‌ها هم این نگاه وجود دارد.

فرزند شهید همدانی: بدهکار انقلاب و مردم هستیم

فرزند شهید همدانی نیز در این مراسم گفت: سفارش همیشگی پدر به ما این بود که همواره بدهکار انقلاب و مردم باشیم.

وهب همدانی با بیان اینکه شهید همدانی علاقه خاصی به استان گیلان و رفقای شهیدش داشت اظهار کرد: ایشان در عملیات‎های مختلفی چون کربلای 2 در کنار رزمندگان گیلان بود و حتی فرماندهانی را با خود به سوریه برد که آنها به خوبی درخشیدند.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی همواره خاطرات خوبی از استان گیلان برای ما تعریف می‌کرد افزود: مادر یکی از شهدای گیلان از فرماندهان گیلان می‌خواهد که شهید همدانی را ببیند و شهید همدانی به آن روستا می‌رود و یک روز کنار مادر شهید می‌ماند.

فرزند شهید همدانی با بیان اینکه مردم گیلان و شهید همدانی همواره به یکدیگر ارادت داشتند تصریح کرد: وقتی حضرت آقا به منزل ما تشریف آوردند، عرض کردم که در تهران و همدان تشییع باشکوهی برگزار شد، حضرت آقا فرمودند که حق هم همین بود و هر جای دیگری می‌رفت همین حماسه رخ می‌داد.

وی ادامه داد: در 13 شهر گیلان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار شد و بسیاری از گیلانی‌ها در همدان برای تشییع پیکر شهید همدانی شرکت کردند.

همدانی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم فرزند خوبی برای آن شهید و ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم.

زلفی گل: تبعیت از ولایت شاخصه تمام شهیدان به ویژه شهید همدانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: دانشجویان و نخبگان را به سمت تولید علم و رفع نیازها سوق خواهیم داد و نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی می‌کنیم که هرکسی بیشتر تلاش کند سهم بیشتری داشته باشد.

محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه امیدوارم توفیق ادامه راه شهیدان را داشته باشیم اظهار کرد: برای ادامه راه نظام جمهوری اسلامی و تحقق مسیر در بعد عدالت‌محوری باید چند چارچوب را مد نظر داشته باشیم که یکی از آنها ولایتمداری است.

وی تبعیت از ولایت را شاخصه تمام شهیدان به ویژه شهید همدانی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم از عمود کیان مقدس نظام اسلامی یعنی مقام ولایت و رهبری دفاع کنیم چراکه در جمهوری اسلامی مهم است که چه کسی حرف اول و آخر را می‌زند و کیان نظام مقدس را تبیین می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه اگر دنبال این هستیم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مسیر نظام مقدس جمهوری اسلامی را طی کنند باید روحیه جهادی داشته باشند گفت: این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که الگوهایی را در دانشگاه به تصویر بکشیم که شهید همدانی و شهید سلیمانی از این دست هستند.

وی با بیان اینکه هرچقدر روحیه جهادی بیشتر باشد مسیر پیشرفت ما هموارتر خواهد بود اضافه کرد: باید یادمان باشد چطور شهدا از کیان نظام دفاع کردند، فراموش نکردیم امثال شهید زین‌الدین با کمترین سن فرماندهی می‌کردند که امروز می‌توانیم چنین مسوولیت‌هایی را به جوانان واگذار کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه یک بار به مسوولان انتقاد کردم چرا زمانی که بحث تیر و تفنگ مطرح باشد برای مسوولان سن مهم نیست اما در مسئله مدیریتی مطرح است عنوان کرد: باید جوان‌گرایی را مد نظر داشت و در عین حال روحیه جهادی را نیز تقویت کرد که راه موفقیت همین است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: اگر روسا و مسوولان روحیه جهادی داشته باشند و با اخلاق و با وجدان باشند شک نکنید این روحیه به زیرمجموعه نیز تسری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در منطقه رتبه اول علمی را داریم و 20 هزار برونداد علمی داشته‌ایم که بالاتر از ترکیه قرار داریم گفت: با شیوع ویروس کرونا مشکلاتی حاصل شد اما امروز برنامه‌هایی در دستور کار داریم که ضمن حفظ دستاوردها، بخش فناوری و توسعه را که منجر به تاسیس شرکت‌های پایه و دانش‌بنیان می‌شود توسعه دهیم.

زلفی‌گل ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی صندوق علوم را تصویب کرده و سعی می‌کنیم در لایحه بودجه 1401 بودجه خوبی را برای این صندوق در نظر بگیریم.

وی افزود: دانشجویان و نخبگان را به سمت تولید علم و رفع نیازها سوق خواهیم داد و نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی می‌کنیم که هرکسی بیشتر تلاش کند سهم بیشتری داشته باشد.

سردار مجیدی: آنچه سردار را حاج حسین همدانی کرد وجهه مردمی ایشان بود

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز در مراسم دیگری که برای بزرگداشت سردار همدانی ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه شهید همدانی الگوی بزرگ مقاومت و کار جهادی بودند گفت: ایشان کار برای محرومان را یک تکلیف می‌دانست.

سردار مظاهر مجیدی اظهار کرد: شهید همدانی الگوی بزرگ مقاومت و کار جهادی بودند که برای موفقیت باید همیشه در مسیر ایشان پیش رفت.

وی گفت: تقریبا یک ماه قبل از شهادت حاج حسین بود که ایشان تماس گرفتند و گفتند به همدان می‌آیند تا جلسه‌ای در سپاه استان با فرماندهان برگزار کنند.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: در این مراسم شهید همدانی فرمودند «رشدی که از هیأت رزمندگان داشتیم یادگاری از شهدای همدان بوده است؛ عمدتا شهدای همدان در هیأت رزمندگان حضور داشتند و می‌خواهم امروز مسوولیت این هیأت را به شما بدهم».

وی بیان کرد: بنده گفتم «حاج حسین این وظیفه سنگینی است» اما ایشان بر موضوع تأکید کردند، وقتی گفتم عزیزان دیگری هستند اصرارشان این بود این جایگاه توسط مجموعه سپاه هدایت و رهبری شود.

مجیدی در ادامه با اشاره به وجهه مردمی شهید همدانی و توجه خاص ایشان به حل مشکلات مردم اظهار کرد: سردار همدانی علاوه بر اینکه فرمانده نظامی قَدَری بود اما معتقدم آنچه ایشان را حاج حسین همدانی کرد وجهه مردمی ایشان بود.

وی با اشاره به اینکه وقتی از سوریه برمی‌گشتند باز هم با مردم بودند گفت: شاید اگر ما بودیم وقت خود را برای خانواده می‌گذاشتیم اما ایشان اغلب وقت خود را برای حل مشکلات دوستان و آشنایان و محرومان می‌گذاشتند.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان بیان کرد: ایشان خود را در ظاهر نسبت به کارهای مردمی نمایان نمی‌کرد اما کار برای محرومان را یک تکلیف برای خود و ما می‌دانست و می‌گفت باید این کار را انجام دهید.

سردار فرجی: حاج حسین همدانی سال 59 همان حاج حسین همدانی سال 94 بود البته شجاع‌تر

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز با بیان اینکه سردار همدانی خالق «دفاع وطنی» در سوریه بود گفت: ایشان در سوریه تدبیری کرد و با استفاده از مردم برای دفاع از وطن، زمینه پیروزی را فراهم کرد.

سردار مهدی فرجی اظهار کرد: از زمانی که شهید همدانی از بین ما رفته، هیچگاه احساس نکرده‌ایم که نزد ما نیست و همواره و در همه کارها او را همراه خود دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه وقتی خبر شهادت این مرد بزرگ را به من دادند باورش برایم سخت بود و نمی‌دانستم چه کنم گفت: در همدان تا 40 روز برای این شهید عزیز در شهرها و روستاها مراسم برگزار شد.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه در چند استان نیز برای شهید همدانی مراسم برگزار شد تا از این اسوه ملی تقدیر شود گفت: امروز هم اگر محدودیت‌های کرونایی نبود باز هم مردم به عشق شهید همدانی پرشور می‌آمدند.

وی تواضع را یکی از ویژگی‌های بارز شهید همدانی عنوان کرد و افزود: شهید همدانی در زمان آزادسازی خرمشهر با وجود مجروحیت بالا در کنار رزمنده‌ها و فاتحان خرمشهر ماند.

فرجی با بیان اینکه ایشان همواره به مانند یک پدر و برادر راهنمای ما بودند گفت: امروز متوجه می‌شویم که ایشان به چه مسائل مهمی در سوریه پرداختند و چه کارهای بزرگی انجام دادند.

وی با بیان اینکه شهید همدانی بن‌بست‌شکن بود و هرجا بن‌بستی بود، آن را با تدبیر حل می‌کرد اظهار کرد: در جریان فتنه 88 حضور ایشان در مقابله با فتنه‌گران واقعا بن‌بست‌شکن بود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان سردار همدانی را تربیت شده مکتب امام (ره) و دفاع مقدس خواند و گفت: در سوریه تمام الگوهایی که توسط سردار به کار برده شد از الگوهای دفاع مقدس بود.

فرجی با اشاره به اینکه سردار همدانی در جریان جنگ تحمیلی و دفاع از کشور رنج زیادی کشید اما یک بار هم گلایه نکرد گفت: معتقد بود باید همیشه برای دفاع از کشور آماده بود.

وی با بیان اینکه سردار سرباز ولایت بود بنابراین نه جلوتر از ایشان حرکت می‌کرد و نه عقب می‌ماند تأکید کرد: حاج حسین همدانی سال 59 همان حاج حسین همدانی سال 94 بود، تنها تفاوت سال 94 این بود که بر شجاعت‌اش افزوده شده بود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) در استان همدان از علاقه‌مندی شهید همدانی به کار فرهنگی سخن به میان آورد و گفت: برکات این اقدامات در استان و در کشور جاری است.

حجت الاسلام فلاحی: افکار شهید همدانی‌ها بشریت را نجات می‌دهد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز الگوهای کاذب در جهان بسیار است و ما باید الگوی شهیدهمدانی‌ها را معرفی کنیم چرا که افکار آن‌ها بشریت را نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه شهدای ما اسوه معرفت، عرفان، رشادت و شجاعت بودند اظهار کرد: شهید همدانی و شهید سلیمانی نقطه برجسته‌ای بودند که با خلاقیت و ابتکارات خود میراث بزرگی بر جای گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه در سوریه همه شهید همدانی را می‌شناسند افزود: در جای جای جبهه مقاومت، طراحی‌ها و ابتکارات این شهید وجود دارد و آثار او ماندگار است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید ویژگی‌های شهدا را برای نسل امروز و فردا معرفی کنیم تصریح کرد: باید راه شهید همدانی‌ها ادامه یابد تا به آرمان‌های انقلاب برسیم.

فلاحی خاطرنشان کرد: امروز ما در میانه راه هستیم و برای رسیدن به ظهور باید همین راه را ادامه دهیم.

فرمانده مرکز آموزش شهید مدرس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه شهدا انسان‌های صادقی هستند اظهار کرد: مراسم یادواره شهید قهاری‌سعید را در سال 94 برگزار کردیم که در این مراسم سردار همدانی با صداقت تمام، از شهید قهاری خواست به شهادت برسد.

رضایی‌خواه گفت: حدود 8 ماه بعد شهید همدانی به فیض شهادت نایل آمد و این نشان دهنده صداقت شهید همدانی بود.

سردار حسن زاده: ولایت و انقلاب خط قرمز سردار همدانی بود

فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران هم با بیان اینکه سردار همدانی وجاهت ملی و تفکر فراملی داشت گفت: خط قرمز سردار همدانی ولایت، انقلاب اسلامی و شهدا بود.

سردار حسن حسن‌زاده با بیان اینکه به نیابت از سردار در سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران خدمت گزاری می‌کنم اظهار کرد: ایشان در روز معارفه‌ به عنوان فرمانده سپاه محمدرسول‌الله گفت «ما هنوز منتظر فرمانده خود هستیم و من به نیابت از حاج احمد متوسلیان خدمت گزاری می‌کنم» بنده هم به نیابت از حاج حسین همدانی خدمت گزاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فرماندهی در هر مکتبی تعریف خود را دارد افزود: سردار همدانی و سردار سلیمانی تربیت یافتگان مکتب اسلام و عاشورا هستند.

فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران با بیان اینکه سردار همدانی فرمانده‌ای رئوف و خونگرم بود تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در پیام خود برای شهید همدانی از ایشان به عنوان فرمانده قدیمی و صمیمی یاد می‌کنند چرا که سردار همدانی هرجا بود افراد را شیفته خود می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه سردار همدانی با تدبیر و شجاع بود ادامه داد: صمیمت، رفاقت و رفتارهای برادرانه حاج حسین زبانزد خاص و عام بود و در مدیریت تبحر داشت.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه او بسیار مردمی بود خاطرنشان کرد: سردار همدانی در سازماندهی مردمی بسیار متبحر و در کارهای جمعی مدیریت بالایی داشت به طوری که در سوریه موفق به تشکیل دفاع وطنی شد.

وی با بیان اینکه سردار همدانی وجاهت ملی و تفکر فراملی داشت گفت: خط قرمز سردار همدانی ولایت، انقلاب اسلامی و شهدا بود.

وی با بیان اینکه شهید معتقد بود که مردم نباید آسیب ببینند و با وقار تمام در فتنه 88 وارد میدان شد گفت: او صف فتنه‌گران را با مردمی که فریب خورده بودند جدا کرد.

حسن‌زاده با بیان اینکه سردار همدانی به شدت اعتقاد به سرکشی از خانواده شهدا داشت تصریح کرد: خانواده شهیدی می‌گفت وقتی حاج حسین همدانی رفت، احساس کردیم که یتیم شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حاج حسین همدانی به پیشکسوتان زمان جنگ بسیار احترام می‌گذاشت و کارهای مردمی زیادی انجام داده که هنوز هم جریان دارد تأکید کرد: ایشان به جوانان اعتقاد ویژه‌ای داشت.

 حجت‌الاسلام طائب: شهدا تمام قاعده‌های جنگ را بر هم زدند

فرمانده قرارگاه عمار هم با بیان اینکه شهدا در برابر نظریه‌پردازها و سیاست‌های جهانی جنگیدند و تمام قاعده‌ها را بر هم زدند گفت: اینان و افرادی چون شهید همدانی و شهید سلیمانی عاشق خدا بودند و در این راه سر از پا نمی‌شناختند.

حجت‌الاسلام مهدی طائب اظهار کرد: یقیقا اگر این شهدا در روز عاشورا و یا دوران حیات امام رضا(ع) بودند همراه برگزیدگان خداوند قرار می‌گرفتند و اجازه چنین اتفاقاتی را نمی‌دادند.

فرمانده قرارگاه عمار با بیان اینکه کربلا نور است و امام حسین (ع) نور و مصباح هدایت گفت: اگر کسی شیرینی راه حسین(ع) به دهانش آمد با سرنیزه هم نمی‌توان او را از این مسیر نورانی دور کرد.

وی خاطرنشان کرد: حاج حسین همدانی با همه قواعد بازنشسته بود اما او همیشه سعی می‌کرد همه این قواعد را خیلی قاعده‌مند دور بزند و در راه خدمت به نظام و اسلام کار کند.

طائب در ادامه با بیان اینکه رزمندگان در برابر نظریه‌پردازها و سیاست‌های جهانی جنگیدند و تمام قاعده‌ها را بر هم زدند گفت: نور راه حق جاذبه‌ای دارد و انسان را به جایی می‌برد که دیگر به زمین راه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وقتی کششی از سوی معشوق نباشد کسی جلودار عاشق نیست گفت: شهدا و افرادی چون شهید همدانی و شهید سلیمانی نیز عاشق خدا بودند و در این راه سر از پا نمی‌شناختند.

رونمایی از کتاب «قرارگاه عبور»

رونمایی از کتاب «قرارگاه عبور» یکی دیگر از برنامه‌های ششمین سالگرد شهادت سردار همدانی بود.

محسن ‌صیفی‌کار نویسنده پرکار ادبیات پایداری که تاکنون آثار ارزشمندی چون ده متری چشمان کمین و حدیث حاضر غایب را به رشته تحریر درآورده است، کتاب قرارگاه عبور، خاطرات سردار جعفر مظاهری را به رشته تحریر درآورده است.

تجلیل از محسن صیفی‌کار این نویسنده پرکار دفاع مقدس بخش دیگری از برنامه‌های سالگرد شهادت سردار همدانی بود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: