صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: حضرت عیسی‌بن احمد(ع) از امامزادگان بزرگواری است که نسبش به حضرت امام جواد(ع) می‌رسد، اما باوجود کرامات فراوان، بسیاری از مردم از وجود چنین بقعه‌ای در پایتخت تاریخ و تمدن اطلاع ندارند.

به گزارش هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن دارای بقاع متبرک متعددی است؛ آستان‌های مقدسی که مأمن و ملجأ دردمندان هستند. حضرت عیسی‌بن احمد(ع) از امامزادگان مدفون در همدان است که بنا بر شجره‌نامه موجود در بقعه متبرکش، نسب ایشان با هفت واسطه به حضرت امام محمدتقی جواد(ع) می‌رسد.

بنابر شجره‌نامه موجود در بقعه و نظر مرحوم عندلیب همدانی، پژوهشگر معاصر، نسب این امام‌زاده شریف چنین گفته شده است: "عیسی‌بن احمدبن موسی‌بن احمدبن محمد الاعرج‌بن احمدبن موسی المبرقع‌بن امام محمد الجواد(ع)".

بقعه متبرک امام‌زاده عیسی‌بن احمد(ع) در یکی از محله‌های قدیمی همدان به‌نام "پای مصلی" و کمی پایین‌تر از محله "حاجی" واقع شده و دارای معماری زیبا و چشم‌نواز است.

صاحب این بقعه بین مردم به‌ویژه اهالی محله "پای مصلی" دارای احترام و منزلت دینی و مذهبی فراوانی است و اهالی و خادمان امام‌زاده از وقوع معجزه‌ای در سال 1329 هجری خورشیدی خبر می‌دهند.

این بقعه در انتهای خیابان شهدا و نزدیک مسجد حضرت زهرا(س) واقع شده و بناى آن در دوره شاه طهماسب اول صفوى (984ـ930 هجرى، قمری) ساخته شده است.

بقعه آن کم‌ارتفاع و کوچک و چهارطاقى است و مدخل ورودى‌ آن راهرویى کوچک است که در دو سوى آن دو اتاقک کوچک هشتى‌مانند ساخته شده که محل خادم و کفشدار مقبره است. طرف راست داخل حرم، هشت‌ضلعى است که طول قسمت وسط آن هشت متر است و به همین اندازه نیز عرض دارد. در این هشت‌ضلعى، طاق‌نماهاى جناغى معمولى ساخته شده‌اند.

داخل حرم، ‌عاری از هرنوع تزئینات گچ‌برى و کتیبه است و یک‌سره از آجر ساده است که اندودى از گچ ساده روى آن را فرا گرفته و به‌رنگ سبز تزئین شده است.

به نقل از تسنیم، هرچند حضرت عیسی‌بن احمد(ع) صاحب کرامات فراوانی است، اما آستان مقدسش باوجود قدمت تاریخی به‌دلیل قرار گرفتن در حصار کوچه‌ها و خانه‌ها در غربت واقع شده است و بسیاری از مردم همدان از وجود چنین زیارتگاهی اطلاع ندارند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: