صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه باغبان: همدان شهر کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک است. این شهر در احاطه دشت ها، باغ‌ها و کوه‌های بسیار زیبایی قرار دارد و دامنه‌های کوهستانی آن مملو از گیاهان مختلفی است که بسیاری از آنان خواص دارویی و درمانی جالبی دارند.
استان همدان به لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است. از جمله گیاهان دارویی خاص این منطقه می‌توان به گیاه چای کوهی یا گل کوفته اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است.
گیاه گل کوفته
چای کوهی یا گل کوفته یکی از گیاهان خودرو دارویی در استان همدان است که در زبان ترکی به آن توکلیجه(پشمالو) نیز می‌گویند. این گیاه از تیره گیاهان معطر است که آرام بخشی مطبوع، نشاط آور و با خاصیت معجزه آسای تقویت کننده قوی برای اعصاب و روان به شمار می‌رود.
گل‌های گیاه چای کوهی به صورت سنبله‌ای از گل‌های ریز صورتی مایل به سرخ و بنفش است که در میان کاسبرگ‌هایی با رنگ سبز روشن قرار دارد.
خواص چای کوهی
چای کوهی یا گل کوفته، دارای خاصیت ضد درد ویژه دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می‌باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به ارمغان می‌آورد.
این گیاه در درمان بیماری‌های معده و روده با منشأ روانی و بیماری‌های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش مؤثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.
دم کردن گل کوفته
یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.
این چای، در شب‌های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، بی شک انرژی از دست رفته را به شما باز می‌گرداند.
جوشانده سرشاخه‏ هاى آن را جهت تقویت و تنظیم دستگاه رحمى و ضد عفونى کننده مجارى ادرار و رفع سردرد، بخصوص میگرن تجویز کرده‏‌اند.
چای کوهی یا گل کوفته آنتی باکتریال است و مصرف بیش از حد آن برای افراد گرم مزاج مضر می‌باشد و موجب خون‌آلود شدن ادرار می‌گردد.
بخش‌هایی از این متن از وبگاه‌های باشگاه خبرنگاران جوان
و چای مارکت برداشته شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: