کد خبر : 22282
تاریخ : 1400/1/16
گروه خبری : خبر همدان

مشاور عالی شهردار خبر داد

همدان شهر سبز پایدار جهان اسلام ماند

هگمتانه، گروه خبر همدان: مشاور عالی شهردار همدان از تمدید سند همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری همدان در راستای انتخاب همدان به عنوان اولین پایلوت شهر سبز پایدار ایران و جهان اسلام خبر داد.

به گزارش هگمتانه، حسن محمدی در این باره افزود: به دنبال تفاهم همکاری مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری همدان در تاریخ 20 مرداد سال 1394 در خصوص انتخاب همدان به عنوان اولین پایلوت شهر سبز پایدار ایران و جهان اسلام و متعاقب آن الحاقیه تمدید سه ساله مفاد یادداشت تفاهم همکاری مذکور در تاریخ دوم اسفند سال 1395 با تلاشی مشترک بندهای یازده گانه این سند به اجرا درآمد.

وی به بندهای این تفاهم‌نامه از جمله معرفی شهر سبز پایدار، ایجاد دبیرخانه، کارگاه‌های آموزشی، همکاری‌های علمی پژوهشی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت پسماند، احداث نیروگاه‌های خورشیدی، حمل و نقل سازگار با محیط زیست که در دست مطالعه قرار دارد، آموزش عمومی، معرفی همدان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: این بندها به اجرا درآمده و پروژه‌های متعددی در حال تعریف و تکمیل است.

محمدی افزود: با توجه به گزارش‌های کارشناسی انجام شده و تأکید و درخواست استاندار همدان مبنی بر لزوم تمدید این سند الحاقیه‌ای با موضوع تکمیل و تمدید چارچوب همکاری تنظیم و منعقد شد.

وی به مواد این الحاقیه اشاره کرد و ادامه داد: تلاش در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری (سیاست‌های کلی نظام در محیط زیست) و همچنین تحقق اهداف هفده گانه توسعه پایدار سازمان ملل، ‌تطبیق و سازگاری آنها با فرهنگ اسلامی و ایرانی و اشاعه نتایج حاصله به سایر شهرهای کشور، همچنین تلاش در استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی به ویژه 69 شهر پایدار جهان با هدف ترویج و توسعه اقدامات عملی و پروژه‌های اجرایی از مواد این الحاقیه است.

مشاور عالی شهردار در این باره ادامه داد: انجام پروژه‌های مطالعاتی لازم جهت تعیین میزان شاخص‌های هشت گانه شهر پایدار آسیا و ترسیم افق توسعه شهر همدان و ادامه روند همکاری و عضویت همدان در مجامع بین‌المللی به ویژه مجمع شهرداران آسیایی، مجمع جهانی شهرداران جاده ابریشم، مجمع جهانی شهرهای اسلامی و... با هدف دریافت حمایت‌های علمی، فنی و مالی کشورها، شرکت‌ها و مؤسسات علمی و اجرایی علاقمند به مشارکت از دیگر مواد الحاقیه است.

مشاور عالی شهردار به همکاری مشترک با صندوق توسعه ملی محیط زیست و ظرفیت سایر صندوق‌های مالی تعریف شده منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت هرچه بهتر اجرا شدن پروژه‌های زیست محیطی به عنوان ماده دیگر الحاقیه اشاره و عنوان کرد: انجام تکالیف قانون هوای پاک (مواد 9 و 20 و 17 و 22 و 27) با همکاری دستگاه‌های ذیربط و سمن‌ها نیز در نظر قرار گرفته است.

محمدی بیان کرد: همکاری در تکمیل پروژه‌های در حال اجرا مانند پروژه مدیریت پسماند، انرژی خورشیدی، حمل و نقل عمومی و ابنیه سازگار با محیط زیست، به‌روز رسانی مفاد بندهای یازده گانه ماده 3 یادداشت تفاهم در قالب کارگروه مشترک شهرداری همدان، محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط و تلاش در تکمیل پروژه‌های در دست اقدام و تعریف پروژه‌های اجرایی جدید در چارچوب مفاد بندهای یازده گانه ماده 3 تفاهم‌نامه از دیگر مواد الحاقیه است.

وی بیان کرد: طرفین در راستای همکاری بر اساس توانمندی‌ها، نیازهای اطلاعاتی، فنی، تجهیزاتی و تخصصی مورد نیاز طرف مقابل را در قالب قراردادهای جداگانه تأمین می‌کنند.

وی افزود: امضا این تفاهم‌نامه هیچ‌گونه تعهد مالی خاصی را برای طرفین ایجاد نمی‌کند و همه هزینه‌های حسب مورد در چارچوب انعقاد قراردادهای جداگانه بررسی و توافق می‌شود.

محمدی افزود: ارائه گزارش عملکرد به صورت 6 ماهه و در چارچوب اهداف تفاهم‌نامه به معاونت انسانی سازمان ارایه می‌شود.

مشاور عالی شهردار همدان بیان کرد: مدت تفاهم‌نامه سه سال و قابل تمدید با توافق طرفین خواهد بود.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/22282