صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه همه دانا: سردار شهید محمود شهبازی، فرمانده سپاه همدان و جانشین فرمانده تیپ 27 محمّد رسول الله(ص) بود که در آستانه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید. او با مدیریت منحصر به فردش بر رزمندگان تیپ، تا دروازه‌های خرمشهر پیش آمد و در حین فرماندهی نیروها مشغول کمک به یک بسیجی مجروح بود که به شهادت رسید و فرصت نکرد در شادی رزمندگان بعد از فتح خرمشهر مشارکت و کنارشان حضور داشته باشد.

در سال 59 برای سامان دادن به وضع سپاه همدان به استان مأمور و پس از چندی به فرماندهی سپاه منصوب شد. نه‌تنها یک فرمانده منضبط و قاطع بود بلکه به‌عنوان یک معلم نیز تمام تجارب خود را به برادران دیگر منتقل می‌کرد. او با بها دادن به نیروهای اصیل در سپاه و تشویق آنها و سپردن مسؤولیت‌های گوناگون به برادران متعهد نقش به‌سزایی در جهت هرچه مکتبی‌تر کردن سپاه داشت. از نزدیک‌ترین همرزمان و یاران او می‌توان سردار شهید حاج ابراهیم همت و سردار شهید «حاج حسین همدانی» را نام برد.

او همیشه به‌عنوان یک پاسدار عادی و نه یک فرمانده با دیگران برخورد می‌کرد. در بزرگی روح و اخلاص و ایثار سردار شهید «محمود شهبازی» همین بس که سردار حاج «احمد متوسلیان» در وصفش گفته است: «... می‌توانم به جرأت بگویم که ایشان از اول جنگ در همه نبردهایی که برضد ارتش عراق در جبهه غرب انجام می‌گرفت، شرکت داشت. به جای اینکه توی سپاه استان {همدان} بنشیند و پشت میزهای آن‌چنانی خودش را گم کند، چنان‌که متأسفانه بعضی‌ها خودشان را گم کردند، همیشه در جبهه بود و در حال جنگ».

*زندگی‌نامه

محمود شهبازی در سال 1337 در خانواده‌ای مذهبی در شهر اصفهان به دنیا آمد. از بدو کودکی طعم محرومیت و فقر را چشید چرا که پدرش کشاورزی بود که با دسترنج خویش و به سختی چرخ زندگی را می‌چرخاند.

محمود در دامان پدری زحمتکش و مادری درد کشیده، با احساسات ناب مذهبی رشد و تربیت یافت.

وی قرآن را نزد مادرش آموخت، تحصیلات دورة ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند و برای ادامة تحصیل وارد دبیرستان احمدیه حکیم سنایی اصفهان شد.

مدرک دیپلم خود را در سال 1356 دریافت کرد و در همان سال کنکور سراسری در رشتة مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد.

در حفظ بیت المال کوشا بود و هرگز از بیت المال در امور شخصی استفاده نمی‌کرد. خواهرش می‌گوید: «هرگاه با خودرو سپاه به منزل می‌آمد، فوری خودرو را در جای امن پارک می‌کرد. اگر کار شخصی داشت، با خودرو دیگر یا پیاده انجام می‌داد.»

وی فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را از دوران دبیرستان شروع کرد. در این دوران به مطالعة کتاب‌های مذهبی، به ویژه کتاب‌های شهید استاد مطهری و مرحوم علامة طباطبایی روی آورد و همزمان در محافل مذهبی و مجالس سخنرانی آیت‌ا... طاهری و شهید اژه‌ای شرکت فعال داشت.

پس از ورود به دانشگاه نیز به ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های انقلابی دست زد و در ارتباط با جمعی از دانشجویان مسلمان و انقلابی به یک رشته اقدام‌های مبارزاتی علیه رژیم ستمشاهی پهلوی مبادرت ورزید.

شهبازی با شور انقلابی که داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اعضای کمیته پیوست. در اسفند ماه 1357، به نهاد نوپای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و به عضویت رسمی سپاه پاسداران در آمد و در پادگان سعد آباد مشغول خدمت شد.

وی تلاش زیادی برای تقویت تشکیلات سپاه انجام داد به طوری که کمتر به دانشگاه می‌رفت و بیشتر وقت خود را در سپاه به فعالیت‌های انقلابی مشغول بود. اما پس از نفوذ گروهک‌های ضد انقلاب در محیط دانشگاه، به طور جدی عمده فعالیتش را معطوف به دانشگاه نمود و در مقابله و مبارزه با عناصر منحرف و ضد انقلاب، جبهة جدیدی را در دانشگاه ایجاد کرد.

شهید محمود شهبازی که با درایت و بینش مکتبی، پی به ماهیت نفاق سازمان منافقین برده بود، تلاش و کوشش فراوانی در دانشگاه برای افشای چهرة نفاق این گروهک صورت داد.

در سال 1359، برای ساماندهی و سازماندهی سپاه پاسداران شهر «همدان» به این شهر اعزام شد و با عزمی استوار و فعالیتی گسترده، این امر مهم را تحقق بخشید و پس از چندی نیز به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان همدان منصوب شد.

وی به عنوان فرماندهی دلسوز و فداکار و در عین حال قاطع و منضبط با همکاری فرماندهان و نیروهای مخلص سپاه همدان به رتق و فتق و ساماندهی سپاه این استان پرداخت و در جذب نیروهای متعهد و انقلابی به سپاه، دقت عمل ویژه‌ای داشت و با سپردن مسوولیت به نیروهای شایسته، کیفیت اجرای امور را افزایش داد.

شهبازی، همزمان با شروع جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و در صحنه‌های مختلف حضوری عاشقانه و فعال داشت. وی ابتدا به جبهه‌های غرب رفت و پس از انجام مأموریت‌های محوله به جبهة جنوب اعزام شد و از هیچ تلاشی در مقابله با دشمن دریغ نکرد و کارآمدی و لیاقت خود را در بعد نظامی به ظهور رساند.

پیش از آغاز عملیات فتح المبین، به مسوولیت معاونت تیپ 27 محمد رسول الله (ص) برگزیده شده و به هدایت نیروهای تحت امر تیپ پرداخت و در تحقق اهداف عملیات و منهدم کردن نیروهای دشمن، نقش و سهم به سزایی ایفا کرد.

شهید شهبازی پس از فراغت از عملیات فتح المبین، تیپ 27 محمد رسول الله (ص) را برای عملیاتی وسیع و بزرگتر تجهیز و آماده کرد. وی برای اجرای عملیات بیت المقدس، نیروهای زبده تیپ را راهی محور اهواز خرمشهر کرد و با آغاز عملیات در کنار سایر رزمندگان همراه با نیروهای خود دلاورمردی‌ها و رشادت‌های فراوانی از خود به جا گذاشت.

پیش از عملیات، از حالت و سکناتش معلوم بود که او دیگر برای رسیدن به حضرت دوست برات عشق را دریافت کرده است و مشخص بود که چهره اش آسمانی است.

*نحوه شهادت

سردار شهید محمود شهبازی سرانجام در روز دوم خرداد ماه 1361، در آستانة فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس، بر اثر اصابت ترکش خمپاره، به جمع یاران شهیدش پیوست و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. لازم به ذکر است که شهید شهبازی در شب تصرف «خین» در ساعت آغازین عملیات برای نجات جان یک بسیجی مجروح، به شهادت رسید.

*برخی مسؤولیت‌های شهید محمود شهبازی:

جزو پیشگامان نهضت انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها

مسؤولیت در گردهمایی تظاهرات‌های دانشجویی سال 56-1357

حفاظت فیزیکی حضرت امام (ره) در بهشت زهرا (س) 1357

جزو پیشگامان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به همراه دوست و همرزم شهیدش محسن وزوایی

مسؤولیت در جهاد سازندگی سمنان و دامغان

فرمانده سپاه استان همدان

اولین جانشین لشکر 27 محمد رسول الله (ص)

فرمانده محورسلمان با سیزده گردان عملیاتی در نبرد بیت المقدس

جزو بنیانگذاران هیأت ثارالله استان همدان

جزو بنیانگذاران لشکر 27 محمد رسول الله (ص)

برگزار کننده کلاس‌های تفسیر قرآن مجید و نهج البلاغه در «همدان» و دوکوهه

تشکیل دهنده کمیته مردمی استقبال از امام (ره)

تدریس درس نهج البلاغه برای طلاب در همدان به دستور آیت‌ا... نوری همدانی



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: