صفحه 1 : محله ما صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : محله ما صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۱
آبان
۱۳۹۹

شماره
۴۶۴۴

امروز: ۴ (آبان) ۱۳۹۹ ◀ ◀ Sunday 2020 (Oct) 25

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه سبک زندگی: معماری استان همدان زیر پرگار فرهنگ غرب درحال چرخش است.
یک استاد دانشگاه در استان همدان گفت: معماری‌ها و در کنار آن فرهنگ‌های امروز مردم همدان دستخوش دنیای غرب شده و بهتر است بگوییم بناهای شهر همدان این روزها گرفتار گم گشتگی زیرساختی شده است.
حامد مالمیر با اشاره به هجمه تفکر و فرهنگ غربی بر عرصه‌های متعدد حتی هنر معماری، اظهار کرد: این روزها شاهد هستیم نوع معماری استان همدان بیشتر از همیشه متأثر از فرهنگ ساخت و ساز دنیای غرب شده است.
وی افزود: متأسفانه در دانشگاه‌های استان نیز آموزش سبک‌های غیر ایرانی ـ اسلامی در ساخت بناها، بیش از همیشه بر علایق و سلایق معماری شهر همدان تأثیر گذاشته است.
مالمیر تصریح کرد: در سبک معماری‌های ایرانی اسلامی بیشتر بر فلسفه شکل گیری بنا، اصل محرمیت، سلسله مراتب و از این دست عناصر شکل دهنده فضا، تأکید می‌شد که با نگاهی به ورودی‌ها و دسترسی‌های بنای سنتی متوجه می‌شویم که با رعایت همین عناصر طراحی شده اند.
وی عنوان کرد: اما امروزه با تغییر نوع و سبک زندگی‌ها معماری‌های اصیل و منحصر به فرد گذشته شهر همدان کمتر به چشم می‌خورد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته دیگری هم حائز اهمیت است که تغییر مساحت‌های بنا و روی آوردن به آپارتمان نشینی به خودی خود زمینه ساز تغییرات معماری در این شهر تاریخی شده است.
بناهای جدید نیازمند ساخت پنجره‌ای روبه معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی
مالمیر گفت: این که مدرنیته، پست مدرن و نئوکلاسیک با نوع معماری ایرانی ـ اسلامی فاصله دارد دلیلش عدم توجه به فرهنگ غنی اسلام و حذف مذهب اسلام در این نوع معماری هاست، چرا که در مدرنیته و امثال آن ایجاد فضاهای خصوصی و عمومی بسیار کمرنگ شده و حتی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در بناهای سنتی و با سبک ایرانی ـ اسلامی بیشتر به ساخت و نوع قرارگیری و زاویه تابش توجه می‌شد، اما امروز این مؤلفه‌ها کمرنگ شده و در برابر معماری ضعیف غرب رنگ باخته است.
تلفیق بافت سنتی و اصول فناوری حافظ هنر معماری ایران زمین
وی ابراز امیدواری کرد: آنانی که دلشان برای هنر معماری استان می‌سوزد، به میدان عمل بیایند و نگذارند که بناهای جدید، با فرهنگ بی محتوا و پوشالی غرب ساخته شود.
مالمیر عنوان کرد: هم دروس و هم تدریس در دانشگاه باید به سمت شناساندن هویت معماری ایرانی حرکت کند و از سویی دیگر باید یک نظارت قوی متولیان امر بر ساخت بناهای جدید به محوریت بافت سنتی و با در نظر گرفتن اصول فناوری روز دنیا باشد.
و در پایان گرچه معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی زیر آوار نقشه‌های غرب ترک خورده است، اما همچنان می‌توان به کارشناسان هنرمند در عرصه معماری کشورمان برای رهایی از ساخت بناهایی به سبک غرب امید داشت، و بیش از همیشه این روزها دروس دانشگاهی در معماری نیازمند تغییر و تحولات با محوریت هنر خلاقانه معماران ایرانی است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: