صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

پس از جلسات مستمر دوماهه شورای شهر همدان و برگزیده شدن سید مسعود حسینی به عنوان شهردار کهن دیار هگمتانه، در صدد معرفی  شهردار جدید همدان برآمدیم .

سید مسعود حسینی که 26سال سابقه مدیریت در بخش‌های مختلف بانکی  را دارد  در رشته‌های مدیریت دولتی و علوم سیاسی تحصیل کرده و در چند هفته آینده از رساله دکتری خود در رشته سیاست گذاری عمومی  دفاع خواهد کرد. 

تجارب او غالبا در حوزه اقتصاد، سرمایه گذاری، مدیریت سرمایه انسانی است و عضویت  در کارگروه‌های تخصصی طرح‌های زود بازده، ستاد حوادث غیرمترقبه، ستاد رفع موانع تولید و نیز کارگروه‌های تخصصی پولی و مالی را در پرونده خود دارد .

آقای حسینی علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز حضور موثری دارد که فعالیت در شورای اجرایی ستاد اربعین و ساماندهی موکب‌های سطح استان و نیز گروه‌های مردمی جهادی با هدف کمک به ساخت مسکن برای مردم مناطق سیل  زده  از جمله آنهاست .

سید مسعود حسینی در یک صبح جمعه تابستانی به دفتر روزنامه هگمتانه آمد و در فضایی صمیمی به سوالات ما پاسخ داد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می خوانید.

 

وضعیت شهر همدان را از منظر کیفیت برای زندگی شهری چگونه می‌بینید؟

شهر همدان به لحاظ تاریخی و مدنی جذابیت بالایی دارد و در حال حاضر یکی از زیباترین شهرهای کشور است اما با آنچه باید باشد هنوز فاصله دارد.

 البته همین فضای زیبای  شهری که در آن زندگی می‌کنیم نتیجه زحمات شهرداران قبل و همه همکاران خانواده بزرگ شهرداری در ادوار مختلف بوده است که باید قدردان آنها باشیم اما باید به سمت تکامل حرکت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

حرکت عمومی شهرداری با شیب صعودی است و در دوره جدید با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

نقش شهرداران گذشته  و تکلیف آیندگان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از تمام تلاش‌هایی که شهرداران و همکاران سابق شهرداری برای اعتلای همدان انجام داده اند قدردانی می کنم  به خصوص از آقای صوفی شهردار سابق که زحمات زیادی برای این شهر کشیدند، همچنین از خدمات آقایان رسولی، عسگریان، یوسفیان و سامری که در ادوار مختلف شهردار همدان بوده اند مخصوصاً مرحوم بهنامجو که با خدمات خود نام و یادی جاودانه از خود بجا گذاشته است باید قدردانی کنیم.

شهرداری برای زنده ماندن روح زندگی در شهر تلاش شبانه روزی انجام داده است و این ممکن نمی‌شد مگر با تلاش این شهرداران عزیز و همکاری بدنه مدیریت شهری، لذا با استفاده از تجربیات قبلی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های موجود برای آینده برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده ایم.

یکی از مهمترین دغدغه های من تقویت و ارتقا سرمایه اجتماعی است و باید تلاش کنیم باور و اعتماد عمومی مردم به ساختار اجرایی افزایش یابد و در این مسیر، شهرداری ها با توجه به خدمات جامعی که در شئون زندگی مردم دارند نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

ما با برنامه‌ریزی دقیق و کمی به دنبال ارتقا کیفیت زندگی شهروندان هستیم و در دوره جدید با تأکید ویژه بر تقویت سرمایه‌گذاری در شهر به دنبال ایجاد منابع پایدار درآمد هستیم  تا دغدغه‌های اصلی مردم را برطرف کنیم.

مردم برای جوانان اشتغال می‌خواهند، تا بر اساس آن، بتوانند چارچوب زندگی خود را با اطمینان خاطر بیشتری نظم ببخشند که ما هم امیدواریم بتوانیم سهم قابل توجهی در خصوص ایجاد اشتغال داشته باشیم.

شهر همدان دروازه ورود به غرب کشور است و از این فرصت برای پیشرفت و توسعه اشتغال و بهبود اقتصاد شهر استفاده خواهیم کرد.

چالش جدی شهر همدان این هست که منابع درآمدی پایدار مانند شهرهای صنعتی ندارد و میزان ناچیزی از سهم مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تعلق می‌گیرد برای این مهم چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

بعضی مشکلات و مسائل زیرساختی است و در بلند مدت می‌توان به آنها پرداخت، اما باید بنیان‌گذار اتفاقاتی باشیم که در آتیه نزدیک سود آن حاصل شود. چرا که اگر در گذشته اقدامات جدی در خصوص منابع درآمد پایدار برای شهر همدان شده بود امروز شاهد میوه دادن آن بودیم.

ظرفیت‌های موجود تا حدودی می‌تواند گره گشای معضلات و چالش‌ها باشد، مثلا تفکیک و فروش املاک و اراضی شاید در کوتاه مدت پاسخ‌گوی نیازهای مالی شهرداری باشد اما این مقوله اگر ما را مشغول خود کند از سیاست گذاری کلان و مدیریت بهینه جا خواهیم ماند لذا دغدغه ایجاد منابع درآمد پایدار جزو مهمترین برنامه‌های دوره جدید است .

 با توجه به استقرار دولت مردمی در قوه مجریه، انتظارات و توقعات شما از دولت سیزدهم در راستای تقویت مدیریت شهری چه میزان است؟

اتکا به توان داخلی و سرمایه عظیم انسانی و منابع فیزیکی شهرداری اولویت ماست و در عین حال همگام با سیاست‌های دولت و بهره گیری از حمایت‌های دولتی حرکت خواهیم کرد اما بازهم تأکید می‌کنم سرمایه انسانی با ارزشی در شهرداری پرورش یافته که بارقه امید را دمیده است.

 به نظر شما کدام رویکرد در مباحث مدیریتی در شرایط کنونی برای مدیریت شهری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد؟

معتقدم که  تک محوری نمی‌توان دردهای شهر را درمان کرد بلکه باید نسخه‌ جامع الاطرافی برای درمان مشکلات پیچید که داروهای آن چند گزینه‌ای با مقدار معین از هر نوع باشد لذا همه رویکردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، هنری، ورزشی را باید در پیش گرفت به همین خاطر از روز انتخاب و اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر به طور مرتب با مدیران مختلف شهرداری که در بخش‌های گوناگون مسؤولیت دارند جلسات منظمی را تدارک دیده ایم تا به شناخت کافی از مجموعه‌ها و اندوخته‌ها و چالش‌ها و فرصت‌ها برسیم و بر این اساس پس از ابلاغ رسمی وزارت کشور، برنامه ها را شروع کنیم .

 در معادلات مدیریت شهری بخشی به عنوان وظایف مدیریت شهری و در مقابل بخشی نیز به عنوان تکالیف شهروندی تعریف شده است، انتظار شما از شهروندان به طور خلاصه چیست؟

اعتقاد داریم ما شایسته ترین مردم را داریم که با تمام توان از کیان نظام اسلامی دفاع کرده اند بنابراین ما خود را بدهکار شهروندان می‌دانیم، لذا  باید تمام توان خود  را به صحنه بیاوریم و جایی که انتظار کمک از مردم داشتیم به طور شفاف آن را بیان کنیم.

جناب آقای حسینی شما به عنوان شهردار همدان دوست دارید پس از پایان دوره شهرداری خود، شهر همدان را با چه وضعیتی به شهردار بعدی تحویل دهید که رضایت شما حاصل شده باشد.

هدف من تشکیل شهرداری متکی بر نیروی انسانی جوان متخصص و تحول خواه در قالب است که باید اندیشه آن ، نه صرفا رفع نیازهای شهرداری بلکه  تمرکز بر رفع نیازهای شهروندان باشند.

شهروند محوری باید در دستور کار شهرداری باشد و این فضای خدمت توسط نیروهای با تجربه، جوانگرا و تحول خواه داخل شهرداری رقم خواهد خورد.

س_ سخن پایانی با شما:

به شهروندان قول می‌دهیم با تمام توان و ظرفیت در جهت رفع نیازها در کف میدان حرکت کنیم و برای رفع مشکلات فروگذار نباشیم. در این فرصت جادارد  از رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان به لحاظ اعتمادی که به اینجانب داشتند تشکر کنم .

مدیریت بنده مدیریت شورایی است و خود را عضوی از شورای شهر می دانم و در این مسیر دست یاری به سوی همه کاندیداهای شهرداری همدان که از نخبگان و فرهیختگان حوزه‌های مختلف بودند دراز می‌کنم تا با تضارب اندیشه و وفاق شهری شایسته شهروندان خوب همدانی ایجاد کنیم. 

ان شاءالله.

 



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: