کد خبر : 22468
تاریخ : 1400/1/19
گروه خبری : خبر همدان

مدیرعامل شرکت آبفای استان:

ورودی به سد اکباتان به حداقل میزان خود رسید

عبور از بحران آب تنها با مدیریت مصرف

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف از شرایط کم آبی امسال عبور خواهیم کرد.

به گزارش هگمتانه، سیدهادی حسینی بیدار در کمیته مدیریت بحران استان همدان، با اشاره به کاهش بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت، افزود: امیدواریم که ذوب شدن برف‌های ارتفاعات بخشی از مشکلات ما را مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه سه سال گذشته نیز در شرایط بحرانی قرار داشتیم اما مدیریت منابع و ریزش نزولات جوی در اردیبهشت ماه ما را از این شرایط عبور داد، اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی نمی‌توان از خردادماه به بعد روی برخی ذخایر آبی نظیر تصفیه خانه عباس آباد حساب کرد و تنها با برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف می‌توان از این شرایط عبور کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: ضروری است همکاران ما با بررسی نواقص شبکه‌های آب رسانی و مهندسی مجدد شبکه‌های مذکور از اتلاف ذخایر موجود جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه همدان با قطعی آب مواجه نبوده و امسال نیز مشکلی نخواهیم داشت، تصریح کرد: در راستای مدیریت شرایط فعلی، تهیه و نصب فشارشکن در مکان‌های مورد نیاز، انجام عملیات نشت‌یابی، عدم استفاده آب شرب در فضای سبز، شناسایی انشعابات پر مصرف، تعویض 4000 کنتور معیوب تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ورود به اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی و همچنین جلوگیری از توسعه انشعابات از الزامات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پایان بر لای روبی تصفیه‌خانه عباس آباد در پایان فصل تابستان و تحویل 150 لیتر بر ثانیه آب پنج حلقه چاه خالقوردی توسط آب منطقه‌ای تأکید کرد.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش حجم آب مصرفی به علت شیوع ویروس کرونا با کاهش ذخایر آبی مواجه هستیم، گفت: با وجود میزان بارش مناسب در سال گذشته ورودی به سد اکباتان در اردیبهشت ماه به حداقل میزان خود رسیده که در صورت عدم بارش باران در سال‌جاری شاهد این موضوع در زمان زودتری خواهیم بود.

حمیدرضا نیکداد با اشاره به اینکه منابع تولید آب همدان در حال حاضر سد اکباتان، سد آبشینه، رودخانه عباس آباد و چاه‌ها است، یادآور شد: با گرم شدن هوا و خروج رودخانه عباس‌آباد از مدار بهره‌برداری و با توجه به کمبود ذخیره سد اکباتان و نبود منابع آبی جدید در صورت عدم بارش مناسب تنها راهکار مدیریت مصرف هم توسط شهروندان و هم از سوی شرکت است.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: در راستای مدیریت فشار در شبکه تجهیزات همه دستگاه‌های فشارشکن به روزرسانی شده که از چند روز آینده با تنظیمات جدید فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان نیز با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک سالی در سال آبی جاری 224.7 میلی متر بارش داشتیم، تصریح کرد: بر همین اساس نسبت به بلندمدت 30 میلی‌متر تفاوت بارش داریم که در میانگین امسال نسبت به مدت مشابه بلندمدت با 12 درصد کاهش مواجه هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز با 93 میلی متر کاهش نزولات جوی 29 درصد کاهش به ثبت رسیده است، گفت: بر اساس بررسی ایستگاه‌ها، از ابتدای سال آبی جاری در ایستگاه شورین مرتبط با حوزه آبریز پشت سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 24 درصدی بارش مواجه هستیم که این امر موجب کاهش محسوس حجم ذخیره سد اکباتان شود.

وی با بیان اینکه همچنین شرکت آبفا آمادگی همکاری با شرکت آب منطقه‌ای به منظور هدایت حداکثری آب سرشاخه‌های سد اکباتان به سد و انتقال آب چاه‌های جدید منطقه خالقوردی را دارد، افزود: چنانچه امسال تدابیر لازم اتخاذ شود می‌توانیم با همکاری مردم همدان از بحران کم آبی عبور کنیم و نیاز است با پیش‌بینی بلندمدت حتی المقدور بخشی از دخایر سطحی سد اکباتان برای پیشگیری از بروز مشکل در سال آینده حفظ شود.

به نقل از ایسنا، مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان خاطرنشان کرد: براساس نقشه بارش‌های کشوری، استان همدان طبق میانگین بلندمدت، نزدیک به 30 میلی متر با میانگین بلندمدت سال گذشته اختلاف دارد و البته میانگین بارش‌های بلندمدت در کل کشور منفی اعلام شده است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/22468