صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: همدان به عنوان تنها استانی که در مدت شیوع کرونا در کشور در وضعیت قرمز قرار نگرفته بود از روز یکشنبه در فهرست استان‌های قرمز کرونایی قرار گرفت.

شاهرخی: پنج شهرستان همدان در وضعیت قرمز
به گزارش هگمتانه، استاندار همدان شامگاه یکشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا و جلسه ویدئو کنفرانسی با فرمانداران، گفت: تجمع عامل روند افزایشی کرونا در این استان شده است بنابراین فرمانداران به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس باید از برگزاری هرگونه تجمع و جلسه‌های بیش از سقف مجاز جلوگیری کنند.
سید سعید شاهرخی اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا مؤید این است که بیشتر مبتلایان به کرونا به علت حضور در تجمع‌ها به این ویروس مبتلا شده اند بنابراین باید اجازه هرگونه تجمع و برگزاری جلسه بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بیش از سقف مجاز داده نشود.
وی اضافه کرد: آرامستان‌ها یکی از مکان‌های تجمع به شمار می‌رود که وضعیت آنها قابل قبول نیست و باید فرمانداران نسبت به پیشگیری از تجمع در این محل‌ها و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع‌ها اقدام کنند.
استاندار همدان با بیان اینکه توجه به معیشت و سلامت مردم مدنظر ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا است گفت: صنوف و مشاغل بر اساس شیوه نامه‌های پیش‌بینی شده فعال باشند چراکه سیاست دولت معطوف به تعطیلی نیست بلکه صلاح مردم برقراری کار و تلاش همراه با حفظ سلامت است.
استاندار همدان اظهار کرد: همراهی مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی رمز موفقیت این حرکت همگانی است بنابراین باید با رعایت اصول بهداشتی مورد تأکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فشار را از روی حوزه درمان کم کرد.
شاهرخی افزود: با وجود قرار گرفتن در موج سوم شیوع کرونا تلاش بی وقفه مسؤولان در بخش‌های مختلف مؤثر بوده و قدردان مردم، اعضای ستاد شهرستانی و استانی مقابله با ویروس کرونا و کادر درمان هستیم.
استاندار همدان افزود: تمامی تلاش‌ها باید به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی معطوف شود و در این راستا باید همه دستگاه‌ها، صنوف و مردم را نسبت به شیوع این ویروس حساس کرد.
شاهرخی گفت: باید با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، حجم ورودی به بیمارستان‌ها را به حداقل ممکن رساند تا کادر درمان فرصت و زمان کافی را برای رسیدگی به بیماران داشته باشند.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم آمار فوتی‌ها به حد بالایی برسد افزود: با توجه به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا درباره موج جدید شیوع کرونا و کاهش حساسیت مردم و دستگاه ها، احتمال بروز چالش جبران ناپذیر متصور است.
استاندار همدان اظهار کرد: هر چند شرایط این استان نسبت به استاندارد کشوری در زمینه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خوب است با این وجود باید با جدیت بیشتری این دستورالعمل‌ها را اجرا کرد.
شاهرخی ادامه داد: میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از 82 به 62 درصد کاهش یافته است بنابراین فرمانداران باید بدانند که کار تعطیل نشده و در صورت غفلت ممکن است ضربات جبران ناپذیری وارد شود.
وی بیان کرد: پنج شهرستان این استان هم اینک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که این وضعیت قابل پذیرش نیست بنابراین برای بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی بیش از گذشته باید تلاش کرد.
استاندار همدان با یادآوری اینکه تعداد کمی از هیأت‌های عزاداری و مذهبی در محرم امسال دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند افزود: با توجه به بازگشایی مدارس از تیم‌های نظارتی انتظار می‌رود نظارت جدی بر مدارس داشته باشند تا مطابق با ضوابط بهداشتی فعالیت کنند.
شاهرخی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم مدارس به عامل بزرگ انتشار ویروس کرونا تبدیل شود بنابراین باید واحدهای آموزشی برای برگزاری حضوری دروس و کلاس‌ها همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: همچنین می‌توان برای برگزاری مجازی مدارس از بستر شبکه شاد به نحو مطلوب استفاده کرد و از ظرفیت صدا و سیمای مرکز همدان نیز برای برگزاری مجازی کلاس‌ها و به حداقل رسیدن آسیب کرونا بهره گرفت.
استاندار همدان گفت: با توجه به فرا رسیدن اربعین حسینی، تأکید ستاد ملی کرونا بر برگزار نشدن راهپیمایی و تجمع در اربعین بوده هر چند احتمال می‌رود مراسم محدود، بدون حرکت در حسینیه‌ها و مساجد برگزار شود.
وی درباره تعطیلی مدارس اظهار کرد: تعطیلی مدارس در حدود اختیارات ستاد استانی مقابله با کرونا نیست و سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بازگشایی مدارس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

حیدری مقدم: موج سوم کرونا در همدان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا هم گفت: این استان به علت قرار گرفتن در موج سوم شیوع کرونا از روز یکشنبه در فهرست استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.
رشید حیدری مقدم اظهار کرد: این استان تا روز پنجشنبه گذشته تنها استانی بود که از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون وضعیت قرمز کرونایی را تجربه نکرده بود اما هم اینک در فهرست استان‌های قرمز قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: هم اینک 6 شهرستان اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز کبودراهنگ و نهاوند نارنجی، شهرستان همدان زرد قرار دارد همچنین شهرستان بهار پس از 2 ماه وضعیت قرمز هم اینک در وضعیت سفید است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا سه عامل شیوع کرونا و مواجهه با موج سوم را مسافرت و چرخش جمعیتی زیاد در کشور، بازگشایی مدارس و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی توسط دست کم 25 درصد عزاداران محرم، عنوان کرد.
حیدری مقدم با بیان اینکه نیمه شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس نبود افزود: بازگشایی مدارس در مقطعی که هنوز واکسن آنفلوانزا به دستمان نرسیده، قرار داشتن معلمان و دانش‌آموزان در مرحله خطر، وادار کردن دانش‌آموزان به فعالیت آموزشی، نگرانی علوم پزشکی نسبت به شیوع کرونا را افزایش داد.
وی بیان کرد: با وجود قرار گرفتن همدان در جمع استان‌های قرمز کرونایی اما شرایط این استان نسبت به میانگین کشوری قابل قبول است به گونه‌ای که تعداد بیماران مثبت کرونایی و فوتی‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا طغیان ویروس کرونا را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی دانست و گفت: 22 مورد طغیان در شهرستان همدان، 2 مورد در شهرستان بهار، چهار مورد در رزن، 2 مورد فامنین، 2 مورد تویسرکان، سه مورد کبودراهنگ، 2 مورد ملایر و 2 مورد در نهاوند در چند روز گذشته تجربه شد که همه این طغیان‌ها مدیریت شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: همدان سه هفته سخت را پیش رو دارد که امید می‌رود در روزهای پیش رو فرمانداران همانند دوران جنگ تمهیدات لازم را برای مقابله با این ویروس داشته باشند.
حیدری مقدم از ستاد استانی مقابله با کرونا خواست مدارس بدون استاندارد لازم که توان اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی را ندارند تعطیل کرده یا تدریس به صورت غیرحضوری در این مدارس برگزار شود.
وی بیان کرد: پس از بازدید کارشناسان بهداشتی از مدارس مشخص شد که در بسیاری از مواقع دانش‌آموزان اقدام به تعویض ماسک با یکدیگر کرده یا دانش‌آموزی به مدت 10 تا 15 روز از یک ماسک استفاده می‌کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: دانش‌آموزان، معلمان و اولیا در صورت داشتن علائمی از بیماری کرونا یا آنفلوآنزا دست کم باید 2 هفته بعد از آخرین تماس در مدرسه و کلاس حضور نیابند و دیگر دانش‌آموزان این کلاس‌ها نیز به صورت غیرحضوری به کسب علم بپردازند.
حیدری مقدم اظهار کرد: بخش عمده‌ای از معلمان بالای 50 سال سن دارند و این افراد می‌توانند وضعیت بدتری داشته باشند و دیگر نگرانی انتقال ویروس از طریق دانش‌آموزان به عنوان ناقل سالم به درون خانه و اعضای خانواده است.
وی استفاده از ماسک مستهلک و ازدحام جمعیتی در زنگ‌های تفریح بدون نظارت جدی از سوی مسؤولان را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی همدان دانست و گفت: انتظار می‌رود آموزش و پرورش علاوه بر تعطیلی کلاس‌های فوق برنامه، کلاس‌ها در مدارس شبانه روزی را با حداقل دانش‌آموز برگزار کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تعطیلی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه و جماعت در استان، تعطیلی مدارس به مدت سه هفته متوالی، حضور کارکنان به صورت 50 درصد یا یک سوم در محل کار، لغو مراسم‌ و نمایشگاه هفته دفاع مقدس، حساس سازی صدا و سیما برای استفاده از ماسک، حضور نیافتن زنان باردار و کارکنان با بیماری زمینه‌ای در محل کار را از جمله انتظارهای علوم پزشکی برای عبور از موج سوم کرونا برشمرد.
حیدری مقدم یادآوری کرد: در موج نخست ویروس کرونا تعداد بیماران به کمتر از 300 نفر و در موج دوم به 600 نفر رسید البته هم اینک 450 بیمار بستری مثبت و مشکوک داریم و به جز یک روز، شمار بیماران در هفت ماه گذشته به بیش از 100 نفر در روز نرسیده است.
وی نظارت جدی اصناف بر شیوه نامه‌ها، لغو تجمع بیش از 30 نفر، جلوگیری از اسکان مسافران با هدف پیشگیری از افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات و افزایش چرخش جمعیتی را مورد تأکید قرار داد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: