صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ویژه برنامه شب خاطره در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.
به گزارش هگمتانه، شامگاه سه‌شنبه ویژه برنامه شب خاطره با اکران فیلم سینمایی آبادان یازده 60، اجرای نقالی، مداحی و روایتگری دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.
فرمانده سپاه ناحیه همدان در این مراسم اظهار کرد: رهبر انقلاب فرمودند این جنگ برای ما تبدیل به گنج شد و واقعاً هم اگر نگاه کنیم تجربه دفاع مقدس برای ما امثال حاج قاسم سلیمانی و در استمرار آن تربیت شهیدانی مانند شهید حججی است.
سرهنگ پاسدار علی بقایی افزود: استان همدان نیز در زمینه دفاع مقدس نقش بسیار شاخصی را ایفا کرده و از روزهای آغازین جنگ در گردنه صلوات آباد که اولین روزهای درگیری بود تا عملیات مرصاد بچه‌های همدان نقش داشته‌اند و در این راه شهدای زیادی را نثار انقلاب کرده‌اند.
فرمانده سپاه ناحیه همدان با بیان اینکه استان همدان در تمامی ابعاد جنگ حضور داشته است، گفت: در پشتیبانی از جنگ زنان همدان شبانه نان گرم پخت می‌کردند و صبح این نان به رزمندگان سرپل ذهاب می‌رسید، در حوزه دانش‌آموزی ما شهید شاخص داریم در حوزه پیشکسوتان، جهادگران و پاسداران ما شهدای شاخص زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌ایم.
بقایی خاطرنشان کرد: شهید همدانی هم یکی از شاخص‌ترین شهدای همدان بود که 4 دهه از عمر خود را در راه دفاع از انقلاب گذراند و بعد از دفاع مقدس نیز در خارج از مرزها ایفای نقش کرد.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند همدان دارالمؤنین بود و دارالجهاد هم شد، بیان کرد: ابداع‌هایی که رزمندان همدان در دوران جنگ تحمیلی داشتند بسیار شاخص بود به طور مثال اعزام 10 لشکر و 5 لشکر که شهید حسن صوفی مبدع آن بود توانست روند جدیدی در دفاع مقدس ایجاد کند و در سایر استان‌ها نیز این نوع ابداع شکل بگیرد.
فرمانده سپاه ناحیه همدان عنوان کرد: در ایجاد برخی از لشکرها همدانی‌ها نقش شاخصی داشتند و تقریبا در تمامی عملیات‌ها رزمندگان همدانی ایفای نقش کردند که می‌توان به چند عملیات مانند ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، کربلای 4، کربلای 5، بیت المقدس و مرصاد اشاره کرد، بچه‌های همدان بیشتر در غرب کشور حضور داشتند اما در جبهه‌های جنوب هم نقش‌آفرینی‌های زیادی کردند.
بقایی با بیان اینکه در بحث اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نتوانستیم در 40 سال گذشته به خوبی عمل کنیم، گفت: ما شهید دانش‌آموزی در استان همدان داریم به نام شهید محمدرسول رضایی که برخلاف سن کم خود صحبتی را انجام می‌دهد که تنها از یک کارکشته سیاسی این صحبت بر‌می‌آید این شهید می‌فرماید "در تشییع جنازه من پرچم آمریکا را به آتش بکشید تا مردم بدانند من ضدآمریکایی و تابع ولایت فقیه هستم" این صحبت عمق درک این شهید را از انقلاب نشان می‌دهد.
وی از شهید دیگری به نام حمید هاشمی و با تأکید بر سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه برای ارتقای اخلاقی و معنوی یک بار هم وصیت نامه شهدا را بخوانید، افزود: دفاع مقدس ما مردم محور بود و هرکسی از مردم که می‌خواست وارد جنگ شود نقش خود را پیدا می‌کرد یک پیرمرد در جنگ سقایی می‌کرد، مادری برای رزمندگان دستکش می‌بافت و امروز این الگو در جبهه‌های مقامت استفاده می‌شود. بقایی خاطرنشان کرد: ما باید با ابزارهای روزآمد، جذاب و فراگیر با بهره‌مندی از رسانه و فضای مجازی به صورت نماهنگ، خاطره‌گویی، روایتگری، نمایش‌نامه و به صورت لذت بخش فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت را معرفی کنیم.

کاوسی امید: اقدامات رضایت بخش شورا و شهرداری در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه شورای اسلامی و شهرداری همدان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات رضایت‌بخشی انجام داده اند، اظهار کرد: نکته بارز این اقدامات جانمایی و نصب تصاویری از شهدا در میادین و بلوارهای شهر است تا مردم با چهره و نام شهدای عزیزمان آشنا شوند و نسل‌هایی که جنگ را ندیده اند بدانند چه جوانان رشید و نخبه‌ای برای دفاع از آرمان‌های امام (ره) و حفظ مرزهای کشور شجاعانه به دل آتش زدند.
اکبر کاووسی امید افزود: گستردگی این تصاویر باعث شده است فرهنگ ایثار و شهادت به یک باور برای همشهریان تبدیل شود و این فرهنگ را در نزد عموم مردم تقویت کند از سوی دیگر رضایت و دعای خیر خانواده شهدا را در پی داشته است و باید گفت نقطه عطفی در مدیریت شهری دوره پنجم شورا بود. وی با اشاره به اشاعه وصیت‌نامه شهدا گفت: در کوچه‌هایی که در شهر همدان به نام شهدا مزین شده بود، با اقدام شایسته شهرداری همدان بخشی از زندگینامه، وصیت‌نامه و خاطرات این عزیزان، در تابلوهایی در زیر نامشان جانمایی شد تا مردم بیش از پیش با شهدای دفاع مقدس انس و الفت بگیرند.
وی بیان کرد: تشکیل کارگروه ایثار و شهادت ابتکار بسیار خوبی بود که توسط شهردار همدان صورت گرفت.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: با ابتکار شهرداری همدان، بزرگانی از جمله سردار حسام، بهناز ضرابی‌زاده و شهید خوش لفظ در این کارگروه گرد هم می‌آمدند و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌ریزی می‌کردند.

وجدی: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از فرهنگ عاشورا
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه بی‌تردید فرهنگ ایثار و شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورا و واقعه کربلا است، یکی از عوامل اصلی حفظ اسلام در طول تاریخ و نیز استواری نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، اظهار کرد: توجه به فرهنگ ایثار و شهادت راز بیمه شدن کشور در برابر دشمنان است. روح الله وجدی افزود: چنان که بی‌لکنت می‌توان گفت شعار "ما می‌توانیم" خلاصه و نمادی از دفاع مقدس و برگرفته از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان سپاه اسلام در طول جنگ تحمیلی است.
وجدی با اشاره به اقدامات این سازمان گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به تبعیت از شورای اسلامی شهر و شهرداری برنامه‌های متعددی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت معاونت‌‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری همدان و نیز ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این حوزه طراحی، تدوین و اجرایی کرده و همواره سعی بر این بوده است این اقدامات مبتکرانه و بدیع و اثرگذار باشد که از آن جمله می‌توان به فضاسازی شهر در مناسبت‌های مختلف مرتبط با دفاع مقدس، برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و نیز تجلیل از خانواده معزز ایشان، تجلیل از جانبازان و آزادگان سرافراز، برگزاری اردوهای راهیان نور شهری، تشکیل میز ایثار و شهادت در سازمان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این حوزه، بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب و نیز فضای مجازی با تولید محتوا، مشارکت در رونمایی کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس، حمایت از گروه‌های هنری و سازمان‌های مردم نهادی که در این راستا فعالیت دارند و نیز همراهی با ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط اشاره کرد.




ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: