صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه شهرستان: قرار گرفتن شهرک صنعتی بهاران در بالادست شهر بهار و ایجاد آلایندگی از سوی برخی از واحدهای آن مشکل همیشگی شهر بهار است که با ورود به فصل گرما بیشتر می‌شود.

به گزارش هگمتانه؛ بوهای مشمئز کننده از سوی واحدهای آلاینده در شهرک صنعتی بهاران یکی از مشکلات هر ساله مردم شهر بهار است و اداره محیط زیست هر ساله با واحدهای آلاینده این شهرک درگیر است به طوری که شکایات بسیار مردم در سال گذشته منجر به صدور احکامی جداگانه برای واحدهای آلاینده شد.

خوشبختانه امسال شدت این بوها کمتر شده و مردم شکایت کمتری نسبت به آلایندگی و بوهای مشمئز کننده آنها دارند، اما نبود بو دلیل بر عدم وجود آلایندگی نیست، چرا که برخی از واحدها همچون واحدهای تولید اسید با دودهای غلیظی که در هوا منتشر می‌کنند می‌توانند بیشترین محل آلودگی باشند، به طوری که برخی واحدهای دیگر که در این شهرک فعالیت می‌کنند از خوردگی رنگ خودرو‌ها و سایر وسایل مجاور در این کارخانه ها، ایجاد برخی اثرات ناخوشایند در برگ درختان این منطقه و ایجاد ناراحتی‌های تنفسی برای کارگران خبر داده اند.

 

کارخانه‌ای که در سایر استان‌ها مجوز فعالیت نگرفته در بالادست بهار ایجاد آلایندگی کرده است

گذشته از این شیب شهرک صنعتی به سمت شهر بهار بوده و با وزش باد از سمت کوهپایه به سمت شهر باعث انتقال گازهای متصاعد شده از این کارخانجات به سمت بهار شده و در دراز مدت می‌تواند اثرات سوئی در سلامت مردم بگذارد و میزان آلایندگی این واحدهای تولیدی راهی جز پایش برخط ندارد.

سال گذشته بر اساس تصمیم فرمانداری بهار مصوب شد که واحدهای مشکوک به آلایندگی اقدام به نصب سامانه پایش برخط کنند تا به طور مستقیم میزان آلایندگی واحدها مورد ارزیابی قرار گیرد، اما با مخالفت استانداری مواجه شد و به جای آن تصمیم بر این شد که واحدهای آلاینده اقدام به تعویض نوع فیلتراسیون خود کنند.

 

نقش شرکت شهرک‌های صنعتی در صدور مجوز به واحدهای آلاینده نادیده گرفته شده است

اما در این بررسی‌ها نقش شرکت شهرک‌های صنعتی که اقدام به صدور مجوز برای واحدهای آلاینده می‌کند، نادیده گرفته شده است، به کارخانه‌ای که در سایر استان‌های مجاور اجازه فعالیت کسب نکرده به راحتی در بالادست شهر بهار اجازه استقرار می‌دهد و مردم بهار را با این واحدها در می‌اندازد و خود را کنار می‌کشد.

جالب اینجاست که مسئله به اینجا ختم نشده و بازهم خبرهایی از امکان صدور مجوز راه‌اندازی واحدهای آلاینده، مردم ما را دچار نگرانی برای سلامت فرزندان خود کرده است.

با فعالیت مستمر فعالان محیط زیستی و ورود دادستان به این قضیه اکنون شاهد تحرکاتی در این باره هستیم، به طوری که اخیرا معاون استاندار، مدیر کل محیط زیست و برخی از مسؤولین استانی برای بازدید به این شهرک سرکشی کردند.

در این بازدید پور مجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، قنبری فرماندار بهار، عسگریان مدیرکل امور اقتصادی استانداری، جعفری بسطامی مدیرکل محیط زیست، بادامی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از کارشناسان ادارات کل استان و مدیران شهرستان بهار حضور داشتند.

این بازدیدها که در راستای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و همچنین رفع برخی از نواقص این واحدها به ویژه آلایندگی زیست محیطی انجام شد، برخی توصیه‌ها و تذکرات لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی واجرایی به ویژه محیط زیست و بهداشت مبنی بر رعایت بهداشت محیط (رفع بوی مشمئزه کننده) ابلاغ شد.

 

واحدهای آلاینده موظف به نصب سامانه پایش برخط آلودگی هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در حاشیه این بازدیدها گفت: با توجه به بازدید‌های سال گذشته از واحدهای تولید اسید در شهرک صنعتی بهاران و هماهنگی‌هایی که فرماندار بهار و مدیرکل محیط زیست استان داشتند، در جهت پیگیری مصوبات سال قبل، از این واحدها بازدید و شاهد اعتراض کمتر مردم و واحدهای همجوار بوده و شعاع آلودگی این واحدها نسبت به قبل کمتر شده است که این نشان از این دارد که مدیران واحدهای تولیدی به سمت حل مشکل حرکت کرده اند و در بازدید‌های امروز مصوب گردید که با نصب و راه‌اندازی سامانه پایش برخط بخش عمده‌ای از مشکلات آلایندگی این واحدها برطرف شود.

ظاهر پورمجاهد خاطر نشان کرد: بازدیدهای مستمر و به موقع توسط دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست باید انجام گردد و این بازدیدهای مشترک به دلیل مشخص شدن منشا اصلی آلودگی و بوی مشمئز کننده است تا با یک برنامه زمانبندی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و محیط زیست، طی برنامه‌ای مشخص، با متوقف کردن کوتاه مدت کارخانجات مربوطه،نسبت به رفع مشکلات آلودگی هوا و محیط زیست اقدام گردد.

به نقل از عصر همدان، رفع مشکل آلایندگی از سوی واحدهای آلاینده یکی از خواسته‌های مهم مردم است، اما نباید نقش دستگاه‌های متولی صدور مجوز واحدهای آلاینده را نیز کمرنگ بدانیم و با جدیت باید مقابل استقرار سایر واحدهای آلاینده نیز ایستادگی کرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: