صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: استان همدان مانند بسیاری دیگر از استان‌های کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و در جلسه اضطراری ستاد استانی مقابله با کرونا، به آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا انتقاد شد.

     

    آیت‌ا... شعبانی: در طول یک سال ایجاد آلودگی جدی در محیط‌های مساجد نداشته‌ایم بنابراین تعطیلی مساجد منطقی نیست

    به گزارش هگمتانه، امام جمعه همدان ظهر دیروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، به تصمیم غیرکارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی انتقاد کرد و استاندار همدان نیز موج چهارم شیوع ویروس کرونا را مربوط به خارج از کشور دانست.

    آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با تأکید بر اینکه در طول یک سال گذشته در مقام عمل با ستاد پیشگیری از کرونا همراه و هماهنگ بوده‌ایم، اظهار کرد: همان طور که تا به امروز تمام دستورات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا را اجرا کرده‌ایم، از این به بعد هم خود را تابع ستاد و ملزم به اجرای دستورات آن می‌دانیم.

    وی با بیان اینکه البته گله‌مندی‌هایی از نوع تصمیم گیری‌های ستاد مقابله با کرونا داریم، گفت: بعد از گذشت 13 ماه تجربه مقابله با کرونا، این سوال وجود دارد که چرا در ایام عید، در زمینه سفرهای نوروزی تصمیمات غیر کارشناسی توسط ستاد گرفته شد و سفر به بعضی از کشورهای پرخطر آزاد گذاشته شد و شاهد چند میلیون تردد خودرو به شهرهای شمالی بودیم.

    امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه رفتارهای دوگانه ممکن است باعث سلب اعتماد عمومی شود، مطرح کرد: در روزهای منتهی به عید نوروز وزیر بهداشت ملتمسانه درخواست عدم برقراری سفر را داشت، اما تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا، مانع انجام سفر نشد.

    وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه‌ها و سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا باید بعد از تجربه 13 ماهه به‌روزرسانی شود، عنوان کرد: به طور مثال از آنجایی که هیچ گزارشی مبتنی بر ایجاد آلودگی جدی در محیط‌های مساجد نداشته‌ایم، بنابراین سیاست ستاد در مورد مساجد و برگزاری نماز جماعات باید مبتنی بر واقعیت‌های یک ساله گذشته باشد.

    نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: البته تعطیلی نماز‌های جمعه به لحاظ تراکم جمعیت، قابل توجیه است، اما تعطیلی نماز جماعت مساجد توجیه منطقی ندارد.

     

    شاهرخی: موج چهارم شیوع ویروس کرونا مربوط به خارج از کشور و موج فراگیر جهانی است

    استاندار همدان هم گفت: 9 شهرستان این استان در وضعیت قرمز و شهرستان اسدآباد در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت که با توجه به روند افزایش شمار بیماران در روزهای آتی وضعیت اسدآباد نیز قرمز می‌شود.

    سید سعید شاهرخی بیان کرد: آنچه هم اینک در کشور و استان همدان رخ داده وضعیت بسیار خطرناکی است هر چند ریشه موج چهارم شیوع ویروس کرونا مربوط به خارج از کشور و موج فراگیر جهانی است.

    وی اضافه کرد: این موج با ایام نوروز و خریدهای نوروزی دید و بازدید نوروزی مقارن شده و ما را دچار حرکت آسانسوری در جهش ویروس کرونا کرد به گونه‌ای که هر روز شمار مراجعان بستری و سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها در حال افزایش است و باید منتظر فوتی‌های بیشتر در هفته‌های آینده باشیم.

    استاندار همدان اظهار کرد: گزارش‌های دریافتی مؤید وضعیت نگران کننده استان همدان است و هم اینک خطرناک‌ترین شرایط ممکن را در همدان شاهد هستیم.

    شاهرخی بیان کرد: برای مدیریت شرایط کنونی حاکم بر استان نیازمند عزم جدی به منظور حفظ سلامت مردم با بهره گیری از تجربه یک سال گذشته هستیم چراکه در صورت پیش‌بینی نکردن تدابیر لازم شمار افراد مبتلا به کرونا و آمار بستری‌ها به سرعت افزایش می‌یابد.

    وی با اعلام فرمان آماده باش به همه مسؤولان تأکید کرد: ستاد استانی و شهرستانی‌ مقابله با ویروس از هم اینک باید به صورت 24 ساعته فعال شده و به بررسی و پایش روند اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی بپردازد.

    استاندار همدان ادامه داد: حوزه درمانی با محدودیت‌هایی مواجه بوده که باید با حضور میدانی فرمانداران و نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها اجازه روند صعودی بیماری کرونا و افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها داده نشود.

    شاهرخی با تأکید بر اینکه فرمانداران نباید به گزارش‌های دریافتی از مسؤولان زیر مجموعه اکتفا کنند گفت: فرمانداران کارهای جاری را تعطیل کنند چرا که هم اینک مهمترین کار آنها در کنار کار انتخابات مدیریت همه گیری ویروس کرونا با پای کار آوردن همه نیروها است.

    وی اضافه کرد: نباید محدودیت‌های کرونایی پیش‌بینی شده برای شرایط قرمز کرونایی نادیده گرفته شود همچنین دستگاه‌های دولتی باید در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نسبت به سایر اماکن پیشگام و پیشرو باشند.

    استاندار همدان ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی عادی انگاری ویروس کرونا است که باید با شکل گیری موج اطلاع رسانی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغی و دیگر روش‌های ابتکاری مردم را نسبت به این موضوع حساس کرد.

    شاهرخی با بیان اینکه تنها گروه‌های شغلی یک در شهرهای قرمز مجاز به فعالیت هستند از مسؤولان اتحادیه‌های صنفی خواست تیم‌هایی را برای سرکشی در شهر و بازار و همراه کردن صنوف برای تعطیلی محل فعالیت در نظر بگیرند.

    وی اضافه کرد: هم اینک با شیوه‌نامه‌های پیش‌بینی شده در ستاد ملی کرونا برای شرایط قرمز فاصله زیادی داریم با این وجود مسؤولیت اجرای این شیوه‌نامه‌ها با ستاد شهرستانی با محوریت فرمانداران است.

    استاندار همدان گفت: علاوه بر تعطیلی مراسم‌ آیینی، حداکثر شمار افراد در جلسات نباید از 15 نفر تجاوز کند همچنین باید توجه داشت که تناقض و دوگانگی در حرف و عمل سبب سردرگمی و ایجاد ذهنیت منفی در مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌شود.

    شاهرخی اظهار کرد: آمار و اطلاعاتی مبنی بر شلوغی مراکز 16 ساعته بهداشت رسیده است که برای پیشگیری از ازدحام در این مراکز آمادگی برای در اختیار گذاشتن فضای مناسب و بزرگ‌تر وجود دارد.

    وی بیان کرد: شاهد تجمع و دورهمی برخی از افراد در مناطق تفریحی و گردشگری از جمله گنجنامه و بلوار ارم هستیم که انتظار می‌رود با تعطیل کردن برخی از این اماکن و خاموش کردن چراغ‌ها مانع تجمع افراد شد.

     

    حیدری‌مقدم: بستری 780 کرونایی در بیمارستان‌های استان 

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا هم با بیان اینکه وضعیت ابتلا به کرونا در هفته سوم فروردین جاری بی سابقه بوده است گفت: در حال حاضر 780 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

    رشید حیدری مقدم بیان کرد: در روز سه شنبه 514 بیمار سرپایی و 91 بیمار بستری مثبت شناسایی شدند.

    وی اضافه کرد: 200 بیمار بستری مثبت در بیمارستان‌ها بستری بودند که با ورود به سال جدید و در پنجم فروردین امسال شمار بیماران به 300 نفر و در دهم فروردین به 400، نیمه این ماه به 600 و هم اینک به 780 نفر رسیده است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: سه خاکریز برای پیشگیری از شیوع کرونا داریم که از دست دادن هر یک از این خاکریزها کنترل شیوع این ویروس را به شدت سخت و دشوار می‌کند.

    حیدری مقدم افزود: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی شهروندان نخستین خاکریز است و انتظار می‌رود شهروندان همانند سال گذشته به شیوه نامه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

    وی اضافه کرد: توجه به حوزه بهداشت دومین خاکریز است و هم اینک ساعت کاری همه مراکز جامع سلامت از 14 به 16 ساعت افزایش یافت همچنین شمار مراکز 16 ساعته منتخب از 24 به 37 مرکز افزایش یافته است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، حوزه درمان را آخرین سد دفاعی دانست و توضیح داد: چنانچه شمار بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته و بیمارستان ظرفیت پذیرش را نداشته باشند همه این خاکریزها را از دست داده ایم و با بحران جدی مواجه می‌شویم.

    حیدری مقدم تأکید کرد: همدان هم اینک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و هر فرد علامت دار بدون استثنا به کرونا مبتلا شده و نیازی به دریافت تست به منظور اطمینان از ابتلا به کرونا نیست.

    وی یادآوری کرد: سال گذشته دغدغه اصلی حوزه بهداشت و درمان استان همدان تأمین ماسک مورد نیاز شهروندان بود اما هم اینک با توجه به تأمین ماسک و واکسینه شدن کادر درمانی فعال در خط مقدم مقابله با کرونا نگران تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران بستری هستیم.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خواستار همراهی فرمانداران برای تأمین اکسیژن ساز شد همچنین از شرکت‌های تولید اکسیژن صنعتی خواست تولید خود را در این شرایط حساس به اکسیژن طبی تغییر دهند.

    حیدری مقدم، بر ضرورت توجه مردم به قرنطینه خانگی تأکید کرد و گفت: هفته اخیر شاهد شمار بیماران سرپایی و بستری بودیم و هم اینک آمار فوتی تغییری نسبت به گذشته نداشته است اما به طور حتم تا دو هفته آینده شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز روند صعودی خواهد داشت.

    وی تأکید کرد: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید تیم‌های صیانت با انرژی و توان بیشتری فعالیت کند همچنین چهره و فضای شهر باید به مثابه استان جنگی شود.

    وی ادامه داد: با توجه به افزایش 2 تا سه برابری بیماران سرپایی به طور حتم در هفته‌های پیش رو ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل می‌شود و از هم اینک عمل‌های غیر ضروری لغو شده و همه بخش بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

     

    نادری‌فر: محدودیت‌های جدید کرونایی در همدان

    سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در همدان هم گفت: با توجه به قرار گرفتن استان همدان در شرایط قرمز کرونایی محدودیت‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع هوشمند برای رنگ بندی قرمز در این استان اعمال می‌شود.

    مهرداد نادری فر بیان کرد: بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند وضعیت شهرها به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها به پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، تقسیم شده است.

    وی اضافه کرد: وضعیت سه گانه و نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند بیماری در هر شهر تعیین و اعمال می‌‌شود بنابراین با توجه به قرار داشتن استان همدان در وضعیت قرمز، محدودیت‌ها بر اساس این نوع رنگ بندی اعمال می‌شود.

    مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان گفت: در مناطق قرمز حضور نیمی از کارکنان دستگاه‌های ارایه دهنده خدمات ضروری نظیر اورژانس و نهادهای خدماتی در محل کار الزامی است همچنین حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها در محل کار به میزان یک سوم و انجام دورکاری دو سوم دیگر کارکنان ضروری است.

    نادری فر لغو همه مأموریت‌های اداری غیرفوری، رعایت جلسه در فضای بسته حداکثر با حضور 15 نفر برای مناطق قرمز کرونایی را مورد تأکید قرار داد.

    وی درباره مناطق با وضعیت نارنجی گفت: حضور تا دو سوم کارکنان دستگاه‌های ارایه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با مأموریت‌های اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مسؤول آن دستگاه است در عین حال حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها تا 50 درصد، لغو همه مأموریت‌های اداری غیرفوری، برگزاری جلسه با رعایت الزامات در فضای سربسته حداکثر با حضور 20 نفر در نظر گرفته شده است.

    سخنگوی ستاد کرونا استان همدان بیان کرد: در مناطق قرمز کرونایی تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت بوده و کسب و کار مشاغل گروه 2، سه و چهار باید تعطیل شود.

    نادری فر اضافه کرد: واحدهای فرهنگی و اجتماعی نظیر نمازهای جمعه، مساجد، مراسم مذهبی و مراسم آیینی به طور کامل تعطیل است.

    مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان ادامه داد: ورود خودروهای شخصی با پلاک سایر استان‌ها به حوزه استحفاظی استان همدان ممنوع بوده همچنین ممنوعیت تردد بین شهرستانی برای خودروهای بومی اعمال شده است.

    وی گفت: تردد خودروهای شخصی به استثنای خودروهای مجاز به تأیید فرمانداری، از ساعت 22 تا سه صبح در شهر ممنوع است و متخلفان جریمه می‌شوند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: