صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر‌عامل‌شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: برای تأمین آب منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و پتروشیمی هگمتانه پساب تصفیه خانه همدان استفاده خواهد شد.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با تأکید بر ضرورت حفظ آب‌های زیر زمینی، گفت: تاکنون افزون بر 5 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده که از برداشت 360 میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

وی با اشاره به ضرورت حفظ آب‌های زیر‌زمینی و تأکید بر این نکته که همدان جزو شهرهای با تنش آبی است، اظهار کرد: با توجه به خشک سالی‌های اخیر و کاهش بارندگی و از سوی دیگر برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی حفظ منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان به اجرای طرح‌های مختلف در این راستا اشاره و بیان کرد: اجرای طرح تعادل بخشی با هدف حفظ منابع آبی استان اجرا می‌شود که از ابتدای این طرح در همدان تاکنون، نزدیک به 5هزار و 868 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که با انجام آن، از برداشت 360 میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.

ستوده یکی از مهم‌ترین اقدامات را حفاظت از منابع آبی و به ویژه آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و با بیان اینکه چندین سال بود که نیروگاه از چاه‌های دشت کبودرآهنگ برداشت می‌کرد، تصریح کرد: در این راستا 20 چاه نیروگاه شهید مفتح پلمب شد و پساب تصفیه شده شهر همدان به نیروگاه منتقل شد.

وی در همین خصوص ادامه داد: برای تأمین آب منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و پتروشیمی هگمتانه نیز پساب تصفیه خانه همدان استفاده خواهد شد.

این مسؤول اظهار کرد: با به کارگیری اقدامات مختلفی از این دست و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور و محدود کردن مصرف چاه‌های مجاز توانستیم از اُفت بیشتر هیدروگراف آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم و حتی در برخی از دشت‌ها وضعیت این گراف‌ها را بهبود ببخشیم.

ستوده اعلام کرد: کبودراهنگ با 129 چاه بیشترین، و فامنین با 3 حلقه چاه کمترین تعداد انسداد چاه‌های غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌ و شهرستان همدان نیز با انسداد 123چاه غیرمجاز در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه گروه‌های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: 15 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

ستوده بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 418 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است و بر اساس پیش‌بینی برنامه اقتصاد مقاومتی تا پایان سال 1399، تعداد این کنتورها به 500 عدد می‌رسد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: