هگمتانه، گروه خبر همدان: پیادهراه یا محدودههای پیاده بخشی از فضاهای شهری هستند که بنا بر برخی دلایل ویژه و دارا بودن برخی ظرفیتهای فرهنگی، گردشگری، تجاری و غیره کلا یا در بخشی از ساعات شبانه روز کاملا بر روی حرکت سواره بسته شده و صرفا به آمد و شد رهگذران و پیادهها اختصاص مییابند. به گزارش هگمتانه، پیادهراهها نه صرفا برای کارکردهای فیزیکی و ترافیکی، یا پدیداری و گسترش برخی کاربریها یا دلایل اقتصادی بلکه به منظور گسترش پیوندها و ارتباطات و کنشهای اجتماعی- فرهنگی و ساخت فضای انسانی در عرصه همگانی مورد توجه قرار گرفتهاند. این مناطق ممکن است از آغاز برای گذر و آمدوشد پیادهها و رهگذران ساخته شده باشند و یا این که خیابانهایی باشند که به پیادهراه تغییر کاربری داده اند. سالهای اخیر اجرای پیادهراه در شهر همدان با اهدافی نظیر کمک به رونق گردشگری و نشاط و تندرستی شهروندان، حفظ محلههای میراثی، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و کم کردن ترافیک هسته مرکزی شهر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است. شهرداری همدان درصدد است براساس طرح جامع شهر همدان در آینده چهار خیابان دیگر منتهی به میدان امام خمینی(ره) را نیز مانند خیابانهای اکباتان و بوعلی به پیادهراه تبدیل کند. اردیبهشت ماه سال گذشته عملیات ساخت پیادهراه در خیابان باباطاهر همدان که جزو طرحهای مصوبه طرح جامع شهری همدان بود با حضور مسؤولان آغاز شد. این پروژه به طول 80 متر و عرض 35 متر انجام میشود. همچنین پیاده راه سازی خیابان شهدا نیز پروژه ای است که مورد توجه مسؤولین همدان قرار گرفته است.
مسگریان: پیگیریم مردم همدان بهترین بهره را از پیادهراهها داشته باشند محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اهم پروژههای شهری در بودجه سالانه شهرداری از سوی شوراها تصویب میشود که یکی از آنها پیادهراه سازیها بوده است گفت: سالها پیش پیادهراهسازی در شهر همدان آغاز شده و با توجه به اجرای پیادهراه بوعلی و اکباتان، به دنبال این هستیم مردم بهترین بهره را از این پیادهراهها داشته باشند. رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در اجرای پیادهراه باباطاهر مسیری برای وسایل نقلیه عمومی فراهم و از لحاظ بصری نیز به بهترین و زیباترین شکل اجرایی میشود.
حجتالاسلام صفریافلاکی: اهمیت احیای سرمایه تاریخی و تمدنی مرکز شهر اسفند ماه پارسال بود که رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در جلسه کمیسیون مشترک فنی عمرانی، نظارت و بازرسی شورا بر لزوم اجرای سریعتر پروژه عمرانی، فرهنگی و گردشگری خیابان شهدا تأکید کرد. حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی بر اهمیت احیای سرمایه تاریخی و تمدنی مرکز شهر تأکید کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد، سرمایه تاریخ و تمدن در مرکز شهر است که ریشه فرهنگی و تمدنی ما را تشکیل میدهد و این میراث را باید با تدبیر و برنامهریزی مناسب احیا کرد. حجت الاسلام صفری افلاکی افزود: با اجرای پروژههای عمرانی مرکز شهر به عنوان نقاط تاریخی، باید به گونهای عمل کنیم که مردم شهر به پیشینه سنتی و تاریخی خود جذب شوند. وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص همدان به عنوان مرکز ارزشهای تمدنی کشور، اظهار کرد: خیابان شهدا ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای توسعه فرهنگی، مذهبی و گردشگری را دارد که با مطالعات انجامشده و اجرای خیابان اشتراکی، به یک مسیر گردشگری، فرهنگی و مذهبی تبدیل خواهد شد. صفری افلاکی اضافه کرد: شهرداری همدان با دانشگاه بوعلی سینا قراردادی برای مطالعات خیابانهای باباطاهر و شهدا منعقد کرده که این مطالعات در سال 1403 به شهرداری تحویل داده شده است و انتظار می رود هرچه سریعتر طرح ساماندهی این خیابان آغاز شود. وی افزود: با کنار زدن موانع و اجرای این پروژه، نهتنها هویت تاریخی و مذهبی این منطقه حفظ خواهد شد، بلکه زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز فراهم میشود. همچنین، توسعه زیرساختهای مرتبط با این طرح میتواند موجب رونق اقتصادی کسبوکارهای محلی و افزایش تعاملات فرهنگی در شهر شود. رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر همدان از تخصیص بودجه عمرانی برای ساماندهی خیابان شهدا خبر داد و با اشاره به اینکه تاکنون نبود ردیف بودجه به عنوان مانعی برای اجرای این پروژه مطرح میشد، اعلام کرد: شورای اسلامی شهر بودجه لازم را برای تبدیل این خیابان به یک پیادهراه مشترک برای عابران پیاده و وسایل نقلیه در نظر گرفته است. وی تأکید کرد: با تأمین منابع مالی، زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه باید هرچه سریعتر مشخص و اعلام شود چرا که این اقدام میتواند تأثیر مثبتی بر عبور و مرور شهروندان داشته باشد و به بهبود زیرساختهای شهری در همدان کمک کند.
حیدری: لزوم اجرای طرحهای تحولساز برای کاهش تمرکز ترافیک در مرکز شهر رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم در جلسه کمیسیون مشترک فنی عمرانی، نظارت و بازرسی شورا که اسفند ماه سال گذشته برگزارشد، به چالشهای ترافیکی و شهری همدان اشاره کرد و بر لزوم اجرای طرحهای تحولساز برای کاهش تمرکز ترافیک در مرکز شهر تأکید کرد. مهدی حیدری اظهار کرد: افزایش خودروها و جذب سفرهای درونشهری به مرکز همدان، مشکلات ترافیکی را تشدید کرده است که با ایجاد بازارچهها و مراکز جذب سفر در نقاط دیگر شهر میتوان، فشار ترافیکی مرکز شهر را کاهش داد. حیدری با اشاره به تأثیر تحولات شهرسازی در حوزه ترافیک، اضافه کرد: ساماندهی خیابان شهدا در دستور کار شورای اسلامی شهر است. طرح ساماندهی این خیابان می تواند، تحولی سازنده در شهر ایجاد کند چرا که نه تنها نقش هویتی و تمدنی شهر را تقویت میکند، بلکه میتواند به ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در این نقطه نیز کمک کند. رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در پایان سخنانش با اشاره به موانع احتمالی در اجرای این طرحها، تأکید کرد: این موانع نباید باعث توقف روند اجرایی پروژهها شوند و انتظار می رود روند اجرای طرحهای مورد نظر به زودی آغاز شود و نتایج مثبتی برای شهروندان همدان به همراه داشته باشد.
حسینی: اجرای پروژههای پیاده راه سازی و بهبود زیرساختهای شهری شهردار همدان نیز بر ضرورت برنامهریزی دقیق برای توسعه پیادهراهها تأکید کرد و یادآور شد: ساخت پیاده راههای اکباتان، بوعلی و باباطاهر از جمله محورهایی هستند که در سالهای اخیر مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفتهاند. سید مسعود حسینی تصریح کرد:اجرای پیادهراه باباطاهر با چالشهایی از جمله مسائل میراثی مواجه بوده، اما روند کار در حال پیگیری است. شهردار همدان یکی از مهمترین و اصلی ترین پروژهها را طرح ساماندهی خیابان شهدا دانست و افزود: این پروژه بهعنوان یک پروژه کلیدی در حوزه عمرانی، گردشگری و شهرسازی معرفی شد. وی اعلام کرد: این پروژه از بودجه کافی برخوردار است واگر نیاز به اصلاح بودجه باشد باید انجام شود و با مطالعات جامع و برنامهریزی دقیق، از دو جبهه اجرایی خواهد شد تا سرعت اجرای کار افزایش یابد.
جایگاه معنوی طرح ساماندهی خیابان شهدا حسینی تأکید کرد: با توجه به اینکه این پروژه مهمترین و اصلی ترین پروژه عمرانی، گردشگری و شهرسازی است و با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر و مطالعات پشتیبانی شده کار را باید با انسجام کامل آغاز کرد و پیش برد، همچنین به دلیل پیوستگی آن با محور حرم تا حرم (امامزاده شاهزاده حسین و امامزاده سهل ابن علی ) و جایگاه معنوی آن، اجرای این طرح دارای برکات و اهمیت ویژهای است. شهردار همدان به اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در ارائه و تبیین پروژههای شهری اشاره و اظهار کرد: پویانمایی تهیهشده برای خیابان شهدا تأثیر بسزایی در درک بهتر ابعاد طرح داشته است. حسینی تأکید کرد: این رویکرد میتواند در تسهیل روند مشارکت اجتماعی و اقناع عمومی مؤثر باشد. وی بر ضرورت هماهنگی کامل بین معاونتهای عمرانی و شهرسازی تأکید کرد و گفت: امید است با انسجام بیشتر، پروژههای شهری با کمترین موانع اجرایی و بیشترین بازدهی به نتیجه برسند. وی اضافه کرد: مقرر شد در این راستا جلسات ویژهای با هیأت امنا، امام جمعه و سایر نهادهای مرتبط برگزار تا هماهنگیهای لازم برای تسریع در روند اجرایی پروژه انجام شود همچنین، با برنامه زمانبندی دقیقی تدوین شود.
سجادزاده: لزوم همافزایی دستگاههای اجرایی با مدیریت شهری در ساماندهی خیابان شهدا مشاور طرح ساماندهی خیابان شهدا نیز به تشریح رویکرد طراحی خیابان شهدا پرداخت و گفت: مناسب ترین الگوی پیاده مداری خیابان شهدا از منظر ترافیکی، خیابان اشتراکی و از منظر فعالیتی، محور گردشگری فرهنگی- مذهبی، در نظر گرفته شده است. حسن سجادزاده به نقش شهر همدان در ارائه خدمات گردشگری و لزوم توجه به این نقش در تمامی پروژهها تأکید کرد و گفت: پیادهراهسازی باید با محوریت محرک توسعه انجام و از تمامی ظرفیتهای خیابان شهدا از جمله سراها، کاروانسراها و امامزادهها بهرهبرداری شود. وی به اهمیت همافزایی میان مجموعهها و مدیریتهای مختلف شهری تأکید کرد و به ظرفیتهای خیابان شهدا پرداخت و نوع طراحی آن را با رویکرد گردشگری فرهنگی - مذهبی معرفی و اظهار کرد: ضمن بررسی مطالعات انجام شده در این خیابان، توجه به الگوهای مناسب برای احیای بافت تاریخی و گردشگری ضروری است.
ارزیابی طرح پیاده راه سازی خیابان شهدا اواخر اسفندماه سال 1403 جلسه ارزیابی طرح پیاده راه سازی خیابان شهدا در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی برگزار شد. حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه گفت: همدان یک شهر تاریخی است و هویت ما به این تاریخ است تا آنجا که رهبر انقلاب فرمودند همدان دروازه ارزشهای تمدنی کشور است و ما میخواهیم این ارزشها را شناسایی، احیا و بازآفرینی کنیم. صفری افلاکی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم باید اقداماتی انجام دهیم که بافت تاریخی ما به شکلی طراحی شود که رفتارها و پیشینه تمدنی ما را نشان داده و رفتار شهروندان را نیز تنظیم کند گفت: میخواهیم این مدل را در بافت خیابان شهدا اعمال کنیم. وی بیان کرد: هر خیابان سبک و هویت مخصوص به خود را دارد که هر کدام یک فرصت است برای ما تا بتوانیم هویت فرهنگی خود را در متن زندگی مردم قرار دهیم. وی با تشریح سابقه حضور سادات و علویان در همدان و تأثیرگذاری آنها در عرصههای مختلف به ویژه عرصه حکمرانی گفت: در گذشته، امامزاده سهل ابن علی بسیار نامآشنا و مؤثر بوده است فردی که بارگاه آن در زمان صفویه بازسازی شده بود اما در دوران پهلوی تخریب میشود. وی با این توضیح که این امامزاده مشهور به امیر شهید بوده است چرا که وی از فرمانروایانی بوده که در مقابل مرداویج می ایستد و در دفاع از مردم همدان به شهادت میرسد عنوان کرد: مردم همدان 500 سال پس از شهادت وی از حکومت صفوی میخواهند بارگاه او ساخته شود بارگاهی که در حمله محمود افغان تخریب میشود.
همجواری خیابان شهدا با تپه جهانی هگمتانه یک ظرفیت بزرگ در این جلسه سجادزاده نیز با این توضیح که ارزیابی طرح پیاده راههای باباطاهر و شهدا از سال گذشته بنا بر درخواست شهرداری از دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد اظهار کرد: پیش از آغاز طرح به بررسی طرحهای اجرا شده در حوزه پیاده راه سازی در کشور پرداختیم که بهترین طرحها مربوط به تهران بود. سجادزاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای بررسی وضعیت پیاده راههای همدان و شرایط اجرای آن در شهر عنوان کرد: لزوم برداشته شدن نگاه صفر و صدی از پیاده راهها، نگاه رویکردی به پیاده راه ها، عدم ارائه نسخه یکسان برای پیاده راه ها، توجه به فقدان الگوهای ترافیکی و عملکردی، عدم مشارکت گروههای ذی نفع و ذی نفوذ، توجه به مسأله تسهیل گری در پیاده راه سازی، اولویت بندی مسائل در حوزه پیاده راه سازی، توجه به عدم جابه جایی جایگاه محلات و خیابان ها، لزوم نظارت بر مجوزهای صادر شده در مناطق بافت تاریخی، استفاده از ظرفیتهای مغفول برای ایجاد ایستگاههای حمل و نقل و توجه به مسأله گذر زمان از جمله مسائلی است که باید در حوزه پیاده راه سازی مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به لزوم ساماندهی خیابانهای اصلی و همجوار با تپه جهانی هگمتانه مطرح کرد: همجواری خیابان شهدا با تپه جهانی هگمتانه یک ظرفیت بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید در گاماول وضعیت این خیابان ساماندهی شده و سپس پیاده راه سازی رخ دهد که البته این مسأله نیز بر مبنای اسناد بالادستی انجام میشود. سجاده زاده با اینتوضیح که بیشترین کاروانسراها در خیابان شهدا وجود دارد عنوان کرد: نظامهای حمل و نقل جدید باید متناسب با شرایط بافت طراحی شود یعنی باید از خودروهای کوچک استفاده کنیم. سجادزاده بیان کرد: هر خیابان روحیه خاص خود را دارد و باید بر همین اساس پیش رفت خیابان شهدا نیز ظرفیت تاریخی بسیاری دارد که ارزیاب یونسکو را به وجد آورد، بر همین اساس میتوان قابلیت رویداد پذیری را در این خیابان انتظار داشت. وی با بیان اینکه اغتشاشات سطحی و بصری در منطقه، بازار آهن فروشان و پارک خودروهای شخصی از جمله مشکلات خیابان شهدا است که باید حل شود مطرح کرد: وجود گاراژها و زمینهای بلااستفاده، امامزاده ها، کاروانسرا و عمارتهای متروک ظرفیتهای خیابان شهدا هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. سجادزاده با تشریح پیشنهادات و نظرات اخذ شده از مردم و کسبه درباره موضوع پیاده راه سازی خیابان شهدا افزود: در همین راستا الگوهای مختلفی برای خیابان شهدا ارائه گردید که الگوی خیابان اشتراکی به عنوان گزینه نهایی معرفی شد. سجادزاده با این توضیح که دباغ خانه و راسته آهن فروشان مسیرهای پر ظرفیت هستند که باید مورد استفاده قرار گیرند عنوان کرد: فشردگی خیابان شهدا تا سرگذر است و بعد از آن فشردگی کم است کما اینکه با توجه به ارتباط خیابان شهدا به میدان پروانهها میتوانیم ترافیک را مدیریت کنیم.
عراقچیان: پیادهراهها محلی برای تعامل اجتماعی و فرهنگی محمدرضا عراقچیان؛ عضو هیات علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلیسینا نیز با بیان اینکه امروز وقتی در شهر میچرخیم دلمان برای حرف زدن تنگ میشود گفت: قدیمها وقتی به مرکز محله خود، سرچمن میرفتیم از حال یکدیگر باخبر میشدیم، آنجا نوعی تعامل زندگی اجتماعی میان افراد برقرار بود اما زندگی ماشینی امروز باعث شده آن زندگیها حذف شود و این بشود که با هیچ کس حرف نزنیم. عراقچیان با اشاره به اینکه یکی از جاهایی که میتوانیم حرف بزنیم و تعامل داشته باشیم بازارهاست؛ محلهایی که آنجا تعامل اجتماعی و فرهنگی صورت میگیرد گفت: پیادهراهها هم از جاهایی هستند که میتوانیم ارتباط و تعامل داشته باشیم. وی با بیان اینکه امروز افراد زیادی روزانه در پیادهراه بوعلی همدیگر را میبینند و ارتباط برقرار میکنند که اتفاق خیلی خوبی است افزود: در این محیط فرهنگی دیالوگ و گفتوگو برقرار است و زندگی اجتماعی وجود دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلیسینا بیان کرد: خواهشمندم کسانی در کار پیادهراهها انقلت نیاورند و اجازه دهند حال که شهرداری و شورای اسلامی شهر با کمک کارشناسان، مدیران، رسانهها و... همت کردند کار را آغاز کنند، آن را به خوبی هم پیش ببرند. در پایان باید گفت پیاده راههای همدان می توانند راه حلی برای بسیاری از مشکلات مختلف مردم این شهر باشند و سرزندگی و شادابی را به محیط انسانی و شهری همدان هدیه کنند. پیاده راه بوعلی گواهی بر این مدعاست و حالا که برای ساخت پیاده راههای باباطاهر و شهدا نیز اقدامات مؤثری در حال انجام است، باید گفت که همدان می تواند به ثمرات بسیاری از این طرحها و پروژههای شهری دست یابد.
|