صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: شصت‌وهشتمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان با محوریت بررسی طرح جامع شهر همدان برگزار شد.

به گزارش هگمتانه، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه گفت: معاون عمرانی استاندار همدان با جدیت کامل پیگیر طرح جامع شهر همدان است؛ به گونه‌ای که جلسات هفتگی برای بررسی طرح جامع شهری همدان را تشکیل می‌دهد و دو نفر از اعضای شورای شهر، نرگس نوراله‌زاده ‌و ابراهیم مولوی می‌توانند در این جلسه حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت طرح جامع شهری همدان و روند مطالعات آن، تأکید کرد: لازم است صورتجلسات کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی به شورای شهر ارائه شود تا اعضای شورا نیز در جریان این صورتجلسات قرار گیرند.

عسگریان همچنین ضمن تسلیت به خانواده 3 تن از کارکنان زحمت کش درگذشته سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان در سانحه رانندگی، گفت: بی‌شک از دست دادن این عزیزان که با فداکاری، تلاش و تخصص خود می‌توانستند جانِ بسیاری از انسان‌ها را نجات دهند، موجب تأثر و تأسف‌ شد.

عسگریان در پایان به نمایندگی از اعضای شورای شهر همدان از شهردار همدان و دست‌اندرکاران آماده‌سازی شهر برای ترویج فرهنگ و مکتب حاج قاسم سلیمانی به‌منظور پاسداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها قدردانی کرد.

 رحیمی‌فر: کمبود بیش از 500 هکتار، سرانه فضای سبز همدان

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه جلسات بررسی طرح جامع شهری نباید یک طرفه باشد و مسؤولان متولی باید حضور داشته باشند تا بتوانیم طرح را تبیین و روشن کنیم، گفت: چنانچه مسؤولی نمی‌تواند در جلسات حضور یابد حتما مشاور یا معاونان وی حضور پیدا کنند تا بتوان به نتیجه رسید.

علی رحیمی‌فر اظهار کرد: پیشنهادات ارائه شده مشاور طرح جامع را نه رد می‌کنم و نه تأیید؛ اما اگر به نظر اعضای شورا و کارشناسان حوزه شهرسازی مطالعات و پیشنهادات مشاور طرح مناسب نیست، بهتر است مشاور دیگری برای ادامه روند مطالعات در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه در طرح جامع باید تمامی جوانب در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار گیرد، اضافه کرد: سرانه فضای سبز یکی از مباحث بسیار مهم شهری است و متأسفانه همدان با کمبود بیش از 500 هکتار، سرانه فضای سبز مواجه است که باید این مهم در طرح جامع شهری به خوبی دیده شود.

 نوراله‌زاده: طرح پیشنهادی در صورت عدم رفع مشکلات، قابلیت تصویب ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر مشکلات زیادی بر طرح پیشنهادی جامع شهر همدان وارد است که در صورت عدم رفع مشکلات، طرح پیشنهادی قابلیت تصویب ندارد؛ گفت: شورای شهر پس از دریافت طرح ضوابط پیشنهادی مشاور طرح جامع شهر همدان همراه با برگزاری جلسات کارشناسی، ضوابط و مقررات پیشنهادی ساختمانی این طرح را بررسی کرد.

نرگس نوراله‌زاده با اشاره به اینکه نامه‌های متعدد به اداره راه و شهرسازی در خصوص ایرادات کلی طرح جامع اعلام کرده‌ایم، یادآور شد: علی رغم برگزاری جلسات حضوری با نمایندگان استانداری، شهرداری، مشاور راه و شهرسازی و تبیین مشکلات پیشنهادات طرح جامع، متأسفانه در ارائه ضوابط پیشنهادی، اشکالات ارائه شده قبلی همچنان در طرح پیشنهادی به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در حوزه طرح جامع شهری این بوده که آخرین اطلاعات مطرح شده در جلسه، با اطلاعات ارسالی دبیرخانه تفاوت دارد و شورای شهر هم طبق اطلاعات ارائه شده دبیرخانه، کارشناسی می‌کند؛ از این‌رو اگر روند کاری مشاور به گونه‌ای است که تمامی اطلاعات را ارائه نمی‌دهد یا اینکه در جلسات اطلاعات جدید ارائه می‌دهند، مشکلی است که در این جلسات با آن مواجه هستیم.

 فتحیان‌نسب: عمومی شدن طرح جامع شهری از رانت جلوگیری می‌کند

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان هم در ادامه با اشاره به روند مطالعات طرح جامع شهر، گفت: از زمانی که فرهاد فرزانه، معاون امور عمرانی استاندار در این خصوص ورود پیدا کرده، خوشبختانه کارهای مطالعاتی طرح جامع شهری به صورت کارشناسی پیش‌رفته است.

امیر فتحیان نسب با بیان اینکه در برخی جلسات کمیته فنی برای طرح جامع مشاوران مجرب معماری و شهرسازی حضور دارند تا همه جوانب مدنظر قرار گیرد، افزود: هرچه طرح جامع عمومی‌تر شود، مانع رانت خواهد شد؛ زیرا هیچ اطلاعات محرمانه‌ای نباید در طرح جامع وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تیمی از کارشناسان و شهرداری برای طرح‌های ترافیکی تشکیل شده است تا ترافیک شهری مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در هر جلسه کمیته فنی، نقشه تغییر می‌کند؛ زیرا موضوعات را با حساسیت بیشتری بررسی می‌کنند.

 یوسفی: زمان، پاشنه آشیل تمام طرح‌های شهرسازی است

مسؤل مرکز مطالعات شهرسازی شهرداری همدان هم با بیان اینکه زمان، ضعف و پاشنه آشیل تمام طرح‌های شهرسازی است؛ گفت: زمان روند طرح‌های جامع شهری را از محدوده خودش خارج می‌کند و اگر این زمان از دست رفته کاهش پیدا می‌کرد، شاهد روندهای خوبی در طرح جامع شهری بودیم.

اسماعیل یوسفی تأکید کرد: طرح جامع به عنوان یک سند بالادستی باید پاسخ گوی پنج عنصر باشد که نخستین و مهمترین موضوع، محدوده‌ها و حریم شهر است و سپس کاربری و شبکه‌‎های معابر و اراضی و تقسیمات شهری است که طرح جامع شهری همدان در حوزه محدوده نتوانسته زمین تولید کند و مساحت زیادی را به شهر اضافه کند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه شبکه‌های حمل و نقل اتفاق خاصی نیفتاده است و در شبکه‌های معابر دو کمان شرقی و غربی در شهر ایجاد می‌شد و بخشی از آن به صورت تونل بود که قابلیت اجرا نداشت و تصویب نشد.

یوسفی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر اینکه دبیرخانه طرح جامع شهری باید بخش مطالعات صورت گرفته طرح را عیناً به شورای شهر ارسال کند، یادآور شد: آخرین طرح مطالعاتی که به صورت رسمی به شهرداری ارسال شده، مربوط به دی ماه سال 1398 است که آن را به شورا ارسال کرده‌ایم.

به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، مسؤول مرکز مطالعات شهرسازی شهرداری همدان با اشاره به اینکه طرح جامع به عنوان مهمترین توسعه سند شهری محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه در خصوص تولید زمین در طرح پیشنهادی مشاور جامع شهری همدان تدابیر خاصی اتخاذ نشده بود و از آنجایی که یکی از وظایف مدیریت شهری تأمین کاربری خدماتی است که بر اساس مطالعات مشاور، کمبود سرانه کاربری خدماتی داریم و باید کاربری‌های خدماتی را نیز در نظر قرار دهیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: