هگمتانه، گروه خبر همدان: امروز دستاوردهای جدید در زمینه مدیریت ترافیک و حمل و نقل شهری همدان با همت شهرداری رونمایی میشود. به گزارش هگمتانه، امروز آئین بهرهبرداری از پروژههای ترافیکی شهرداری همدان به منظور معرفی دستاوردهای جدید در زمینه مدیریت ترافیک و حمل و نقل شهری همدان برگزار میشود که این رویداد فرصتی است مغتنم برای ارائه گزارشی از پروژههای نوآورانهای که به بهبود کیفیت حمل و نقل و تسهیل حرکت در شهر همدان کمک خواهند کرد. در این روز پروژههای ترافیکی در حوزههای هوشمندسازی تقاطعهای منتخب، 20 سامانه پلاکخوان و طرح کنترل مکانیزه معاینه فنی بهرهبرداری و تقدیم شهروندان همدانی میشود. به منظور اطلاعرسانی و آگاهی شهروندان همدانی از اقدامات ارزشمند شهرداری همدان به تشریح این پروژهها میپردازیم و از اهمیت آنها در شهر میگوییم که در ادامه خواهید خواند.
هوشمندسازی تقاطعهای منتخب هوشمندسازی 12 تقاطع مهم اقدامی مهم از سوی مدیریت شهری برای مردم شهر همدان بود که این مهم با حمایت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری و با اقدام سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری انجام شده است. تقاطعها در معابر عملکرد حیاتی دارند و وجود آنها در شهرها اجتنابناپذیر بوده و عملکرد صحیح این تجهیزات در روانسازی ترافیک و کاهش معضلات ناشی از آن بسیار مهم است. یکی از مشکلات تقاطعها عدم کارایی لازم آنها در مواقعی است که بار ترافیکی، رویکردهای متفاوتی را در زمانهای مختلف روز، هفته یا سال ناشی شده و قطعا تنظیم زمان عملکرد آنها به صورت ثابت کارایی بهینهای ندارد. با پیشرفت فناوری و ساخت تجهیزات به روز، تقاطعها به سمت هوشمند شدن حرکت کرده و مدیریت شهری همدان نیز با توجه به نیازی که در این زمینه احساس میشد، استفاده از آخرین فناوری روز را در جهت رفع این مشکل برنامهریزی و هدفگذاری کرد. در این راستا بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی و تحقیق و بررسی روشهای پردازش تصویر، حلقههای مغناطیسی و... و با توجه به مزایا و معایب هر روش، بعد از جمعبندی در این خصوص اجرای حلقههای مغناطیسی انتخاب شد. با توجه به حساسیت بالای این کار، مقرر شد یکی از تقاطعها با این روش هوشمند شده و نتایج بررسی شود که تقاطع بهشت(بابک) با توجه به بار ترافیکی سنگین و مشکلاتی که در روش سنتی داشت، انتخاب و به روش حلقههای مغناطیسی هوشمند شد. بعد از راهاندازی این تقاطع، طی دو ماه عملکرد آن توسط پلیس راهور و کارشناسان دیگر بررسی و تحلیل شد و بعد از اظهار رضایتمندی از عملکرد و تأثیر چشمگیر این روش در تخلیه کامل رویکردها و بهرهوری و انعطاف بالا و کاهش زمان توقف خودروها در تقاطع، بعد از انجام تشریفات قانونی لازم مناقصه برگزار و یکی از بهترین شرکتهای فعال در این زمینه برنده شد سرانجام هوشمندسازی 13 تقاطع شهر همدان با استفاده از آخرین و به روزترین تجهیزات فناوری شرکت معتبر و جهانی(SCAT) با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال جهت هوشمندسازی 13 تقاطع منتخب عقد قرارداد شد. از آنجا که سه تقاطع نیازمند انجام اصلاحات هندسی گسترده بود و نیز با توجه به فصل سرما و عدم امکان اجرای عملیات عمرانی، در حال حاضر 10 تقاطع تجهیز و راهاندازی شده و با توجه به هوشمندسازی یک تقاطع از قبل در مجموع و در مرحله اول 11 تقاطع با حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار و رهنمودهای معاونت فنی و امور زیربنایی هوشمند شده و همچنین دو تقاطع دیگر نیز با فراهم شدن شرایط مناسب آب و هوایی هوشمند خواهد شد. یکی از مزایای مهم این طرح، امکان مدیریت متمرکز همه تقاطعها در شرایط خاص به صورت متمرکز در راستای ایجاد و تعریف موج سبز خواهد بود. راهاندازی پروژههای ترافیکی در حوزه هوشمندسازی تقاطعهای شهری اهمیت بالایی دارد و میتواند تأثیرات مثبتی در بهبود جریان ترافیک، کاهش آلودگی و افزایش ایمنی داشته باشد. از مهمترین مزایای این پروژهها بهبود مدیریت ترافیک و کاهش ازدحام است که استفاده از سامانههای هوشمند کنترل چراغهای راهنمایی بر اساس حجم ترافیک، موجب کاهش تأخیرها و افزایش بهرهوری در عبور و مرور میشود و کاهش زمان انتظار خودروها در تقاطعهای پرتردد را به دنبال دارد. همچنین افزایش ایمنی رانندگان و عابران پیاده از دیگر مزایای این پروژه است که به تحلیل دادههای ترافیکی و پیشبینی وقوع تصادفات با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی پرداخته و اولویتبندی عبور عابران پیاده و وسایل نقلیه اضطراری(آمبولانس، آتشنشانی و پلیس) را به دنبال دارد. کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را میتوان سومین مزیت این طرح برشمرد که کاهش زمان توقف و حرکتهای بیهوده خودروها باعث کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده میشود و همچنین تشویق به استفاده از حملونقل عمومی با بهینهسازی مسیرها و کاهش تأخیرها را ناشی میشود. توسعه زیرساختهای شهر هوشمند از دیگر مزیتهای طرح هوشمندسازی تقاطعهای شهر همدان است به نحوی که ایجاد دادههای کلان (Big Data) برای تحلیل و برنامهریزی بهتر سامانههای حملونقل، اتصال سامانههای ترافیکی با سایر سامانههای شهر هوشمند مانند پارکینگهای هوشمند و وسایل نقلیه خودران را به دنبال دارد. صرفهجویی اقتصادی و افزایش بهرهوری هم جزو مزیتهاست چرا که با اجرای این طرح شاهد کاهش هزینههای ناشی از تصادفات و اتلاف وقت شهروندان خواهیم بود و از طرفی باعث افزایش بهرهوری نیروی کار از طریق کاهش زمان سفرهای شهری میشود. میتوان گفت اجرای پروژههای هوشمندسازی تقاطعها میتواند تأثیر بسزایی در بهینهسازی حملونقل شهری داشته باشد که با استفاده از فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و کلاندادهها، میتوان ترافیک شهری را کارآمدتر مدیریت کرد و کیفیت زندگی شهروندان را بهبود بخشید.
تکمیل طرح کنترل محدوده زوج و فرد و محدوده ترافیک مرکز شهر با توجه به افزایش تردد خودرو در معابر ناشی از تغییرات فرهنگی و نگرش مردم بعد از همهگیری کرونا و میل به انجام سفر با خودرو شخصی و افزایش تعداد سفرهای روزانه، مشکلات متعددی ناشی از آن به شکل گرههای ترافیکی در نقاط مختلف به وجود آمد. یکی از این نقاط میدان آرامگاه بوعلی بود که شدت ترافیک در آن به حدی بود که رفت و آمد در آن مکان برای ساعاتی از روز به طور کامل مختل میشد، لذا با توجه به تجربه شهرهای بزرگتر در حل مشکل مذکور پیشنهاد و روش طرح شده در شورای همتا با عنوان راهحل تصویب و به شهرداری همدان جهت اجرا ابلاغ شد. شهرداری همدان بعد از برگزاری جلسات کارشناسی مختلف و بازدیدهای میدانی متعدد مقدمات لازم را در نصب دوربینهای پلاکخوان فراهم کرد و بعد از جانمایی و تهیه اسناد تخصصی و برگزاری تشریفات قانونی، کار نصب تجهیزات توسط شرکت ذیصلاح و برنده مناقصه انجام شد که در6 نقطه و با هدف ایزوله کردن میدان آرامگاه بوعلی در فاز اول نسبت به نصب دوربینهای پلاکخوان اقدام شد. بعد از انجام مراحل آزمایشی مختلف کد پلیس دوربینهای مذکور اخذ و سامانهها به صورت یکپارچه با حمایتهای مدیریت شهری و همت سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری راهاندازی شد. این در حالی بود که 4 سامانه نصب شده در مبادی ورودی به میدان حضرت امام(ره) نیز به دلایل فنی راهاندازی نشده بود که با تهیه مقدمات و انجام مطالعات لازم، آنها نیز راهاندازی شدند و مشکل ترافیک آرامگاه بوعلی و مبادی ورودی به آن و خیابانهای منتهی به میدان به طور کامل حل شد. همزمان برای حل مشکل ساکنین و مشاغل خاص، شیوه نامهایی تهیه و بعد از طی مراحل قانونی و اخذ تصویب آن، استثنایی برای واگذاری مجوز ورود به طرحهای مذکور توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل تهیه و اجرایی شده است. بهرهبرداری از سامانه پلاکخوان در حوزه ترافیک یکی از مهمترین گامها در هوشمندسازی مدیریت حملونقل شهری است و این سامانه با استفاده از دوربینهای پیشرفته و الگوریتمهای پردازش تصویر، شماره پلاک خودروها را شناسایی و ثبت میکند و اطلاعات آن را برای اهداف مختلف تحلیلی و مدیریتی به کار میگیرد. میتوان از مزایای بهرهبرداری از سامانه پلاکخوان به کنترل و نظارت بر تردد خودروها اشاره کرد که پایش لحظهای ورود و خروج خودروها در معابر اصلی، تونلها و تقاطعها و نیز ثبت اطلاعات تردد برای تحلیل و بهبود مدیریت ترافیکی را در برمیگیرد. اجرای طرحهای ترافیکی (مانند طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) از دیگر مزایای طرح راهاندازی سامانه پلاکخوان است که شناسایی خودروهای دارای مجوز ورود به محدودههای ترافیکی و جلوگیری از تخلفات ورود غیرمجاز به محدودههای طرح ترافیک و ثبت خودکار تخلفات را به دنبال دارد. همچنین کاهش تخلفات رانندگی و افزایش ایمنی جادهای از جمله مزیتهای این طرح است که شناسایی خودروهای دارای تخلف سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ورود ممنوع و نیز کمک به پلیس راهور در اعمال قانون و کاهش تصادفات را به دنبال دارد. مدیریت پارکینگهای عمومی و خصوصی را میتوان به عنوان چهارمین مزیت برشمرد به نحوی که نظارت بر ورود و خروج خودروها در پارکینگها و جلوگیری از ازدحام و امکان پرداخت خودکار هزینه پارکینگ بر اساس شماره پلاک وجود دارد. شناسایی و رهگیری خودروهای سرقتی یا دارای مشکل قانونی هم مزیت دیگری است که با اتصال به سامانه پلیس امکان شناسایی خودروهای سرقتی یا دارای دستور توقیف و ارسال هشدارهای خودکار به واحدهای گشت پلیس در صورت مشاهده خودروهای مشکوک خواهد بود. افزایش بهرهوری در مدیریت شهری و تحلیل دادهها جزو مزیتهای سامانه هوشمند پلاکخوان است که تحلیل الگوهای تردد و استفاده از دادههای پلاکخوانی برای بهینهسازی حملونقل عمومی و نیز برنامهریزی دقیقتر برای بهبود زیرساختهای ترافیکی میسر میشود. در مجموع سامانه پلاکخوان یکی از فناوریهای کلیدی در مدیریت هوشمند ترافیک شهری است که نهتنها به کاهش تخلفات و بهبود ایمنی کمک میکند، بلکه تأثیر زیادی در اجرای بهتر طرحهای ترافیکی و کاهش آلودگی دارد. با توسعه این سامانه و ادغام آن با اینترنت اشیا (IoT) و کلاندادهها (Big Data)، میتوان شهرهای هوشمندتری را ایجاد کرد و سطح خدمات حملونقل را ارتقا داد.
کاهش 60درصدی تصادفات جرحی در معابر شهر همدان با اقدامات ایمنی ایمنی یکی از مؤلفهها و نیازهای مهم زندگی بشر امروز بوده و ایمنی تردد در معابر نیز یکی از اشکال مهم ایمنی است. در زندگی شهرنشینی تأمین و مراقبت از ایمنی افراد وظیفه متولیان مربوطه است و بدین منظور از قدیم قوانینی برای تردد در معابر شهری و در ایجاد نظم و انضباط شهری و متعاقب آن تأمین ایمنی در تردد وضع شده است. برای حفظ اثر بخشی نظم و انضباط شهری با توجه به تغییرات فناوری، نوع و تعداد خودروها و... به طور مستمر ایمنی در تردد بهبود یافته و غالبا با توجه به ضرورت امر روزبه روز سختگیرانهتر شده است. با افزایش قابل توجه تعداد سفرهای روزانه و تعدادخودروها در معابر شهر همدان، کنترل و ایجاد نظم و انضباط در تردد تنها به وسیله نیروی انسانی و حضور پلیس تقریبا غیر ممکن شده، لذا با توجه به احساس وظیفه مدیریت شهری در خصوص مسأله ایمنی و لزوم کنترل و نظم بخشی تردد خودروها و ترافیک، ریلگذاری درستی در شورای ششم شهر صورت گرفت و شهرداری همدان نیز با وجود محدودیتهای مالی، برنامهریزی گستردهای را برای جبران کمبودها آغاز کرد. بعد از انجام مطالعات و برگزاری جلسات کارشناسی و به جهت کشف و حمایت از استعدادهای بومی، برای یکی از شرکتهای دانشبنیان مستعد بومی، طرح مسأله شد و با ایجاد فرمت و تأمین زیرساخت یک دستگاه دوربین توسط آن شرکت در یکی از معابر نصب شد. با پیگیریهای صورت گرفته دوربین مذکور توسط متخصصین پلیس بررسی و بعد از صحت کارکرد، کد پلیس به آن تخصیص داده شد، لذا اسناد فنی و تخصصی برای مناقصه تهیه و بعد از تشریفات قانونی مناقصه برگزار و بعد از رقابت ایجاد شده برنده تعیین شد. بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی و بازدیدهای متعدد و میدانی توسط کارگروههای مرتبط و با حضور کارشناسان ذیربط محلهای مناسب برای نصب تعیین شد و به تأیید مراجع مربوطه رسید. سپس 16 دستگاه دوربین کنترل سرعت توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری و با رهنمودهای معاونت فنی و زیربنایی شهرداری همدان نصب و راهاندازی شد. این در حالی است که از 13 دوربین نصب شده در سالهای گذشته تنها 3 دوربین فعال بوده و بقیه عمدتا به دلیل خلف وعده و عدم پشتیبانی صحیح شرکت پشتیبان غیر فعال بود.
افزایش چشمگیر تعداد دوربینها حال با نصب و جایگزینی دوربینهای مذکور و با آمادهسازی 3 دستگاه از دوربینهای قبلی و برنامهریزی برای نصب 3 دستگاه دوربین دیگر، تعداد دوربینهای کنترل ثبت تخلفات سرعت براساس پلاکخوانی با بودجهای بالغ بر 230میلیارد ریال با افزایش 230درصدی نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری به 23 دستگاه رسیده است. افزایش چشمگیر تعداد دوربینها با توجه به افزایش شدید حجم اطلاعات تولیدی و ارسالی بدون توسعه زیرساختها و امکانات دیگر مقدور نبود و برای پشتیبانی و مدیریت بهینه سامانههای مذکور و دیگر سامانهها تجهیزاتی با بودجهای بالغ بر 150میلیارد ریال فراهم شد و زیرساخت و تجهیزات و مرکز مانیتورینگ شهرداری نیز توسعه پیدا کرد. غالب رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت میکنند اما درصد بسیار کمی از راکبین با عدم رعایت قوانین و رعایت سرعت مطمئنه هم برای خود و هم برای دیگران خطر آفرین هستند که با نصب و راهاندازی دوربینهای مذکور و اعمال قانون متخلفین، سرعت مجاز رعایت شده و میزان تصادفات جرحی در معابر مذکور به شدت کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه امروز شاهد کاهش 60درصدی تصادفات جرحی در همدان هستیم و با اقدامات صورت گرفته، شهر همدان چندین ماه است به صورت پیاپی جزء 3 استان برتر کشور در زمینه کاهش تصادفات و تلفات میشود.
کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو گامی در کاهش آلودگی هوا کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو در همدان گامی بزرگ در افزایش ایمنی معابر و کاهش آلودگی هوا است. با وجود اینکه همدان شهر صنعتی نیست، متأسفانه شاهد آلودگی هوا در ایامی از سال به خصوص در فصول سرما در این شهر هستیم. با توجه به تحقیقات صورت گرفته درصد بسیار بالایی از آلودگی هوای همدان ناشی از آلودگی وسایل نقلیه موتوری است که با سوخت فسیلی کار میکنند. کارکرد صحیح موتور این وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به افزایش تعداد خودروها در شهر و محدودیتهای پلیس برای کنترل دستی معاینه فنی تک تک خودروها، شهرداری همدان طبق تکالیف خود در خصوص قانون هوای پاک اقدام به راهاندازی سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروهای عبوری با سامانه دوربینهای پلاکخوان کرده است. شهرداری هزینهای بالغ بر 10میلیارد ریال در نصب و راهاندازی دوربینها، سختافزار و نرمافزارهای لازم و نیز عقد قرارداد لازم با اتحادیه کشوری حمل ونقل (سیمفا) جهت اخذ خدمات استعلام برخط داشته است. در این راستا همدان به عنوان هفتمین استان کشور نسبت به راهاندازی سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروهای عبوری با سامانه دوربینهای پلاکخوان اقدام کرده است. با توجه به اینکه 25درصد از خودروهایی که برای اخذ معاینه فنی مراجعه میکنند، در آزمونهای مذکور مردود میشوند به عبارتی یا دارای نقص فنی هستند یا میزان آلایندگی آنها بالاتر از استانداردهای تعیین شده است، اهمیت اجرای طرح بیش از پیش نمایان میشود. افزایش ایمنی معابر به واسطه مشخص شدن و الزام به رفع نقص خودروها از مزایای اصلی این طرح بوده چرا که در سالهای گذشته حوادث مختلفی در معابر به دلیل نقص در سامانه ترمز یا فرمان یک خودرو، باعث به وجود آمدن فاجعه و مشکلاتی برای سایر خودروها شده است، از این رو بعد از تبیین اهمیت موضوع برای شورا و با حمایتهای آنها و همت سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری این پروژه به مردم قانونمند همدان تقدیم شد. همان طور که گفته شد کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا است و با استفاده از سامانههای پیشرفته، فرآیند معاینه فنی خودروها دقیقتر، سریعتر و بدون خطای انسانی انجام میشود. همچنین این روش میتواند نقش مهمی در کاهش آلایندههای ناشی از خودروها ایفا کند. از مزایای کنترل مکانیزه معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا میتوان به دقت بالا در تشخیص آلایندهها اشاره کرد به نحوی که سامانههای مکانیزه با حسگرهای دقیق میزان آلایندههایی (مانند CO، HC NOx) و ذرات معلق را به درستی اندازهگیری میکنند و از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری میشود. کاهش خطای انسانی از دیگر مزیتهای طرح است، در روشهای سنتی، امکان خطا یا اعمال سلیقه وجود دارد، اما کنترل مکانیزه بر اساس دادههای دقیق و استانداردهای مشخص انجام میشود. افزایش نظارت و شفافیت را هم میتوان جزو مزیتها برشمرد که با ثبت و پردازش اطلاعات به صورت دیجیتال، امکان تقلب و صدور گواهیهای غیرواقعی کاهش مییابد و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی افزایش پیدا میکند. تشویق رانندگان به نگهداری بهتر خودرو را هم باید جزو مزیتها دانست چرا که وقتی معاینه فنی سختگیرانهتر و دقیقتر انجام شود، مالکان خودروها بیشتر به تعمیر و نگهداری منظم توجه میکنند که این امر منجر به کاهش انتشار آلایندهها خواهد شد. بهبود کیفیت سوخت و عملکرد خودروها هم از دیگر مزیتهاست به نحوی که استفاده از این سامانهها میتواند سیاستهای مرتبط با کیفیت سوخت را نیز تقویت کند، زیرا خودروهای ناسازگار با استانداردهای زیستمحیطی مجوز تردد نخواهند داشت. در نتیجهگیری اجرای گسترده کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. ترکیب این روش با سیاستهای سختگیرانهتر زیستمحیطی و افزایش نظارت بر کیفیت سوخت، منجر به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات منفی آلودگی بر سلامت جامعه خواهد شد.
کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو از سوی شهرداری شهرداریها به عنوان یکی از نهادهای اصلی در مدیریت شهری، نقش مهمی در کنترل و کاهش آلودگی هوا دارند و اجرای سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو در این سازمانها میتواند به افزایش دقت در بررسی وضعیت آلایندگی خودروها و کاهش انتشار آلایندهها کمک کند. ایجاد و تجهیز مراکز مکانیزه معاینه فنی شهرداریها با راهاندازی مراکز معاینه فنی مجهز به دستگاههای پیشرفته سنجش آلایندهها، میتوانند فرآیند بررسی خودروها را دقیقتر و سریعتر انجام دهند. شهرداری میتواند خودروهای فاقد معاینه فنی معتبر را شناسایی و جریمه کند و اتصال سامانههای معاینه فنی به سامانههای شهرداری یکپارچهسازی اطلاعات مراکز معاینه فنی با سامانههای شهرداری، پلیس راهور و سازمان محیطزیست باعث افزایش دقت نظارت بر وضعیت آلایندگی خودروها میشود. اجرای طرحهای محدودیت تردد برای خودروهای آلاینده از سوی شهرداری میتواند تردد خودروهای فاقد معاینه فنی را در محدودههای طرح کاهش آلودگی هوا مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافیک ممنوع کند. ارائه مشوقها برای خودروهای کمآلاینده کاهش هزینههای عوارض شهری، پارکینگ و تردد در مناطق مرکزی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر، میتواند شهروندان را به نگهداری بهتر خودروهایشان تشویق کند. از مزایای اجرای سامانه مکانیزه معاینه فنی در شهرداری کاهش تقلب در صدور گواهی معاینه فنی، افزایش نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، بهبود کیفیت هوا و کاهش بیماریهای تنفسی، کاهش ترافیک ناشی از خودروهای فرسوده و آلاینده و افزایش بهرهوری ناوگان حملونقل عمومی و خصوصی میشود. میتوان نتیجه گرفت شهرداریها با توسعه و اجرای سامانههای مکانیزه معاینه فنی خودرو میتوانند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی خودروها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا کنند و همکاری این سازمان با نهادهای مرتبط مانند پلیس راهور و سازمان محیط زیست نیز میتواند اثربخشی این طرح را افزایش دهد.
طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیهای در همدان آماده اجراست اما خارج از برنامه امروز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیهای در همدان هم آماده اجراست که به شرح این پروژه هم خواهیم پرداخت که با اجرای آن نظم و امنیت بهتری را از لحاظ ترافیکی در شهر شاهد خواهیم بود. محدودیت تعداد جای پارک در معابر اصلی و مهم و عدم امکان ساخت پارکینگهای عمومی در حلقه اول و محدوده معابر پر ترافیک و نیز تمرکزگرایی و عدم رعایت ملاحظات ترافیکی در بازگشایی مراکز یا اصناف جاذب سفر در گذشته، باعث ازدحام خودروها در حاشیه معابر شهر همدان شده است. با اشغال معابر در ابتدای صبح توسط معدودی از افراد و به مدت طولانی، مردم در ساعات میانی روز با مشکل محل پارک روبهرو بوده و گاهی با پارک دوبل باعث ایجاد گرههای ترافیکی میشوند. با توجه به محدودیتهای پلیس برای حضور فیزیکی در تمام معابر و مشکلات کنترل دستی و سنتی پارک حاشیهای و نیازی که در مدیریت شهری احساس شد، مدیریت مکانیزه پارک حاشیهای در شهر همدان هدفگذاری شد. این در حالی است که با توجه به مشکلات طرح، تقریبا در هیچ شهری از کشور اجرای آن با موفقیت همراه نبوده است، بنابراین به خاطر جدیت و مهم بودن اجرای طرح، سعی شد نقاط ضعف اجرای طرح در شهرهای دیگر احصا و اسناد مناقصه به گونهای تهیه شود که درصد موفقیت اجرای آن بالاتر رود. بعد از طی تشریفات قانونی یکی از شرکتهای دانشبنیان به صورت سرمایهگذاری برنده مناقصه گردید و قرارداد بعد از اخذ تأییدیههای لازم از شورای اسلامی شهر و کمیته انطباق فرمانداری، منعقد شد که سرمایهگذار با 50میلیارد ریال مقدمات اجرای طرح را آماده کرده است. البته امروز اجرای موفق طرح نیازمند اختصاص کد پلیس به خودرو مجهز شده به سامانه ثبت پلاک (بر اساس آئیننامه اجرایی طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیهای که توسط راهور فراجا تهیه و قبلا ابلاغ شده) است. شهرداری در حال پیگیری از پلیس راهور فراجا بوده و به محض قبول تست و تخصیص کد پلیس به سامانه تهیه شده، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری به نمایندگی از مدیریت شهری این پروژه را اجرا خواهد کرد.
|