وضعیت سهمیههای مناطق در کنکور 1404 در کنکور 1404، تمامی متقاضیان دارای معلولیت (بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی، آسیب گفتار و زبان، اعصاب و روان، و اختلالات تکامل رشد از جمله اوتیسم) جزو سهمیه منطقه 3 محسوب میشوند. شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سهمیه مناطق در کنکور 1404 مصوبهای دارد. طبق این مصوبه، شرکتکنندگان متقاضی سهمیه مناطق در آزمون سراسری سال 1404 با توجه به ملاکهای زیر جزو یکی از سهمیههای مناطق 1، 2 یا 3 محسوب شده و در کارنامه نتیجه اولیه آنان لحاظ میشوند: برای متقاضیان نظام آموزشی جدید 6-3-3، محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم) ملاک است. برای متقاضیان نظام ترمیواحدی و سالیواحدی آموزش متوسطه، محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیشدانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان مدنظر قرار میگیرد. برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان ملاک خواهد بود. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی در سالهای مختلف برای یک متقاضی متفاوت باشد، سهمیه وی بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی در منطقه مرفهتر تعیین خواهد شد. متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، جزو سهمیه منطقه 2 محسوب میشوند. سهمیه مناطق برای متقاضیان طلبه سطح یک حوزههای علمیه، بر اساس محل اخذ مدرک سه سال آخر سطح یک حوزه تعیین میشود. در صورت تفاوت در محل این سه سال، سهمیه بر اساس منطقه مرفهتر (مطابق با سایر متقاضیان) لحاظ خواهد شد. تمامی متقاضیان دارای معلولیت (بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی، آسیب گفتار و زبان، اعصاب و روان و اختلالات تکامل رشد از جمله اوتیسم) جزو سهمیه منطقه 3 محسوب میشوند.
باید نظام نمره دهی در دانشگاه حذف شود وزیر علوم گفت: باید نظام نمره دهی حذف یا جایگاه آن ضعیف شود و به جای آن ارزیابی از دانشجو بر اساس مهارت صورت گیرد. حسین سیمایی صراف با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و تسلیت مصیبت حادثه بند رجایی افزود: من زمانی برنامهای به مجلس ارائه دادم، گفتم ما متأسفانه با افرادی مواجه هستیم که مهارت ندارند. به عنوان مثال دانشجوی حقوق بعد از فارغالتحصیلی نمیتواند یک دادخواست تنطیم کند. وی ادامه داد: ضعف در مهارت و توانمندی موجب افزایش نرخ بیکاری میشود. در برنامه پنجم توسعه عنوان شده است که 40 درصد آموزشها مهارتی باشد و دانشگاه ملی مهارت در این زمینه تکیهگاه ما است. بنابراین افزایش بودجه و تجهیزات دانشگاه ملی مهارت ضروری است. از این رو در بودجه امسال افزایش فوق العاده داشته و 80 درصد بودجه آن رشد داشته است. وزیر علوم افزود: کارگاههایی زیادی را بازدید کردهام در این کارگاهها دانشجو حضور فعال داشته و آماده کار است اما متأسفانه کارگاه فقیر است و تجهیزات آن به روز نیست این موضوع باید با یک نگاه جامع بررسی شود که کجاها باید توسعه یابد و کجاها باید منحل شود، باید به سمت بهروز کردن تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی حرکت کنیم. خوشبختانه دانشجویان به این نتیجه رسیدهاند که تحصیل در دانشگاه خوب برای آنها شغل ایجاد نمیکند. وزیر علوم تأکید کرد: باید سرفصلهای آموزشی با مشارکت صنایع و تمرکز با دروس مهارتی بازنگری شود زیرساختهای آموزشی و مهارتی باید توسعه یابد که به جد پیگیر آن هستیم. وی افزود: توانمدسازی اساتید ملی و مهارت باید به جد انجام شود، باید یک نظام ارزیابی مهارتی نیز ایجاد کنیم. در این دانشگاه باید نظام نمرهدهی حذف یا ضعیف شده و به جای آن ارزیابی بر اساس مهارت صورت گیرد، این ایده خوبی است.
|