صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون فرهنگی حوزه هنری همدان از رونمایی کتاب "سفالگری و سفال در ایران و همدان" در هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش هگمتانه، تیمور آقامحمدی روز گذشته اظهار کرد: کتاب «سفالگری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی به عنوان بیست و چهارمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان با موضوع سفال و سفالگری(دوره اسلامی) در ایران و همدان، به مناسبت هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب شامل 9 گفتار است افزود: این کتاب تلاش کرده با نگاهی نو و تحقیقی، سفالگری ایران به‌ ویژه همدان را در دوره‌ اسلامی بررسی و بازنویسی کند.

معاون فرهنگی حوزه هنری همدان گفت: مؤلف با دیدگاهی علمی و نظا‌م مند، ابتدا به معرفی روش پژوهش در سفالگری دوره‌ اسلامی پرداخته و سپس سیر تاریخی ساخت سفال را تبیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب، سفالگری ایران را در دوره‌ اسلامی به ترتیب در چهار گفتار معرفی و بررسی کرده است افزود: سده‌های نخستین اسلامی شامل دوره‌ اموی، اوایل دوره‌ عباسی، سفال‌های نیشابور و ساری، دوره‌ سلجوقی و خوارزمشاهی، دوره‌ ایلخانی و تیموری، دوره‌ صفوی و قاجار که هریک از این گفتارها به تنهایی پژوهشی مستقل و درخور به شمار می‌آید.

آقامحمدی اصلاح دسته‌بندی‌های نادرست و رایج در عرصه سفال و سفالگری را از نقاط قوت و متمایز کتاب دانست و گفت: این اثر سفالگری استان همدان شامل داده‌های سفالی به دست‌ آمده از کاوش، سفال‌‌های موزه‌ای و سفال‌گری قدیم لالجین را در دو گفتار جداگانه، مطالعه و بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در 584 صفحه و از مجموعه دانشنامه حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است گفت: در بخش پیوست کتاب نیز بیش از 60 نگاره‌ رنگی سفال درج شده است و نمایگان و فرهنگ مختصر اصطلاحات نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: