صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 18

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه اقتصاد و بازار - زهرا ذوالفقاری: این روزها شرایط اقتصادی کشور حال خوشی ندارد و طی چندین ماه اخیر افزایش قیمت‌ انواع کالاها آنچنان زیاد بوده است که مردم را از نظر معیشتی در تنگنا قرار داده است، اما با این وجود و با افزایش قیمت کالاها مردم به ناچار خرید برخی کالاها را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند، اما در این تورم فزاینده، افزایش قیمت مسکن و به تبع آن اجار‌ه بها توان را از مستأجر گرفته است، شاید مردم بتوانند برخی کالاها را از زندگی حذف کنند، اما خانه و سقف بالای سر یکی از اساسی‌ترین و با اهمیت‌‌ترین ضروریات زندگی انسان به شمار می‌رود، و مستأجران چگونه می‌توانند زیر فشار قیمت‌های افسار گسیخته رهن و اجاره بها کمر راست کنند؟! افزایش قیمت مسکن و به دنبال آن افزایش قیمت اجاره بها در همدان همچون تکه‌های بازی دومینو پشت سر هم،تراژدی خانه‌به دوشی مستأجران را به همراه دارد، که باید در وصف آن گفت: «چه عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار».
کافی است سری به مشاوران املاک واقع در شهر همدان در مناطق مختلف بزنی و بخواهی به عنوان مستأجر، خانه‌ای را اجاره کنی، آنگاه با قیمت‌هایی مواجه خواهی شد که دود از کله‌ات برمی خیزد، نگارنده به چندین مشاور املاک شهر در مناطق مختلف سر زده است تا از نزدیک قیمت‌های اجاره بها را بررسی کند.
آنچه که بسیار رنج‌آور است، افزایش قیمت اجاره بها است، به گونه‌ای که صاحب‌خانه‌ای در محله حمام قلعه، که سال قبل برای آپارتمان 60 متری 15 سال ساختش در طبقه دوم بدون آسانسور و انباری و پارکینگ، 8 میلیون تومان رهن با اجاره بهای 600 هزار تومان دریافت می‌کرد، امسال از مستأجر خود که کارگر نانوایی است 20 میلیون تومان رهن با ماهیانه اجاره بهای یک میلیون و 200 هزار تومان گرفته است و مستأجر که ناچار به دلیل هزاران مشکل و به دلیل اینکه باید برای دختر خانه جهیزیه بخرد و امکان جا‌به جایی ندارد این مبلغ را به قبول کرده است.
نزدیک به 700 هزار نفر جمعیت، در شهر همدان و نواحی حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنند، که عده‌ای از این جمعیت صاحب خانه و عده‌ای از آنها مستأجر و اجاره نشین هستند، در این وانفسای گرانی مسکن که روز به روز وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند می‌توان گفت خوشا به حال صاحب‌خانه‌ها و با این نرخ‌های اجاره بها و کرایه‌خانه‌ها باید بگوییم وای‌به‌حال اجاره نشین‌ها.
طی چند سال اخیر قیمت مسکن رو به افزایش گذاشته است، اما متأسفانه طی یک سال اخیر این افزایش قیمت تصاعدی بوده، به طوری که می‌توان اذعان داشت که افزایش قیمت در زمینه مسکن طی چند ماه نزدیک به صد برابر شده است و گواه بر این موضوع همین خرید و فروش‌های مسکن و ملکی است که از گوشه و کنار می‌شنویم.
این در حالی است که چندی پیش دادستان همدان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده اند که افزایش بیش از 15 درصدی اجاره بها در شهری چون همدان ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود و نظارت‌ها و بازرسی‌ها وجود دارد و هیچ صاحب‌خانه‌ای حق افزایش اجاره بها بیش از این عدد را ندارد.
کوی شهید مدنی در منطقه سه شهر همدان، یکی از پر جمعیت‌ترین کوی ‌های شهر همدان است که در آپارتمان‌های کوی اندیشه که حتی از خود کوی شهید مدنی هم چندین کیلومتر فاصله دارد و منطقه‌ای شلوغ بوده و از نظر امکانات جزء مناطق ضعیف به شمار می‌رود، قیمت یک آپارتمان 60 متری بدون هیچ امکانات و در طبقه سوم یک مجتمع 4 واحدی بدون آسانسور، مبلغ رهن 30 میلیون تومان با اجاره بهای یک میلیون تومان است.
یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: صاحب‌خانه مبلغ اجاره را بالا برده بود و برای پیدا کردن آپارتمان کوچک تمام شهر را زیر پا گذاشتم و با پولی که دارم توانسته‌ام یک آپارتمان 50 متری اجاره کنم.
وی بیان کرد: این که می‌گویند صاحب خانه حق ندارد مبلغ اجاره را بیش از 15 درصد اضافه کند فقط در حد حرف است، صاحب خانه ما که نزدیک به 50 درصد مبلغ اجاره را زیاد کرده بود و به ما گفت اگر نمی‌توانید پرداخت کنید تخلیه کنید.
این شهروند همدانی گفت: اینکه گفته اند می‌توانید شکایت کنید هم واقعا در عمل کاربردی نیست، وقتی من ندارم چنین مبلغی را پرداخت کنم، پس قراردادی نوشته نشده که بروم شکایت کنم.
در منطقه اعتمادیه یکی از شهروندانی که از مشاور املاک خارج می‌شد در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: من خانه‌ام را دو سال قبل اجاره کرده ام در کوچه شاهد اول بلوار اعتمادیه، سال اول 50 میلیون تومان رهن پرداخت کردم با 800 هزار تومان اجاره، پارسال مبلغ اجاره یک میلیون تومان بود، اما امسال صاحب‌خانه گفته است مبلغ رهن باید 150 میلیون تومان باشد با ماهیانه 2 میلیون تومان اجاره و اگر نمی‌توانید خانه را تخلیه کنید.
علوی افزود: چگونه است که این همه گفتند هیچ کس حق اضافه اجاره بها تا 15 درصد را ندارد، اما صاحب‌خانه‌ها هر قیمتی دلشان می‌خواهد می‌دهند، متأسفانه هیچ نظارت و یا اجباری بر این موضوع نیست، مردم توان این همه گرانی اجاره بها را ندارند.
وی بیان کرد: همسر من سالخورده است و پسرم هم شغلش تحت تأثیر کرونا بوده و درآمدش از نصف هم کمتر شده، چگونه می‌توانیم از عهده این مبلغ اجاره بها برآییم، متأسفانه تمام شهر همدان اوضاع همین‌گونه است و مردم مستأجر از این همه گرانی درمانده شده اند.
سایر مناطق شهر نیز به همین منوال است، خیابان پاسداران آپارتمان 60 متری با 60 تومان رهن و یک و نیم میلیون تومان اجاره، واحد 60 متری در بلوار خواجه رشید 80 میلیون رهن با ماهی 2 میلیون تومان اجاره، در کوی شهید بهشتی واحد 60 متری، 50 میلیون تومان رهن با یک میلیون تومان اجاره در کوی شهید مدرس واحد 100 متری 210 میلیون تومان رهن با 2 میلیون و 100 تومان اجاره ماهیانه و همینطور در سایر نقاط شهر از حاشیه شهر گرفته تا مرکز شهر و مناطق مختلف قیمت‌های سرسام آور اجاره بها توان را از مردم مستأجر گرفته است.
متأسفانه این افزایش نرخ اجاره بها در حالی است که مردم به دلیل شرایط اقتصادی کشور و از سوی دیگر بیماری کرونا در تنگنا قرار گرفته اند، کارگری که ماهی یک میلیون تومان هم درآمد ندارد و سه فرزند هم دارد چطور می‌تواند در کوی ولی عصر(دیزج) که از مناطق کم برخوردار شهر است ماهیانه 800 تومان اجاره بها با رهن 50 میلیون تومان برای واحد 50 متری بپردازد؟! متأسفانه افزایش قیمت اجاره بها در تمام مناطق شهر همدان به چشم می‌خورد، اگرچه تعدادی از صاحب‌خانه‌ها منبع درآمدی ندارند و به دلیل اوضاع اقتصادی و گرانی‌ها ناچار به افزایش کرایه منزل خود هستند تا بتوانند زندگی‌شان را بچرخانند، اما در این بین هم کسانی هستند که چندین آپارتمان دارند و ناعادلانه و بدون هیچ انصافی قیمت‌های چندین برابری برای اجاره منازل خود قرار داده اند و از طرف دیگر افزایش اجاره بها نه تنها در همدان 15 درصد نیست بلکه گاه به 100 درصد هم رسیده است.
صاحب‌خانه‌ها به بهانه افزایش قیمت مسکن، چندین برابر روی اجاره بهای خود می‌کشند و در این بین هیچ عامل بازدارنده برای صاحب‌خانه‌های همدانی وجود ندارد.
علیرغم تمام تأکیدات مبنی بر اجرای ابلاغ‌های اخیر در خصوص درصد افزایش اجاره بها و امتناع مشاورین املاک از بستن قراردادهای اجاره بیش از 15و 20 درصد افزایش اجاره بها؛ قراردادهای خارج از مشاور املاک بدون اجرای اصول و ضوابط قانونی بین موجر و مستأجر بسته می‌شود خواه آنکه مستأجر راضی باشد و یا ناراضی.
کمااینکه نوشتن قراردادهایی خارج از مشاورین املاک و به صورت ثبت نشده، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و نمونه‌های بسیاری در مراجع قضایی از دعوای بین موجر و مستأجر وجود دارد که خارج از قانون و بدون رعایت مفاد قانونی قرارداد نوشته‌اند.
از طرف دیگر صاحب‌خانه‌هایی که خانه آنها تخلیه شده و کسی برای اولین بار قرار است با آنها قرارداد ببندد، قیمت‌های به دور از انصاف و عدالت و بسیار بالا برای واحد‌های مسکونی ارائه می‌کنند که متأسفانه مردم را با مشکل مواجه کرده است و چیزی جز خانه‌به‌دوشی مستأجران را در برندارد.
بازار مسکن طوری به حال خود رها شده است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، باید منتظر تبعات اجتماعی منفی آن باشیم که چادرنشینی و حاشیه نشینی و سرقت کم‌ترین آن است و اگرچه متولیان اذعان می‌کنند که گرانی مسکن در همدان مانند سایر نقاط کشور است، گمان نمی‌کنیم قیمت اجاره بها در سایر نقاط مانند همدان باشد، که اگر هم باشد دلیل نمی‌شود کاری برای کنترل و جلوگیری از سرعت افزایش اجاره بها در همدان نکرد و چه بهتر که همدان اولین شهری باشد که راه‌حلی ضرب الأجلی برای گرانی‌های مسکن و اجاره بها ارائه کند.
ادامه دارد...



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: