۱
اردیبهشت
۱۴۰۳
شماره
۵۵۹۴
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر از تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی در مرکز پژوهشهای شورا خبر داد و گفت: تدوین این سند گامی بلند به سمت مدیریت محلهای درون زا و مشارکتی در شهر است.
به گزارش هگمتانه، ابراهیم مولوی در جمع خبرنگاران افزود: از زمانی که آسیبهای موازی کاری و خنثی کردن اقدامات به سبب تغییر مدیریتها و هدر رفت بودجهها به سبب تصمیمات سلیقهای و فاقد بنیه علمی بر دستگاه مدیریتی کشور هویدا شد شهرداریها و شوراهای شهر به عنوان مجموعههایی که در تماس نزدیک با مردم بودند تغییرات علمی در شیوه اتخاذ تصمیمات مدیریتی را مد نظر قرار دادند که مهمترین گام آن اخذ تصمیمات بر مبنای مطالعات میدانی، برآوردهای سرزمینی، مطالعات ذینفعان و جمع بندی نظرات کارشناسان برنامهها بود.
مولوی با بیان اینکه مدیران شهری در حوزه آموزش شهروندی غالباً بنا بر تصمیمات و دیدگاههای شخصی، گاه تأکید و تمرکز بودجهها را بر مسائل ترافیکی و گاهی نیز بر آموزههای اخلاقی و زمانی بر فرهنگ ورزش همگانی و آپارتمان نشینی میگذاشتند، اضافه کرد: این در حالی است که تاکنون تحقیق جامعی از نیازهای جامعه و راهکارهای حل این مسائل بر مبنای اصول شهرسازی جامعهشناسی، مفاهیم فرهنگی و دینی صورت نگرفته است بر این اساس در این راستا کمیته آموزش مرکز پژوهشهای شورای شهر همدان با درک صحیح از این نیاز و بنا بر رسالت ذاتی خود به تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان اقدام کرد.
به گفته مولوی امروزه دستیابی به توسعه اجتماعی نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن اهداف منابع و الزامات به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد که در طرح سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان پاسخگویی به تحولات محیطی و نیازهای شهر مد نظر قرار گرفته و ایجاد و توسعه بسترهای لازم برای انسجام بخشی و یکپارچگی در آموزشهای شهروندی و نیز هماهنگی با سایر نهادهای استانی و ملی مؤثر در این بحث مورد توجه بوده است.
وی با بیان اینکه ضرورت تدوین سند راهبردی آموزش شهروندی شهرداری همدان در مرکز پژوهشهای شورای شهر همدان با تشکیل کارگروهی ویژه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، اظهار کرد: در تهیه این سند راهبردی تلاش شده است تا با الهام و بهرهگیری از اسناد بالادستی توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی و نیز سند آموزش شهروندی شهر تهران چشم انداز و اهداف آموزش شهروندی به گونهای ترسیم کننده شهروندی رشد یافته با هویتی ایرانی اسلامی و اخلاقی همراه با تعامل سازنده و مؤثر در روابط و کنشی مسؤولانه در پیشبرد مسائل اجتماعی و زیست محیطی و ارتباطی باشد.
وی سند آموزش شهروندی شهرداری همدان را دارای ساختاری نظاممند برشمرد و افزود: این ساختار متشکل از عناصر مربوط به جریان آموزشهای شهروندی و روابط میان آنها و برنامه توسعه جامعی بر اساس مؤلفههای کلی شامل مبانی اصول و ارزشهای محوری آموزش شهروندی رسالت چشم انداز و اهداف آموزش شهروندی اهداف، ابعاد و مؤلفههای عملکردی سیاستها و رویکردها و راهبردهای آموزش شهروندی، ساختار نظام آموزش شهروندی، تعاملات محیطی و ساختار کار شهری، راهکارها و نقشه راهبردی آموزش شهروندی و برنامههای عملیاتی و اولویتهای برنامهها اعم از الزامات حقوقی و ملاحظات اجرایی را مد نظر قرار داده است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر همدان با اشاره به اینکه این سند راهبردی به عنوان مبنای جهتگیریها، تصمیم سازیها و تصمیم گیریها در شهر همدان با هدف ایجاد تحول در عرصههای مختلف برای نیل به توسعه پایدار و تحقق جامعه دانایی محور تدوین شده است، گفت: این سند دارای ویژگیهایی از جمله رویکرد چشمانداز محور با ترسیم آینده مطلوب و انگیزشی، استناد به اسناد فرادستی و اهداف عالیه مدیریت شهری همدان و تأکید بر ایجاد زمینههای مشارکت صاحبنظران و دستاندرکاران آموزشهای شهروندی است.
مولوی اضافه کرد: همچنین در این سند راهبردی نگاه نظاممند و مبنای عقلانی برای راهبری و ارتقای بهرهوری از طریق سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و ارزیابی عملکرد و همچنین بررسی چالشها، رسالت، چشم انداز، اهداف، سیاستها، رویکردها، راهبردها و راهکارها و برنامههایی که ابعاد آموزشهای شهروندی را در برمیگیرد مدنظر تدوین کنندگان سند قرار گرفته است.
وی به نقاط ضعف، قوت، چالشها و فرصتهای آموزش شهروندی در شهرداری همدان اشاره کرد و گفت: در مسیر نیل به اهداف تعیین شده در این سند راهبردی، شناخت و تقویت نقاط قوتی همچون برخورداری از زیرساخت و فضاهای عمومی و اختصاصی برای ارائه آموزشهای شهروندی مشخص بودن رسالت، چشم انداز و اهداف و راهبردها، برگزاری نمایشگاهها و جشنوارهها و حمایت مالی و جلب مشارکت تشکلهای مردمنهاد و هیأتهای مذهبی مورد نظر بوده و فرصتهایی مانند در نظر گرفتن ظرفیت مشارکتی و نمایندگی اجتماعی شورای شهر به عنوان پشتوانه مدیریت شهری، وجود مراکز علمی و پژوهشی در همدان و همچنین وجود فضاهای شهری همدان به عنوان زمینهها و ظرفیتهایی که همه شهروندان به نوعی با آن سر و کار دارند مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شناخت ضعفهایی نظیر فقدان برنامه جامع و یکپارچه در مباحث آموزش شهروندی، نبود بانک اطلاعاتی، ضعف سامانههای نظارتی و ارزیابی عملکرد، ضعف در مدیریت محلهای و نیز تهدیدهایی از جمله حاکمیت سیاست بر اداره نهادهای شهر همدان گسترش بی اعتمادی نسبت به دستگاههای اجرایی، پایین بودن اعتماد عمومی شهروندان به نهاد شهرداری و فقدان تفکر برنامهای به خصوص تفکر راهبردی مورد توجه بوده است.
به گفته مولوی، در مجموع عدم هماهنگی، عدم مشارکت و وجود موازیکاری بخشهای مختلف فرهنگی در برنامهریزی و اجرای فعالیتها، وجود ضعف و نارسایی در امکانات و زیرساختها و نیز وجود بافتهای حاشیهای در همدان و معضلات اجتماعی فرهنگی ناشی از آن به عنوان مسألهای که میتواند در حرکت از وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مدنظر قرار گیرد بررسی و احصا شده است.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، وی در پایان سخنانش گفت: برای کمک به تطبیق افکار، گفتار و رفتار شهروندان با آنچه که تعالیم دینی و قوانین جاری کشور برای یک شهروند مطلوب ترسیم کرده است باید موارد کلانی شامل تعالی فرهنگ شهروندی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، وجود شهر سالم و شهروندان با نشاط و شاداب، امکان دستیابی به شهر یادگیرنده و دانشبنیان، بسترسازی مشارکت فعال و اثربخش در تصمیمگیری، عمل آگاهانه و مسؤولانه در امور اجتماعی و زندگی شهری برای دستیابی به توسعه پایدار شهری و حفظ و حراست از میراث فرهنگی اسلامی-ایرانی و همدانی مد نظر قرار گیرد.