صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه شهرستان: مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالجین گفت: در سال جاری به علت وارد نشدن کالای خارجی، مردم تمایل و رغبت زیادی به خرید کالاهای ایرانی پیدا کرده‌اند و این امر در مورد سفال لالجین نیز صدق می‌کند.

به گزارش هگمتانه، محمدرضا قادری تصریح کرد: از آنجا که سفال لالجین جزو کالای مصرفی به شمار می‌آید، مورد استقبال مردم برای جایگزینی کالای خارجی قرار گرفته و شاید یکی از دلایلی که در شرایط سخت فعلی کارگاه‌های سفال موفق عمل می‌کنند، قطع واردات است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالجین مطرح کرد: اگر چه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تولیدات سفال و تعداد نیروها در کارگاهای این شهر کم شده است اما چیزی به نام تعطیلی در کارگاه‌های لالجین نداشتیم و مشکل کمبود کارگاه در این شهر همچنان وجود دارد.

قادری با اشاره به اینکه در دوران همه‌گیری بیماری کرونا صادرات سفال لالجین هم مانند دیگر صنایع دستی کم شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این بیماری، تحریم‌ها نیز در پایین بودن صادرات سفال و سرامیک تأثیرگذار بوده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالجین بیان کرد: خسارتی که طی یک سال گذشته به کارگاه‌های لالجین وارد شد، در حد کم شدن نیرو و تولیدات است و خوشبختانه خسارت کلی یا تعطیلی نداشته‌اند و به عبارت دیگر نسبت به صنعت گردشگری آسیب کمتری دیده‌اند.

قادری درباره صادرات چمدانی محصولات تولیدی لالجین هم گفت: صادرات چمدانی رابطه مستقیمی با گردشکری دارد و در حال حاضر به دلیل اینکه سفرهای داخلی و خارجی بسیار کمتر از قبل شده صادرات چمدانی نیز کاهش یافته است.

به نقل از ایسنا، «لالجین» یا شهر جهانی سفال در سال 95 به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد و یکی از قطب‌‎های گردشگری استان همدان است. این شهر به علت وجود خاک مرغوب در زمینه ساخت سفال و کارگاه‌های سفالگری شهره است و به گفته مسؤولان درصد زیادی از صادرات سفال ایران را به خود اختصاص داده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: