صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 18

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه همه دانا: بوی دود و باروت همه جا را فرا گرفته بود. شهید مهدی فریدونی در خاک جزیره مجنون آرام گرفته بود. حاج محسن امیدی به بچه‌ها یادآوری کرد که امام فرموده‌اند: جزیره باید حفظ شود. حالا جزیره مجنون به خاکریز ولایت تبدیل شده بود و بچه‌ها با چنگ و دندان مقاومت می‌کردند.

شهید مهدی فریدونی از شهدای شهرستان بهار است که به عنوان شهید شاخص سال 99 در این شهرستان انتخاب شده است. این شهید بزرگوار در مهر ماه سال 1342 در شهر بهار متولد شد و در سن 22 سالگی در شهریور ماه 1365 در جزیره مجنون به شهادت رسید.

در 31 شهریور ماه 1359 با حمله نیروهای سفاک بعث عراق به کشورمان، مردم ایران وارد مرحله جدیدی از زندگی شدند. جنگ تحمیلی در ایران آغاز شد. در این میان مهدی فریدونی هم مانند بقیه جوانان کشور مهیای جهاد شد.

تمام نیت و هدفش از شرکت در جهاد برای رضای خدا و مبارزه نفس بود.

کتاب خاکریز مجنون نوشته سید حسین حسینی و سیما یونسی به سیره شهیدان مهدی فریدونی و حاج محمد رحیمی اختصاص دارد. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

 

شهادت طلبی در تمام وجودش موج میزد

سردار رضا طلایی نیک در مقدمه این کتاب آورده است: حاج مهدی از اسوه‌های بارز و اثربخش اخلاص، فداکاری، مجاهدت و صفا و صمیمیت در بین دوستان و همرزمان و شجاعت و استقامت در برابر دشمنان بود که شهادت طلبی در تمام وجودش و اعمال عبادی اخلاقی و جهادی او موج می‌زد و شهادتش برای دیگران و تحکیم جبهه جهاد و شهادت تحول آفرین شد.

سردار رضا طلایی نیک در جای دیگری می‌گوید: اشتیاق وصف ناپذیر شهیدان مهدی فریدونی و حاج محمد رحیمی برای پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور و اصرار مداوم آنها برای شرکت در عملیات‌های دفاع مقدس و رزم شجاعانه در جبهه‌ها در لشکر انصارالحسین(ع) زبانزد خاص و عام گشته بود که از همان قدرت معنوی و روحیه جهادی و تکلیف گرایی عاشقانه آنها در غرب به معبودشان حاصل می‌شد.

 

به خاطر تهذیب و تزکیه روحش او را "مهدی ربانی" صدا می‌کردند

حاج آقا خلیل افشاری همرزم این شهید در قسمت‌هایی از خاطراتش می‌گوید: در بین شهدای ما شهید فریدونی در تهذیب و تزکیه روح ممتاز بود ایشان دارای شخصیتی آرام و محجوب بود که از انس با قرآن نشأت می‌گرفت.

افشاری ادامه می‌دهد: ماه‌های محرم و صفر زیارت عاشورا را ترک نمی‌کرد و فردی مؤمن ایثارگر و متقی بود و در میان افراد یگان به ربانی معروف شد ما دوران کودکی و نوجوانی را با هم گذرانده بودیم و ایشان را به اسم مهدی فریدونی می‌شناختیم ولی به دلیل صفات بارز ایشان با عنوان مهدی "ربانی" مانوس شدیم کلمه ربانی به سرعت در بین بچه‌ها رواج یافت و همه ایشان را به این نام صدا می‌کردند.

 

حساسیت ویژه شهید فریدونی به بیت المال

هادی مهدوی همرزم شهید فریدونی در خاطراتی از شهید فریدونی می‌گوید: مسؤول تدارکات بودم از پادگان ابوذر به طرف یگان ضربتی حر حرکت کردم. در مسیر مهدی را دیدم. از دیدن همدیگر خوشحال شدیم. مهدی نسبت به بیت المال بسیار حساس بود. پیشنهاد دادم جهت رفع خستگی خودم هم که شده و قسمتی از مسیر رانندگی کنند قبول نکرد. گفت شما مسؤول ماشین هستید وظیفه دارید اموال بیت المال را به خوبی حفظ کنید. اگر در حین رانندگی من برای این وسیله در شرایط حساس اتفاقی بیفتد چه کسی جوابگو خواهد بود.

مهدوی در ادامه می‌گوید: به مقر که رسیدیم دوش گرفتیم بلند شدم دوتا زیر پوش اهدایی از ماشین آوردم تا بپوشیم ولی مهدی قبول نکرد و گفت من پاسدارم سهمیه من جداست لباس خودش را شسته و خشک کرد و پوشید در پاسخ پافشاری من گفت شما بسیجی و مسؤول تدارکات هستید اجازه استفاده داری و به خود اجازه استفاده از وسایل رزمندگان را نداد با اینکه خود یک رزمنده بود.

شهید فریدونی در عملیات‌های مختلفی در جنگ تحمیلی شرکت داشت عملیات‌هایی همچون بیت المقدس، والفجر 2، والفجر 5، والفجر 4، قراویز و غیره از جمله عملیات‌هایی است که وی در آن شرکت داشت و در نهایت این شهید بزرگوار در جزیره مجنون در سال 65 به شهادت رسید.

پیکر شهید فریدونی 8 سال پس از شهادت به زادگاهش بازگشت.

پیکر این شهید در سال 1374 به بهار منتقل شد و پس از تشییع بر دستان مردم شهیدپرور بهار در آرامگاه ابدی خود کنار مقبره آیت‌ا... بهاری آرام گرفت.

شهید مهدی فریدونی در قسمتی از وصیت نامه اش این گونه نوشته است: تنها وصیتم به امت شهیدپرور این است که همه، این بزرگترین نعمت خداوند بر ما که نعمت وجود امام خمینی و ولایت است را قدر بدانند و از این مسئله غافل نباشید و امت خوبی برای امام عزیز باشید تا همچنان خداوند نعمت و رحمتش را بر ما مخصوص بگرداند و جمهوری اسلامی را پایدار بدارد.

روحش شاد و یادش گرامی باد



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: