صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : سبک زندگی صفحه 8 : فرهنگی

۱
مهر
۱۳۹۹

شماره
۴۶۲۰

امروز: ۱ (مهر) ۱۳۹۹ ◀ ◀ Tuesday 2020 (Sep) 22

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه ورزش: عوامل مختلفی در بی خوابی ورزشکاران تأثیر دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش ترشح هورمون ملاتونین در مسافرت‌های طولانی، استرس، نوع تغذیه و جابجایی ورزشکار از یک محیط به محیط دیگر اشاره کرد.

علل بی خوابی در ورزشکاران به خصوص در مسافرت‌های ورزشی بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن طی سفرهای طولانی مدت است، یکی از مهمترین هورمون‌هایی که چرخه خواب را تنظیم می‌کند و مسؤولیت ساعت بیولوژیکی و زیستی بدن را برعهده دارد هورمون ملاتونین است و ترشح این هورمون طی مسافرت‌های طولانی کاهش یافته و موجب اختلال ساعت خواب می‌شود.

علاوه بر هورمون ملاتونین عوامل دیگری هم در بی خوابی ورزشکار دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به استرس، نوع تغذیه و جابجایی ورزشکار از یک محیط به محیط دیگر، اشاره کرد. بر اساس این مطلب که از سوی محبوبه عسگری، کارشناش ارشد تغذیه ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار قرار گرفته است باید خاطرنشان کرد که قبل از برگزاری هر مسابقه نوع تغذیه ورزشکار، میان وعده ها، میزان مایعات و همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی ملاتونین (انگور، موز، گیلاس، غلات مثل جو دوسر، مغزها و لبنیات) نقش مهمی در خواب ورزشکار دارد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، کولا و نوشیدنی‌های انرژی زا را نباید مصرف کرد. به نقل از ایسنا، متأسفانه بعضا مربیان به نوع تغذیه ورزشکار اهمیت نداده و فقط تأکید و توجه به تمرینات فیزیکی ورزشکار دارند، درصورتی که تغذیه روی عملکرد ورزشکار تأثیر بسزایی دارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: