صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه باغبان: با توجه به گسترش پدیده آپارتمان نشینی در شهرها و کوچک شدن حیاط منازل، یکی از راه‌های استفاده از فضاهای سبز و آرامش بخش در محیط زندگی ما، پرورش گل‌های آپارتمانی است که به نور کمتری نیاز دارند و محل زیست ما را شاداب‌تر و زیباتر می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی رنگ، بافت و گرما را به خانه اضافه می‌کنند و اجازه دسترسی سالانه به باغبانی را به اهالی خانه می‌دهند و حتی می‌توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند.

در این بخش با ما همراه باشید تا با نمونه‌ای از گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری و تکثیر آن آشنا شوید.

 

گیاه هویا کری

به نوشته وبگاه نازبو؛ گیاه هویا کری یک گونه از هویا بوده که بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد که به دلیل برگ‌های ضخیم و قلب مانندی که دارد، گاها آنرا هویا قلبی می‌نامند و اکثرا آن را برای روزهای خاص و اغلب به صورت یک تک برگ در یک گلدان کوچک خریداری می‌کنند.

هویا کری یا هویا قلبی یک گیاه رونده است که می‌تواند تا 4 متر ارتفاع رشد کند. ساقه‌های آن تقریبا قطری برابر با 7 میلیمتر دارند، پهنای برگ‌های آن حدود 6 سانتیمتر و ضخامت برگ‌ها گاهی به 5 میلیمتر می‌رسد.

این گیاه حدود 7 گونه دارد و از این جهت که مانند تمامی ساکولنت‌ها کاملا با ذخیره سازی آب در زمان‌های طولانی بی آبی بین دو آبیاری سازگار است، یک نوع ساکولنت به حساب می‌آید.

 

شرایط نگهداری و پرورش هویا کری

آبیاری: آبیاری منظم به رشد مناسب و گل‌دهی کمک می‌کند اما نباید اجازه داد که خاک خیس باقی بماند بنابراین ابتدا صبر کنید تا سطح خاک تا حدود عمق 5 سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. خاک خشک و یا خاک خیس و غرقابی هر دو می‌توانند منجر به ریزش غنچه‌های گل این گیاه و عدم تشکیل شدن غنچه‌های گل جدید شوند.

این گیاهان همیشه سبز هستند و در طی زمستان اگرچه سرعت رشد آنان کاهش می‌یابد اما به خواب فرو نمی‌روند. در طی زمستان آبیاری آنرا کم کنید.

دما: دمای مناسب در طی فصل رشد یا تابستان کاکتوس هویا قلبی 24-18 درجه سانتیگراد است و در زمستان 16 درجه است.

نور: هویا از نظر نور به مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. وجود 10-8 ساعت روشنایی محیط به رشد این گیاه کمک می‌کند. نور مستقیم آفتاب مناسب روزهای پاییز و زمستان است و در طی این روزها نیز در طی صبح و یا عصر هنگام نور مستقیم باید استفاده شود و در میانه روز از این نور اجتناب کنید.

خاک و بستر کشت: خاک مناسب کاکتوس قلبی خاک شنی و سبک است. لازم است برای گلدان هویا کری یک زهکش مناسب برای خروج آب اضافی فراهم کنید و از آبیاری بیش از حد بپرهیزید.

 

تکثیر هویا قلبی

با کمک قلمه می‌توان این ساکولنت قلبی را تکثیر کرد. قلمه‌ها را بهتر است از نوک ساقه حداقل به طول 10-7 سانتیمتر تهیه کرد به طوریکه هر قلمه یک جفت برگ داشته باشد. قلمه‌هایی که حدود 6-2 گره (محل اتصال برگ به ساقه) دارند بهتر ریشه تولید می‌کنند. زمان قلمه گیری نیز در بهار و یا اوایل تابستان است.

قلمه‌ها را در مخلوطی از پرلایت و پیت موس که مرطوب است بکارید. روی قلمه‌ها را نیز پلاستیکی شفاف قرار دهید تا رطوبت هوا بهتر رعایت شود. گلدان حاوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. زمانی که شاهد رشد جدید گیاه بودید پلاستیک را ازروی آن بردارید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: