صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: نماینده ولی فقیه در استان همدان بر رضایتمندی مردم از عملکرد مدیریت شهری تأکید کرد و با بیان اینکه باید طرح‌های کلان استان و شهر همدان پیوست‌های فرهنگی عمیق داشته باشد، گفت: در پیوست‌های فرهنگی باید آینده‌نگری را اولویت قرار داد که ارتقا فرهنگ عمومی را شکل می‌دهد.

به گزارش هگمتانه، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی در چهلمین جلسه صحن شورای شهر همدان ضمن قدردانی از خدمات بهینه شورا و شهرداری به شهروندان نقاط مختلف شهر همدان گفت: در سه سال اخیر رویکرد شورا و شهرداری همدان برپایه عدالت محوری بوده و در این راستا اقدامات انجام شده قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه با وجود بیماری منحوس کرونا امسال شاهد احداث پروژه‌های عمرانی در شهر هستیم، افزود: تحولات خوبی را در سه سال اخیر در شهر همدان شاهد بوده‌ایم و اجرای طرح‌های اثرگذار در مناطق کم برخوردار یکی از مهمترین اقدام‌های صورت گرفته است.

وی توجه به فرهنگ و پژوهش در حوزه شهرسازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود در طرح‌های کلان استان به ویژه همدان پیوست‌های فرهنگی براساس مطالعه و پژوهش اجرایی شود.

آیت‌ا... شعبانی خواستار ارتقا سطح فرهنگ عمومی در همدان شد و ادامه داد: امروز بانوان ما به پارک و کودکانمان به امکانات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند دوران طلایی عمر خود را به خوبی بگذرانند و در این راستا لازم است مدیریت شهری به ایجاد پارک‌های تخصصی بانوان در شهر توجه جدی داشته باشد.

امام جمعه مردم همدان اضافه کرد: در حوزه کودکان و بانوان نیاز به اقدامات بیشتری داریم و باید در مجموع نسبت به انجام کارهای ایجابی بیشتر همت گماریم و سپس به حرف‌های سلبی روی آوریم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه تغییرات فرهنگی به سادگی محقق نمی‌شود اظهار کرد: بخشی از مسؤولیت‌ها نیز بر عهده شورای اسلامی شهر است که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید بپذیریم که اگر سرمایه‌دار سالم سرمایه‌گذاری کند و سود منطقی خود را ببرد، رشد هم محقق می‎شود و تا زمانی که به این روند کمک نکنیم، توسعه محقق نمی‌شود، یادآور شد: تا مدیر قدرت خطرپذیری نداشته باشد توسعه و رشد رخ نمی‌دهد.

وی با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران و با بیان اینکه به دنبال تقویت سرمایه‌گذار باشیم، گفت: در این راستا باید بستر حضور فعالان اقتصادی به استان را فراهم کرد و مورد حمایت و کمک جدی قرار داد.

آیت‌الله شعبانی با تأکید بر اینکه باید به پارک بلوار آیت‌ا... نجفی توجه بیشتر شود، اظهار کرد: بلوار آیت‌الله نجفی گذرگاه 15 استان است که توسعه و زیبایی این بخش از شهر در جذب گردشگر و مسافر بسیار تأثیرگذار است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مصلای همدان است که باید برای تکمیل آن دست به دست هم دهیم، افزود: نباید در شهر همدان با این ظرفیت و عظمت در سطح ملی ضعف داشته باشیم؛ همه باید همکاری کنند چرا که همه در مسائل شهری مسؤول هستند.

وی در ادامه خواستار تکمیل تقاطع غیر همسطح شهید همدانی شد و با تشکر از همکاری خوب شورا و شهرداری گفت: با توجه به مراجعاتی که داشته‌ایم مردم در 3 سال اخیر رضایت خوبی از مدیریت شهری داشته‌اند و امیدواریم همچون گذشته شورا و شهرداری تلاش کنند تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

گردان: تأکید بر جوان‌گرایی در مدیریت‌شهری با محوریت منویات رهبر انقلاب

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به شخصیت ذاتی نماینده ولی‌فقیه استان و امام جمعه همدان در جوان‌گرایی، خطاب به وی گفت: توانایی برقراری ارتباط شما با جوانان در راستای گام دوم انقلاب، قابل تحسین است.

کامران گردان با تأکید بر جوان‌گرایی در مدیریت‌شهری با محوریت منویات مقام معظم رهبری، افزود: شورای شهر همدان با انتخاب شهردار جوان و به تبع آن به‌کارگیری نیروهای جوان در حوزه‌های مختلف مدیریتی در راستای پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی، اقدام داشته است که پاسخ مناسب اعتماد به جوانان را هم شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه عدالت‌محوری از بالاترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است، افزود: شورای شهر در دوره پنجم توزیع متوازن و عادلانه بودجه و امکانات رفاهی و افزایش سرانه فضای سبز را سرلوحه کار خود قرار داده که این مهم در حال حاضر در تمامی نقاط شهر در حال اجراست.

رئیس شورای‌ اسلامی شهر همدان، مسجد را به عنوان ملجأ مردم در محلات برشمرد و اظهار کرد: شورای پنجم شهر و شهرداری اعتقاد راسخ به تقویت مساجد و کمک گرفتن از آنها برای مدیریت‌شهری دارند که شورای اجتماعی محلات با هدف جذب مشارکت‌ مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، نمونه بارز اینگونه اقدامات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با عملکرد قابل دفاع میان مردم حاضر می‌شویم، ادامه داد: رایگان کردن صدور پروانه ساختمانی تا دو و نیم طبقه در مناطق توانمندسازی به‌منظور جلوگیری از حاشیه‌نشینی و ساماندهی این مناطق مهمترین سیاست‌گذاری شورای پنجم است.

گردان خاطرنشان کرد: همچنین در دوران شیوع ویروس کرونا، 50 میلیارد ریال در زمینه عوارض، اجاره‌بها و... به شهروندان همدانی اعطا شد تا مشکلات مردم برطرف شود.

رئیس شورای شهر همدان از ایجاد دبیرخانه تخصصی برای بررسی و اجرای پروژه‌های شهری خبر داد و گفت: فضاسازی شهر در ایام مختلف مورد توجه ویژه مدیریت‌شهری است که در این بین در نصب تمثال شهدا، پیشرو هستیم که به‌عنوان الگو برای سایر شهرها مطرح شده است.

 

رحیمی‌فر: ثروت باید از راه تولید خلق شود نه از راه خرید و فروش زمین

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه ساده‌زیستی نماینده ولی‌فقیه در استان بر کسی پوشیده نیست و این خود نماد عدالت‌خواهی است، گفت: باید این فرهنگ ساده زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری در بین مسؤولان ترویج یابد.

علی رحیمی‌فر یکی از مشکلات امروزه را ایجاد بستر و فرصت‌های قانونی برای کسب ثروت‌های یک شبه دانست و افزود: متأسفانه یکی از موارد افت امنیت که به جای آنکه سرمایه در مسیر تولید و اشتغال به کارگیری شود، در مسیر تغییر کاربری زمین رفته و با اخذ چند امضا افرادی صاحب ثروت‌های یک شبه می‌شوند که از مصادیق رانت است.

وی با بیان اینکه شهرداری نیز به دلیل نیاز به کسب درآمد و تأمین حقوق و مزایای کارکنان خود باید از مسیر تغییر کاربری استفاده کند اضافه کرد: این موارد باید در قانون اصلاح شود.

 

عسگریان: شهرداری همدان سهمی از اعتبارات دولتی و ملی نداشت

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تلاشی که در شهر شده ناشی از همراهی اعضا و مدیریت شهری بوده است، گفت: شهرداری خدمات بسیار خوبی در سال‌های اخیر ارائه داشته که به همین دلیل توقعات از آن نیز افزایش یافته اما با این وجود سهمی از اعتبارات دولتی و ملی نداشتیم یا اینکه بسیار اندک بوده است.

سیدمسعود عسگریان با بیان اینکه مدیران بسیاری آمدند و وعده‌های زیادی داده‌اند اما کمک و همراهی ندیدیم و با وجود مکاتبات، دریغ از کوچک‌ترین تأمین منابع مالی که انجام شود اضافه کرد: امروز نیازمند کمک دستگاه‌های اجرایی هستیم و از مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار پیگیری تأمین منابع مالی استانی یا ملی را داریم.

عسگریان در این خصوص اضافه کرد: همچنین از نماینده ولی فقیه در استان همدان به عنوان ملجأ و مأمن عموم مردم تقاضا داریم در مقام مطالبه‌گری از مسؤولان و نمایندگان همدان سهم شهروندان همدان از بودجه کشور را در حوزه مدیریت شهری مطالبه کنند.

 

مولوی: تجمع بزرگ عزاداران حسینی در همدان برگزار شود

رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه همه مظلومان، ستمدیدگان و محروم دفتر نماینده ولی فقیه را ملجأ و پناهگاه خود می‌دانند، گفت: هرچند اعتبارات محدود است، اما یک مدیریت برنامه‌ریزی ایجاد شود که کمک‌های مردمی به خوبی و با عدالت توزیع شود.

ابراهیم مولوی خواستار برگزاری تجمع عظیم عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر مانند شهرهای دیگر شد و افزود: انتظار ما به عنوان نمایندگان مردم از نماینده ولی فقیه در استان همدان در این است که در سال‌های بعد در ایام عاشورا یک همدلی بین عزاداران حسینی ایجاد شود که یک چهره شاخصی از همدان داشته باشیم.

 

نوراله‌زاده: کمبود لباس‌های مناسب شأن اسلامی در بازار همدان

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه همدان دارالمؤمنین و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است، گفت: در حوزه دارالمؤمنین و دارالمجاهدین شاهد ویژگی فرهنگی کهن شهر همدان هستیم و برای حفظ این ویژگی‌ها به تدوین طرح جامع فرهنگی نیاز داریم تا از موازی‌کاری‌ها در این زمینه جلوگیری شود.

نرگس نوراله‌زاده با اشاره به اینکه لباس‌ها و پوشش اسلامی در بازار بسیار کم بوده و در حوزه تولید و فروش لباس نظارتی نیست، اضافه کرد: در نهایت خانواده‌ها مجبور می‌شوند اجناسی را خریداری کنند که زیبنده نیست و بسیاری از آنها از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

قراباغی: اهتمامی برای جذب سرمایه‌گذار نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه دغدغه اول جوانان ما شغل، ازدواج و مسکن است، گفت: متأسفانه در استان و شهر ما اهتمام به جذب سرمایه‌گذاری نیست به طوری که سرمایه‌گذار فراری می‌شود.

حسین قراباغی با اشاره به اینکه در حال‌ حاضر مهمترین موضوع و مشکل اصلی شهر ما مباحث اقتصادی است، افزود: قرار بود که گشایش اقتصادی صورت گیرد، اما در حوزه خودرو و ملک گشایش اقتصادی صورت گرفت اما قیمت آنها افزایش یافت.

قراباغی با بیان اینکه در حمایت از سرمایه‌گذار خوب شعار می‌دهیم، گفت: مدیریت ارشد استان خواستار انجام کار بزرگ است و ما نیز انجام دادیم، مانند پارک 100 هکتاری، پارک 240 هکتاری که جاده دسترسی آن انجام شده است، اما کار بزرگ همت بزرگ می‌خواهد، ما تمام توان خود را گذاشتیم اما دستگاه‌های خدمات‌رسان هم باید به میدان بیایند.

 

 فتحی: اعتماد مردم با وعده‌های بی‌عمل خدشه‌دار شده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با گلایه از مدیرانی که وعده‌های بی عمل به مردم می‌دهند، گفت: تعداد زیادی از این افراد در چند دهه گذشته متأسفانه مشغول به پست و مقامی شدند که به تعهدات خود عمل نکردند و بزرگ‌ترین سرمایه خود که اعتماد مردم به دولتمردان است را با وعده‌های بی‌عمل، خدشه‌دار کرده است.

علی فتحی افزود: اعتماد مردم؛ بزرگ‌ترین نعمت و سرمایه کشور است؛ اما با روندی که مدیران پیش گرفته‌اند، این سرمایه از دست می‌رود و روزبه‌روز زندگی مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر می‌شود.

فتحی با بیان اینکه جوانان زیادی برای حفظ این خاک و سرزمین و امنیت کشور در راستای دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی، جان خود را فدا کردند؛ یادآور شد: این شهدای معزز هر کدام سرمایه‌های ارزشمندی هستند که اگر این جوانان زنده بودند به عنوان اسطوره‌های اعتقادی، اخلاقی و متخصص می‌توانستند در توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشند.

وی با تأکید بر اینکه واقعیت زندگی و مردم ما مبحثی نیست که از زبان مدیران و رسانه ملی پخش می‌شود، گفت: هزاران معضل را باید در زیرپوست شهر و مناطق کم‌برخوردار دید؛ به طوری که روز به روز زندگی مردم از نظر اقتصادی و... دشوارتر شده است.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه روز به روز شاهد افزایش فقر در جامعه هستیم؛ اضافه کرد: در کشوری که عدالت‌محوری از اهداف و آرمان‌های آن است، آیا باید مردم بار سنگینِ گرانی و فقر را تحمل کنند؟

فتحی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین مشکل جامعه معیشت مردم است، عنوان کرد: مبلغ یارانه‌ای که 10 سال پیش پرداخت می‌شد، امروز همچنان به همان اندازه پرداخت می‎شود؛ به‌گونه‌ای که مردم در گذشته قبوض آب، برق و گاز را با یارانه پرداخت می‌کردند؛ اما امروز بیشتر این افراد نسبت به پرداخت هزینه یک قبض خدماتی خود هم توانایی مالی ندارند.

وی با اشاره به اینکه روزگاری مردم برای تأمین و خرید مسکن وام می‌گرفتند، اما امروز باید پول رهن‎خانه را وام بگیرند؛ اظهار کرد: متأسفانه هیچ اعتمادی به جوانان نیست و بازنشستگان مشغول به کار هستند و مدیران در حوزه‌های مدیریتی فقط نان به همدیگر قرض می‌دهیم که در این صورت نمی‌توان راه به جایی برد.

 

کاوسی امید: سبک زندگی ایرانی_اسلامی مهمترین عنصر در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم در این جلسه سبک زندگی ایرانی اسلامی تمدن نوین اسلامی را به عنوان کلیدی‌ترین عنصر جامعه اسلامی دانست و گفت: در رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید مهندسی فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی طراحی و مصوب شود.

اکبر کاوسی‌امید اضافه کرد: تمامی دستگاه‌ها وظایفشان در قالب طرح جامع مهندسی فرهنگی مشخص شود.

کاوسی با انتقاد از اینکه توسط شورای فرهنگ استانی مصوبه‌ای در زمینه تمدن نوین اسلامی نداشته‌ایم؛ گفت: شورای شهر همدان نیز در این مسیر باید حرکت کند.

وی مهمترین رکن رسیدن به تمدن نوین اسلامی را آموزش و پرورش برشمرد و یادآور شد: نظام آموزش ما باید براساس سند تحول بنیادین اصلاح شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه گفت: نگاه مثبت و حمایت همه جانبه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان آیت‌ا... شعبانی در حوزه بانوان و کودکان ارزشمند و حائز اهمیت است.

رضوان سلماسی با اشاره به اینکه حفظ و احیای عمارت نورمهال از یک سال و نیم پیش با همکاری شهرداری همدان و کمیته امداد امام خمینی(ره) در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر تفکیک و تغییر کاربری‌های مورد نیاز برای حفظ حق مالکانه کمیته امداد امام خمینی (ره) در جهت حفظ و احیای عمارت نورمهال در حال انجام است.

سلماسی اضافه کرد: با حمایت نماینده ولی فقیه در استان، برای تسریع در روند پیشرفت این پرونده بخشی از تفکیک مورد نظر، به عنوان باغ در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت که قابلیت تبدیل شدن به پارک بانوان شماره 2 را دارد. این پیشنهاد با هدف افزایش سرانه فضای سبز شهری و ایجاد عدالت در برخورداری فضاهای سالم تفریحی و ورزشی برای بانوان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های ورزشی مخصوصاً ورزش شهروندی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آن در شهر همدان توسط شهرداری و مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: کاندیداتوری همدان برای دریافت نشان طرح ملی شهر فعال در توسعه ورزش را به شهردار همدان و مجموعه مدیریت شهری تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: به طورکلی اقدامات فرهنگی صورت گرفته در مدیریت‌های مختلف شهرداری به ویژه در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی آن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در راستای سیاست‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی شورای اسلامی شهر قابل قبول و شایان تقدیر است.

به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان، تشکیل شورای اجتماعی محلات و گسترش آن در تمام محله‌های شهر، کسب عنوان نمونه شهر دوستدار کودک، تقویت و گسترش ورزش شهروندی در دو قسمت افزایش سرانه ورزشی و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط، احیای مجموعه فرهنگی عین‌القضات و بازگشت عملکرد آن به ماهیت اصلی خود، تقویت مباحث آموزش شهروندی در دو بخش احداث مرکز جامع آموزش شهروندی و ایجاد پارک آموزش شهروندی با نگاه به نیازهای مدیریت شهری، برگزاری سالانه جشنواره شهروندان برگزیده و ارتقا کیفیت فعالیت فرهنگسراها را نتیجه همکاری شورای اسلامی دوره پنجم شهر همدان و مجموعه مدیریت شهری برشمرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: