صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه باغبان: در کشاورزی و باغداری نکات زیادی وجود دارند که گاها کشاورز و باغدار به دلیل ناآگاهی و ندانستن آن نکات، دچار زیان و از دست دادن محصول خود می‌شود. بنابراین بهتر است کشاورزان و باغداران به دنبال افزایش سطح اطلاعات و دانش خود باشند تا نتیجه زحماتشان برباد نرود. شوری خاک و آب در کشاورزی نیز یکی از نکاتی است که دانستن آن برای هر کشاورز و باغدار ضروریست. در ادامه این بخش با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم.

شوری چیست؟

به نوشته وبگاه وطن بیو؛ زمانی که پی اچ و‌ای سی در آب و یا خاک زراعی بیش از حد افزایش پیدا کند و مواد مؤثره کودها و یا سموم سریعا در این خاکها یا آبها بلوکه شوند، این خاک یا آب از لحاظ کشاورزی شور می‌باشد. میزان شوری را سرعت بلوکه کردن این مواد و بالا بودن پی اچ و‌ای سی تعیین خواهد کرد.

ضررهای شوری در کشاورزی

در خاک یا آب‌هایی که دچار مشکل شوری شده اند معمولا مشکلاتی مثل عدم رشد و توسعه اندام سبز، ریشه زایی ضعیف، باردهی ضعیف، بالا بودن شدید آمار بیماریها و آفات، فرسایش شدید خاک، نیاز آبی خیلی بالا و مشکلاتی از این دست به وفور دیده می‌شود. اما چه نوع کشتهائی مستعد شوری هستند؟ تقریبا تمامی انواع کشتهای باغی، فضای باز و گلخانه‌ای مستعد شوری می‌باشند. عواملی از قبیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیائی، استفاده از آب شور در آبیاری، عدم استفاده از کودهای پایه ارگانیک، تکرار یک نوع کشت و عدم رعایت آیش و عواملی از این دست باعث بروز و تشدید مشکل شوری در خاک و یا آب زراعی خواهند شد. شوری به هیچ عنوان یک بیماری نیست ولی می‌تواند باعث بروز خیلی از بیماری‌ها شود.

راهکار مبارزه با شوری

بهترین راهکار برای مبارزه با شوری از بین بردن شوری است. استفاده از آبشویی یا استفاده از کودهای شیمیایی حاوی کلسیم و کارهای از این دست نه تنها راهکار قطعی نیست بلکه در میان مدت همین کارها تبدیل به یکسری معضلات و مشکلات خواهند شد. تنها راه از بین بردن شوری خاک استفاده از کودهای حاوی اسید هیومیک، اسید فولویک و مواد ارگانیک است. در استفاده از کودها بنیانهای شوری (که عمدتا پسماندهای کودی هستند) تجزیه شده و جذب ریشه می‌شوند. با این کار نه تنها خاک اطراف ریشه اصلاح می‌شود بلکه قسمتی از احتیاجات کودی تأمین و خود ریشه زایی هم تقویت خواهد شد.

نشانه‌های شوری در انواع کشت

خشک شدن حاشیه برگها، گل سوزی، کمبود کلروفیل (رنگ پریدگی برگها)، افت شدید یا حتی توقف باردهی، دویدگی (رشد طولی بیش از حد و نازک بودن قطر طوقه) و نشانه‌های از این دست همگی نشانه شوری در انواع کشتها هستند. بهتر است همیشه شرایط خاک و آب در کشت رصد شود، و برای کنترل راحت‌تر در فاصله‌های زمانی خاص نسبت به کنترل و رفع شوری اقدام گردد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: