کد خبر : 30737
تاریخ : 1400/9/6
گروه خبری : شهرستان

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی نهاوند خبر داد:

کشف 50 قطعه باستانی متعلق به دوره صدر اسلام در «زرین‌دشت» نهاوند

هگمتانه، گروه شهرستان: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند از کشف و ضبط 50 قطعه شی باستانی متعلق به دوره صدر اسلام در یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند خبر داد.

به گزارش هگمتانه،«محسن جانجان» اظهار کرد: در یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند یک مجموعه شی باستانی کشف شد که این افراد فرهنگ‌دوست این موضوع را به بخشداری زرین‌دشت اطلاع دادند.

وی تصریح کرد: این مجموعه شامل 50 عدد شی تاریخی مربوط به دوره صدر اسلام‌ «سلجوقی و ایلخانی» است که با تماس بخشداری زرین‌دشت با حضور در محل طی تشریفات قانونی تحویل اداره میراث فرهنگی نهاوند و با هماهنگی مدیرکل میراث استان به قسمت امین اموال اداره‌کل منتقل شد.

جانجان افزود: این اشیا مکشوفه شامل ظروف سفالی منقوش و ساده لعاب‌دار مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی و ظروف فلزی آهنی و مفرغی شامل پیه‌سوز، جام، و سبو و بشقاب بوده که اکثر آن‌ها نیز مربوط به دوره اسلامی است و تحقیقات علمی بر روی آنها در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان نهاوند موزه و شرایط نگهداری این اشیا تاریخی وجود ندارد این مجموعه تاریخی کشف شده به همدان منتقل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند ادامه داد: اشیا تاریخی شهرستان پیشتر در موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند نگهداری می‌شد که این مکان به طور موقت جمع‌آوری شده است.

جانجان در ادامه از احداث موزه جدید نهاوند خبر داد و اضافه کرد: پیگیر احداث و بازگشایی موزه جدید شهرستان هستیم و خانه تاریخی صمصام را برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

وی یادآوری کرد: برای تملک این خانه تاریخی تاکنون 2 دانگ آن اجرایی شده است و امسال نیز اعتباری برای تملک این ملک در نظر گرفته‌ایم که به زودی این اعتبار اختصاص خواهد یافت.

جانجان تأکید کرد: با تملک این ملک موزه جدید شهرستان به زودی راه‌اندازی می‌شود و اشیا تاریخی شهرستان که در استان نگهداری می‌شود به نهاوند منتقل و در محل موزه جدید نگهداری می‌شود و در بازدید عموم قرار می‌گیرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی و باستانی وظیفه آحاد جامعه است، از مساعدت و همکاری اهالی فرهنگ‌دوست شهر برزول و بخشدار زرین‌دشت قدردانی کرد که با این اقدام شایسته با سودجویان و غارتگران میراث‌ فرهنگی مقابله کردند.

بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و فرهنگی در استان همدان وجود دارد که حدود یک هزار آن ثبت ملی شده است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/30737