صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان معتقد است: روند امور شهر باید پیش از اقدام و عمل، بر اساس مطالعات علمی باشد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ علی‌اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورا با محوریت بررسی گزارش عملکرد معاونت خدمات شهری به‌ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان، گفت: نمی‌‎توان ادعا کرد که ادغام برخی از سازمان‌های شهرداری همدان، اقدام صحیحی نبوده است؛ اما معتقدم که به‌هنگام نبود و خساراتی نیز وارد شد.

وی با تأکید بر اینکه کاشت گونه‌های پایدار باید همراه با نگاه کارشناسی‌تر مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد؛ اظهار کرد: گسترش کاشت درختان سوزنی‌برگ با توجه به نوع ریشه و همچنین درختان چنار در معابر وسیع‌تر و یا پارک‌ها برای اقلیم شهر همدان مناسب‌تر است، زیرا ریشه‌های رونده درختان، آسیب‌زاست؛ از این‌رو بهره‌گیری از نظر متخصصان و کارشناسان به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر، ضروری‌ محسوب می‌شود.

نظری با توجه به جانمایی احداث گرمخانه جدید شهر همدان، از بازدید اعضای کمیسیون خدمات شهری از این مجموعه در آینده نزدیک خبر داد و به رئیس سازمان سیما‎، منظر و فضای سبز شهری پیشنهاد داد: طراحی و جانمایی برای احداث سرویس بهداشتی پارک شکریه با هماهنگی شهرداری منطقه یک صورت پذیرد.

 مردانی: تأکید بر رویکرد فناورانه در خدمات‌ شهری

معاون خدمات شهری شهردار همدان هم در این جلسه با تأکید بر اینکه رویکرد فعالیت‌های این مجموعه بر مبنای اقدامات فناورانه و هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی است؛ گفت: حوزه معاونت خدمات شهری علاوه بر انجام فعالیت‌های ذاتی و قانونی، با هدف دستیابی به شهر هوشمند و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ابزارهای فناوری، حرکت می‌کند تا علاوه بر کنترل و مدیریت بهتر امور، رضایت حداکثری شهروندان را جلب کند.

حسین مردانی از تهیه و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند اس دی آی( SDI) و‌ای وی ال (AVL) خبر داد و گفت: سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی(SDI) در راستای کنترل، نظارت و رصد آنی با قابلیت دسترسی لحظه‌ای در هر زمان و مکان به اطلاعات مکانی و داده‌های توصیفی در مدیریت‌شهری طراحی شد که در برخی از سامانه‌های حوزه خدمات شهری اعمال شده است؛ به طور مثال با بهره‌گیری از این سامانه، اطلاعات تمامی پارک‌ها، فضاهای سبز شهری، میادین، بلوارها و... شناسنامه‌دار شدند.

مردانی با بیان اینکه پیاده‌سازی سامانه‌ای وی ال ظرف مدت 5 ماه صورت پذیرفت که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، تمامی خودروهای فعال مجموعه خدمات شهری در نقشه، نمایش داده می‎ شود و تمام عملیات‌ها در شرایط بحرانی سیل، برف، باران و...، قابل رصد است؛ البته پیگیر هستیم تا دوربین‌های رادیویی نیز سوار بر خودروهای عملیاتی شوند تا جزئیات به صورت واضح‌تر نمایش داده شود.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهری، گفت: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری یکی از مجموعه‌‎های حساس و اثربخش است که پیش از این از استقلال خوبی برخوردار نبود؛ اما در حال حاضر شرایط بهتری دارد.

مردانی از شناسایی منبع جدید آبی به‌ویژه در حوزه قنات‌ها برای آبیاری فضای سبز شهری خبر داد و گفت: به‌دلیل محدودیت منابع آبی و رفع بحران کم‌آبی، کنترل روند آبیاری فضای سبز شهری از مبدأ تا مقصد به صورت جدی‌تر انجام می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار همدان معتقد است: با توجه به کمبود منابع آبی باید شرایط فضای سبز را به صورت مطلوب حفظ کنیم و هرگونه توسعه فضای سبز باید بر مبنای علمی و کاشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم باشد.

مردانی ادامه داد: ساخت تندیس مشاهیر در شهر به‌منظور معرفی و ارج نهادن بزرگان و مفاخر استان همدان از جمله مرحوم محمود اجل کوهنورد همدانی و نامی کشور انجام گرفته است.

وی با تأکید بر تغییر الگوی کاشت گل و گیاه و درختان در معابر شهری متناسب با اقلیم شهر همدان، افزود: سرانه اکولوژیکی فضای سبز شهر همدان 24 متر است، در حالی که میانگین این مهم در کشور، 15 مترمربع اعلام می‌شود و سرانه پارک‌های همدان نیز 6 متر است که به‌زودی با تکمیل شدن پارک نواری پردیسان با حدود 300 هکتار، به این سرانه افزوده می‌شود.

به گفته مردانی؛ همچنین به‌منظور حفظ فرهنگ سقاخانه‌‌ها، برای هر شهید شاخص در حوزه‌ها و قشرهای مختلف یک سقاخانه ایجاد خواهد شد و علاوه بر طراحی و ساخت تندیس این شهدای شاخص، تصویر آنها در محله‌های مورد نظر نصب می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار همدان همچنین با اشاره به عملکرد سایر حوزه‌های این معاونت، خبر داد: احداث مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی ویژه بانوان یکی از برنامه‌های سال 1400 سازمان سیما‌ منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان خواهد بود که جانمایی آن صورت گرفت و آغاز عملیات اجرایی آن، در دستور کار قرار دارد.

مردانی همچنین با اشاره به افزایش شیرهای هیدرانت در حوزه آتش‎نشانی، اظهار کرد: در حال حاضر گرمخانه شهر همدان، 70 مهمان دارد که پیش از این به دلیل جانمایی نامناسب، مورد اعتراض شهروندان ساکن قرار می‌گرفت؛ اما ضمن جانمایی زمین مناسب، نقشه آن هم تهیه شده است.

وی با بیان اینکه طبق بند 15 ماده 55 قانون شهرداری مصوب سال 1334، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی، حیوانی و... و همچنین جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است؛ گفت: ساخت و آماده‌سازی مرکز نگهداری موقت حیوانات بدون صاحب در شهرداری همدان در مراحل پایانی کار است که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

مردانی در ادامه گفت: جانمایی محل احداث بازار پرندگان و ضایعات به‌منظور ساماندهی و جمع‌آوری اصولی، نگهداری، تبدیل و بازیافت مواد قابل بازیافت در طرح توسعه سایت فعلی دفع پسماندها به مساحت 12 هکتار واقع در جاده همدان‌- تهران صورت گرفته است که در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهردار همدان همچنین اظهار کرد: نبود مکان مناسب برای بساط‌گستری میوه‌فروشی وانت‌بارها در شهر موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله افزایش بار ترافیکی، امکان بروز تصادف و کاهش زیبایی بصری در شهر شده؛ از این‌رو برنامه‌ریزی مناسب برای زمان‌بندی دقیق در اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها جزو اولویت‌های این معاونت است.

مردانی با اشاره به احداث سایت دفن پسماند، اظهار کرد: اقدامات شاخصی از قبیل نگهداری فضای سبز موجود به مساحت 15 هکتار، ادامه عملیات ایجاد سلول دفن بهداشتی، اتمام عملیات احداث 2 حوضچه مدیریت شیرابه، ادامه عملیات احداث حوضچه پشتیبان جمع‌آوری و مدیریت شیرابه، ادامه عملیات دیوارکشی و محصورسازی سایت دفع زباله (فاز جدید عملیات دیوار کشی در ضلع شمالی سایت)، خاک‌ریزی و تقویت دیواره ‌های حوضچه‌های فعلی جمع آوری شیرآبه به‌منظور جلوگیری از جاری شدن شیرابه، رفع نواقص سامانه آبیاری مکانیزه فضای سبز سایت دفن زباله، آغاز مطالعات ژئوالکتریکی و بررسی‌های ژئوفیزیکی در لندفیل سایت دفن زباله انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت بحران، بر جهانی شدن مدل حکمرانی و مدیریت تاب‌آوری همدان تأکید کرد و گفت: شهرداری همدان از سال 96 با افتتاح اتاق فکر تاب‌آوری و در ادامه اخذ مشاوره‌های حوزه داخلی و بین‌المللی نسبت به اجرای راهبردها و اصول تاب‌آورسازی شهرها اقدام کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار همدان با تأکید بر اینکه به‌منظور انتقال تجربیات استان به سایر شهرداری‌ها با ابلاغ سازمان مدیریت بحران کشور مقرر شد شهرداری همدان به‌عنوان دبیرخانه کشوری تاب‌آورسازی شهرها فعالیت خود را آغاز کند؛ اظهار کرد: نحوه صحیح سازماندهی و مشارکت و تأثیرگذاری آن در روستاها، شهرها، ارتباط آن با استان، کشور و منطقه از اصول توانمندساز و اولویت‌دار دبیرخانه بود که پس از تجربه موفق آن به مجمع جهانی ریسک واقع در داووس سوییس ارائه شد و پس از بررسی و تأیید آن به نام «مدل همدان» و به عنوان مدل جهانی و الگوی سایر کشورها پذیرفته شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: