صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۹ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Mar) 28

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه گزارش - سمیه زهره‌وند: هگمتانه- گروه گزارش: سمیه زهره‌وند: بیش از یکسال است که شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر احداث دومین شهرک صنعتی در لالجین هستیم، این خبر از این جهت که حکایت از رونق تولید و افزایش اشتغال زایی در این شهر دارد خبری مسِرّت بخش است اما گویا مسائل پشت پرده‌ای در واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی "یک" لالجین به تولیدکنندگان وجود داشته و حالا این نگرانی‌ها وجود دارد که این مسائل در دومین شهرک صنعتی این شهر نیز تکرار شود.

    در طی دو هفته اخیر تعدادی از تولیدکنندگان لالجینی در گفتگو با خبرنگار هگمتانه به برخی از این مسائل اشاره کردند. بیشتر این تولیدکنندگان به دلیل نگرانی از اینکه نکند این افشاگری‌ها مشکلی بر مشکلات دیگر آنها در مسیر تولید اضافه کنند مایل نبودند نامشان در این گزارش ذکر شود اما همگی بر مسائلی از قبیل نبود اولویت بندی مشخص برای واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی به متقاضیان و وجود ویژه‌خواری در شهرک صنعتی لالجین تأکید داشته و اذعان کردند که شکایت این حق خوری‌ها را هم نتوانسته بودند به کسی ببرند، در واقع وضعیتی که این تولیدکنندگان با صحبت‌های خود برای ما به تصویر می‌کشیدند بیشتر شبیه فیلم‌های هندی بود که انتهای فیلم مشخص می‌شود که دست متهمین و افرادی که قرار است مجری عدالت باشند در یک کاسه است و امیدی برای دادخواهان باقی نمی‌ماند.

    همچنین با خبر شدیم که بنا به اهمیت موضوع امام جمعه لالجین نیز به مسئله ورود کرده و خواستار توقف واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی دو این شهر شده است، این شد که ابتدا به سراغ وی رفتیم و نظرش را در این خصوص جویا شدیم.

     

    امام جمعه لالجین: در واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی یک لالجین حق به حق‌دار نرسیده است

    امام جمعه لالجین در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: طبق ادعاهای تولیدکنندگان و تحقیقات میدانی که انجام داده‌ایم در واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی یک لالجین حق به حق‌دار نرسیده است.

    حجت الاسلام حسین محققی ادامه داد: وظیفه امام جمعه است که مراقبت کند کارهای خلاف اخلاق انجام نشود به ویژه در بحث رونق تولید که از تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری هم هست.

    وی با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم حق‌خوری‌ها در شهرک صنعتی 2 تکرار شود افزود: وجود متقاضیان زیاد برای زمین‌های این شهرک ممکن است باعث بی‌اخلاقی‌هایی شود به همین دلیل ما به صورت جدی به قضیه واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی ورود پیدا کرده‌ایم.

    محققی ادامه داد: در حال حاضر در شهرک صنعتی لالجین سفالگرانی هستند که علیرغم سابقه بالا در کار تولید مستأجر هستند اما افراد بیگانه با این صنعت هم هستند که مالک دو یا سه واحد در این شهرک بوده و از هر یک از این واحدها هم سالانه حدود 300 تا 400 میلیون تومان اجاره می‌گیرند.

    وی افزود: درخواست ما از مسوولان مربوطه این بوده که مستأجران واحدهای شهرک صنعتی یک و به ویژه آنهایی که سابقه بالا در کار تولید دارند در اولویت واگذاری قرار بگیرند.

    وی ادامه داد: همچنین درخواست کرده‌ایم که تا زمانی که تصمیم‌گیری دقیق و اولویت‌بندی مشخص و شفافی انجام نشده باشد واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی دو آغاز نشود.

     

    نگرانیم دلالان سود اصلی ساخت شهرک صنعتی را ببرند

    یکی از تولیدکنندگان سفال و سرامیک لالجین نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی یک لالجین بر اساس قانون و عدالت نبوده کما اینکه در حال حاضر استادکارانی در شهرک صنعتی لالجین مستأجر بوده و فقط به خاطر اینکه بتوانند به تولید خود ادامه دهند به اجاره بهاهای سنگین تن می‌دهند.

    منصور فخاربینش افزود: همچنین استادکاران زیادی هستند که توان پرداخت این اجاره‌ها را ندارند و به ناچار داخل شهر کار می‌کنند.

    فخاربینش گفت: این نگرانی وجود دارد که هم به علت قیمت بالای زمین و هم هزینه‌های بالای ساخت باز هم برخی استادکاران از مالکیت واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی لالجین بازبمانند و دلالان و سرمایه‌داران سود اصلی ساخت این شهرک را ببرند.

    فخاربینش افزود: درخواست ما از مسؤولان مربوطه این است که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف از جمله بخشداری، استانداری، صنایع دستی و همچنین با حضور نماینده امام جمعه لالجین، هیأت امینی تشکیل شود و این هیأت با تحقیقات میدانی دقیق بر واگذاری زمین‌ها نظارت داشته باشند.

    این تولیدکننده همچنین گفت: قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی لالجین بسیار بیشتر از قیمت در شهرک‌های مشابه حتی در پایتخت است، از طرفی هزینه ساخت هم بسیار بالاست که می‌تواند مانع بزرگی در مسیر تولید باشد که امیدواریم تسهیلاتی هم در این حوزه در نظر گرفته شود.

    یکی دیگر از تولیدکنندگان سفال و سرامیک لالجین نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: جانمایی اشتباه، راه دسترسی نامناسب و دوطرفه و مشکلات زیست محیطی به دلیل عدم برخورداری از فضای سبز مناسب از جمله مشکلات شهرک صنعتی یک لالجین است.

    مجتبی صبوری گفت: محدودیت زمین‌های ثبتی در لالجین و اضافه شدن تولید محصولات چینی بهداشتی به لالجین که فضای بیشتری نیاز دارد باعث شد متقاضیان زمین در شهرک صنعتی لالجین روز به روز بیشتر شود.

    صبوری ادامه داد: چند سال پیش شرکت شهرکهای صنعتی از متقاضیان برای واگذاری زمین‌های باقیمانده این شهرک ثبت نام به عمل آورد اما در نهایت تعداد بسیار کمی زمین به تولیدکنندگان رسید و بیشتر زمین‌ها به عناوین مختلف به افراد متفرقه از جمله کارمندان شهرک‌های صنعتی و خانواده‌های آنان، پیمانکاران مسوول ایجاد زیرساخت‌های شهرک رسید و حتی تولیدکنندگان باسابقه‌ای که در این شهرک سالها مستاجر بودند نتوانستند به زمین برسند.

    صبوری با بیان اینکه نگاه مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی به تولیدکنندگان لالجینی بیشتر نگاه به مشتری است تا ارباب رجوع افزود: گاها از همکارانمان می‌شنویم که برای اینکه کارشان در شرکت شهرک‌های صنعتی راه بیفتد و مجبور به دوندگی‌های بیشتر نشوند به تخلف روی آورده اند.

    در ادامه به سراغ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان رفتیم و از وی در خصوص این مسائل توضیح خواستیم.

     

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادعا کرد: رانت و رشوه در شهرک‌های صنعتی محال است

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، در خصوص ادعاهای برخی تولیدکنندگان مبنی بر پارتی‌بازی و ویژه‌خواری در واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی یک لالجین گفت: زمین‌های این شهرک تا همین چند سال پیش خواهان زیادی نداشت اما اکنون که متقاضی این زمین‌ها افزایش یافته حرف‌ها و حدیث‌ها هم زیاد شده که افرادی با رانت و رشوه زمین گرفته‌اند.

    محمدرضا بادامی با بیان اینکه حرف و حدیث‌ها در لالجین پایان ندارد، افزود: افزایش قیمت زمین‌های شهرک صنعتی لالجین هم به تناسب افزایش قیمت زمین و ملک در تمام نقاط کشور بوده و ربطی به رانت و فساد ندارد.

    بادامی در خصوص ادعاهای برخی تولیدکنندگان مبنی بر اینکه بسیار دیده می‌شود که کارمندان شهرک‌های صنعتی رشوه می‌گیرند تا کار تولیدکنندگان را راه بیاندازند، این موضوع را کاملاً رد کرده و ادعا کرد: رشوه گرفتن در شهرک‌های صنعتی محال و بی‌معنی است و ما به جرأت می‌توانیم بگوییم که یکی از سالم‌ترین سیستم‌ها را در این خصوص داریم.

    وی همچنین به توضیحی در خصوص شهرک صنعتی یک لالجین پرداخت و گفت: این شهرک 56 هکتار مساحت دارد و 350 واحد تولیدی در دو گروه چینی‌آلات بهداشتی و سفال و سرامیک در آن به تولید اشتغال دارند.

    بادامی با بیان اینکه شهرک صنعتی یک لالجین صد درصد فعال است و چهار هزار نفر در این شهرک به کار تولید مشغول هستند، افزود: از حدود سه سال پیش و با ممنوع شدن واردات کالاهای غیرضروری خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین گرانی ارز که توفیقی اجباری در این مسیر بود، صادرات بالا جای خود را به واردات داد و وضعیت تولید در شهرک صنعتی لالجین بسیار رونق گرفت.

    بادامی با بیان اینکه ارگان‌های صادرکننده جواز تأسیس و بهره‌برداری، سازمان صنعت، معدن، تجارت و سازمان صنایع دستی هستند، گفت: ما طبق قانون به هر شخصی که جواز تأسیس دریافت کرده باشد زمین واگذار می‌کنیم و اگر قرار است صلاحیت‌سنجی انجام شود باید دستگاه‌های صادرکننده جواز تأسیس این کار را انجام دهند.

    بادامی ادامه داد: اینکه شخص دیگری علاوه بر تولیدکنندگان زمین‌های شهرک صنعتی را بخرد و واحد ساخته شده را به تولیدکننده اجاره بدهد باز هم از نظر ما اتفاق مثبتی است چرا که در نهایت به اشتغال کمک می‌شود به ویژه اینکه برخی تولیدکنندگان توان و تمکن مالی ساخت هم ندارند.

    وی افزود: در تمام دنیا هم روال به همین صورت است و سعی دارند به هر طریقی اشتغال را افزایش دهند حال اینکه این وسط ارزش افزوده‌ای هم نصیب سرمایه‌گذار و مالک شود از نظر ما اشکالی ندارد، این اشخاص می‌توانستند آپارتمان بخرند اما واحد تولیدی خریده اند و به اشتغال کمک کرده اند.

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در خصوص شهرک صنعتی شماره "دو" لالجین نیز گفت:‌ زمین این شهرک به مساحت 57 هکتار و در فاصله دو کیلومتری شهرک یک خریداری شده است.

    بادامی ادامه داد: واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی دو به محض آماده شدن زیرساخت‌های این شهرک آغاز می‌شود و پیش‌بینی ما این است که این مهم نهایت تا شهریورماه سال جاری انجام شود.

    وی با بیان اینکه تعداد واحدهای شهرک صنعتی دو نیز 300 واحد خواهد بود، گفت: با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان واگذاری زمین در این شهرک، واگذاری به صورت برخط (آنلاین) و کشوری با زمان‌بندی مشخص انجام خواهد شد و متقاضیان واحد مورد نظر خود را از روی نقشه انتخاب می‌کنند.

    بادامی با تأکید بر اینکه برای اولویت‌بندی در واگذاری زمین به متقاضیان در حال تصمیم‌گیری هستیم، گفت: ما مشکلی از نظر زمین و واگذاری آن به متقاضیان نخواهیم داشت و تولیدکنندگان در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

    بادامی با بیان اینکه نمی‌توانیم این اولویت‌بندی را فعلاً رسانه‌ای کنیم، گفت: زمانی ما در جلسه‌ای پیشنهاد کردیم که مستأجران شهرک یک برای واگذاری زمین در شهرک دو در اولویت قرار بگیرند و همین باعث شد که تعداد زیادی اجاره‌نامه جعلی به سوی شرکت شهرک‌های صنعتی سرازیر شود.

    بادامی افزود: شخصی که زمین به وی واگذار شده است تا پایان زمان ساخت حق واگذاری به غیر را ندارد و در صورتی که در مدت زمان مشخص هم ساخت واحد اتفاق نیفتند قرارداد واگذاری زمین به وی فسخ می‌شود.

    بادامی گفت: قواره‌های زمین‌های شهرک صنعتی دو لالجین برای واحدهای تولید سفال و سرامیک هزار متر و برای واحدهای تولیدی چینی بهداشتی که به فضای بزرگتری نیاز دارند حدود دو هزار و 500 متر در نظر گرفته شده است.

    وی در خصوص اعتراضاتی که به مساحت زمین‌های واگذار شده در شهرک یک وجود دارد هم گفت: شهرک صنعتی یک لالجین با طرح و نقشه متفاوتی طراحی شده و این شهرک قرار بود یک منطقه گردشگری در حوزه سفال باشد به این صورت که سفالگرانی که در زیرزمین خانه خود و در کارگاه کوچکی مشغول به کار بودند در این شهرک به صورت دستی به تولید سفال بپردازند که بعدها با رونق تولید این واحدها به سمت تولید صنعتی و همچنین تولید چینی‌آلات بهداشتی رفتند و نیازمند فضای بیشتری شدند و مشکلاتی در این خصوص به وجود آمد.

     

    مساحت زمین‌ها بالا باشد تولیدکننده نمی‌تواند زمین بخرد

    مرتضی صبوری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر لالجین نیز در این خصوص گفت: زمین محدود و متقاضیان زیاد و همچنین واگذاری تعدادی از زمین‌ها به صورت سلیقه‌ای و بدون قاعده مشخص باعث شد که به زعم مردم افزایش قیمت و ویژه‌خواری‌هایی در واگذاری زمین در شهرک صنعتی یک لالجین صورت بگیرد و زمینه نارضایتی تولیدکنندگان فراهم شود.

    صبوری افزود: همچنین ادعاهای مختلفی شد که زمین‌ها با دریافت رشوه به برخی افراد واگذار شده اگر چه شاید مدرک مستدلی هم وجود نداشت و همه چیز به نظر قانونی می‌آمد.

    وی ادامه داد: در اساسنامه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی ملاک و شرایط مشخصی برای دریافت کنندگان زمین وجود نداشته و اشکالات و تخلفاتی در این زمینه وجود داشته که ما این موارد را به مسوولین مربوطه گزارش کرده ایم.

    صبوری ادامه داد: احداث شهرک صنعتی دو لالجین هم بسیار عالی است اما انتظار می‌رفت که این شهرک زودتر از اینها به بهره برداری برسد کمااینکه وعده‌هایی مبنی بر آغاز ثبت نام متقاضیان زمین تا پایان اردیبهشت ماه داده شده بود که عملی نشد.

    این عضو شورای اسلامی شهر لالجین افزود: تولیدکنندگان سفال لالجین به زمین‌های با مساحت بالا نیاز ندارند و در مساحت‌های 200 تا 500 متری هم می‌توانند به تولید بپردازند اما شرکت شهرک‌های صنعتی تفکیک‌ها را در مساحت‌های هزار متر و بیشتر انجام داده که این قضیه باعث می‌شود قیمت زمین برای متقاضیان بالا رود و هر کسی نتواند از پس خرید زمین که قیمتش بالغ بر 500 میلیون تومان است بربیاید.

    صبوری همچنین به هزینه‌های چند میلیاردی لازم برای ساخت واحدهای تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: اگر تولیدکننده ما می‌توانست این هزینه بالا را بپردازد دیگر در شهرک یک مستاجر نبود و می‌توانست همانجا واحدی را خریداری کند.

    وی افزود: اگر زمین‌های شهرک صنعتی دو در چندین مساحت مختلف از دویست متر تا دو هزار متر تعریف شود و بخشی از این شهرک به تولیدکنندگان خرد که فضای کمتری نیاز دارند اختصاص یابد تولیدکنندگانی که تمکن مالی ضعیف تری دارند هم می‌توانند صاحب زمین شوند و به این صورت بخش بالایی از مشکلات حل می‌شود.

    صبوری ادامه داد: در صورتی که از ابتدا برای واگذاری زمین‌ها کار کارشناسی انجام شود بعدا تهمت و حرف و حدیث نخواهد بود و عدالت بهتر رعایت خواهد شد.

    این عضو شورای شهر در پایان اظهار امیدواری کرد که دریافت تسهیلات بانکی برای احداث و توسعه واحدها راحت‌تر شود و نیاز به وثیقه‌های ملکی چند ده میلیاردی نباشد.

    اگرچه ما این ادعای خام را نداریم که تمام حقیقت ماجرا همین است که تولیدکنندگان لالجینی به ما گفته اند و ما نقل کرده ایم اما به جرأت می‌توانیم بگوییم که دور از واقعیت هم نبوده است و این امید را هم داریم که اگر حق به موقع و با مداومت مطالبه شود حق به حق‌دار برسد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: