کد خبر : 20403
تاریخ : 1399/11/13
گروه خبری : خبر همدان

آیت‌الله شعبانی در مراسم سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن:

چاره مشکلات بازگشت به آرمان‌های انقلاب

مبارزه با فساد از مبانی انقلاب اسلامی ما در این کشور انقلاب کردیم تا افراد مرفه بی درد را کنار بزنیم و مدیریت در دستان مستضعفین باشد

هگمتانه، گروه خبر همدان: نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی مبارزه با فساد است، تأکید کرد: باید همگان به مسیر آرمان‌های انقلاب برگردیم.

به گزارش هگمتانه، آیت‌ا... حبیب الله شعبانی ظهر دیروز در مراسم بزرگداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور، با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، یک تحول بنیادی در کشور رخ داد، اظهار کرد: جانمایه پیروزی انقلاب اسلامی آن بود که باید به مدیریت عدالت محور در جامعه فکر کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر در مدیریت کلان کشور، مبتنی بر طراحی مدیریت‌های عدالت محور و حق محورانه است، مطرح کرد: اگر بیانات حضرت امام(ره) را از قبل از انقلاب بررسی کنیم، ایشان توجه بالایی به مسائل انقلابی و تفکر انقلابی‌گری داشته‌اند.

امام جمعه همدان افزود: نه تنها امام(ره)، که از زمان شیخ مفید در اوایل شروع غیبت کبری مسئله ولایت فقیه و حکومت اسلامی و ولایت عامه بیان شده و در اذهان فقهای ما بوده، اما در شرایطی طرح و اجرای آن در جامعه ممکن نبوده است.

وی امام خمینی (ره) را ادامه دهنده تفکری برشمرد که بر عدالت محور بودن مدیریت جامعه تأکید دارد و گفت: زمانی که انسان کامل همچون معصومین(ع) در جامعه حضور نداشته باشند این علما هستند که باید بنا بر عهدی که با خداوند بسته‌اند پایبند باشند و در مدیریت اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

آیت‌الله شعبانی با تأکید بر اینکه مواضع امامین انقلاب مبتنی بر قرآن و نهج البلاغه است، اظهار کرد: در شروع انقلاب بسیاری با روحیه بالای انقلابی وارد شدند اما پس از مدتی دچار آسیب‌هایی شدند و امروز در آستانه صدور بیانیه گام دوم لازم است که این موارد آسیب‌زا را بازخوانی کنیم.

وی با بیان اینکه هرجا از انقلابی گری کوتاه آمدیم، کارها پیش نرفت، مطرح کرد: به جهت مانایی انقلاب باید به آرمان‌ها، تفکرات و مبانی انقلاب اسلامی برگردیم و ضمن بیان کردن، باید به آن عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی رسید که هیچ کس فکر نمی‌کرد رژیمی که شرق و غرب از آن حمایت می‌کنند سرنگون شود.

وی در ادامه به برخی از آسیب‌های موجود در سال‌های پس از انقلاب پرداخت و گفت: گرفتاری در تجددطلبی‌های افراطی، نفوذ اندیشه بیگانه و غربی و ایجاد گرایش‌های مادی از جمله مهم‌ترین این موضوعات است.

آیت‌الله شعبانی با اشاره به اینکه برخی از انقلابیون بعد از دهه 70 بر این اعتقاد بودند که با انقلابی‌گری نمی‌توان جامعه را اداره کرد، مطرح کرد: بنای اسلام بر سازش است اما نه با کسی که اهل تعامل نیست و منطق ندارد.

وی برجام را نمونه کوچکی از سازش با آمریکا دانست و گفت: بیش از 4 سال است که آمریکا به کم‌ترین تعهدی عمل نکرده است و ثابت کردند که این جهاد و دفاع است که دین را پیش می‌برد نه سازش.

امام جمعه همدان با بیان اینکه حضرت امام(ره) بارها نسبت به ساده زیستی روحانیت و حوزه‌های علمیه تأکید داشته‌‌اند، عنوان کرد: اگر امروز دینی مانده است به خاطر همراهی روحانیت با مردم و ساده زیستی آنها بوده که مردم روحانیت را از خودشان می‌دانند.

*بعد از دهه 70 تفکر اشرافی گری در کشور نفوذ پیدا کرد

وی با اشاره به اینکه بعد از دهه 70 تفکر اشرافی گری در کشور نفوذ پیدا کرد، گفت: ما در این کشور انقلاب کردیم تا افراد مرفه بی درد را کنار بزنیم و مدیریت در دستان مستضعفین باشد.

آیت‌الله شعبانی افزود: عده‌ای که نه در دوران انقلاب و نه در دوران جنگ حضوری نداشتند و زحمتی برای انقلاب نکشیدند بعد از جنگ فرصت را مغتنم دانستند و به صحنه مدیریت آمدند و این نتیجه مدیریتی این اشراف زاده‌هاست که 40 سال است بر سر انقلاب نق زده‌اند، در حالی که بسیاری از مشکلات نتیجه مدیریت همین افراد است، که امروز مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هدف انقلاب، مطرح کردن مدیریت مردمی بود، البته مدیریت مردم کوخ نشین، نه کاخ نشین و کسانی که کاری برای انقلاب نکرده اند و در کنار مردم حضور نداشته اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان بی توجهی به فرهنگ و شبیخون‌های فرهنگی را از دیگر آسیب‌های پس از انقلاب برشمرد و اظهار کرد: این بی‌توجهی مختص به یک دولت خاص نیست و در دولت‌های مختلف پشتوانه فرهنگی دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی مبارزه با فساد است، گفت: مبارزه با فساد تنها در اختلاس خلاصه نمی‌شود بلکه مدیری که تنبل باشد و دغدغه معنویت و اخلاق در جامعه را نداشته باشد و بی‌توجه به فضای فرهنگ و معیشت مردم فعالیت کند، هم فاسد محسوب می‌شود.

آیت‌الله شعبانی با بیان اینکه در آستانه گام دوم انقلاب باید به شعارهای اصیل و آرمان‌های انقلاب اسلامی برگردیم، گفت: البته لازم به ذکر است که دستاوردها و موفقیت‌های خوبی نیز در این 40 سال با وجود تمام مشکلات و تحریم‌ها به دست آورده‌ایم که جوانان باید با مطالعه تاریخ معاصر واقعیت‌ها را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه ثروت و درآمد بالای کشور در دوره پهلوی قابل مقایسه با بعد از انقلاب نیست، مطرح کرد: با وجود آنکه در دوره پهلوی نه با تحریم مواجه بودیم و نه مشکل فروش نفت داشتیم، اما میزان رفاه اجتماعی آن دوره با دوران پس از انقلاب قابل مقایسه نیست.

امام جمعه همدان به تشریح شاخصه‌های انقلابی عمل کردن پرداخت و ادامه داد: یکی از شاخصه‌های انقلابی عمل کردن، توجه به وحدت است، به این معنی که جناح بندی‌ها بر منفعت اجتماعی مقدم نشود و مشغول دعواهای سیاسی نشویم.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیز همانند دوران جنگ دارای دشمنی مشترک هستیم، اظهار کرد: همانند دوران جنگ که صدام دشمن مشترک ما بود، امروز نیز باید با وحدت بین همه مسؤولان به دنبال رفع مشکلات معیشتی مردم باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی هر جا درست پیش رفته است، زمینه ساز پیشرفت کشور بوده، مطرح کرد: یکی از عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی، مشارکت‌های مردمی در صحنه‌های مختلف است که دچار از بین رفتن محاسبات دشمن در این چهل سال شده است.

وی با اشاره به نزدیک به انتخابات سال آینده، عنوان کرد: اصل مشارکت مردمی فارغ از نوع انتخاب مسئله مهمی است که باید مراقب آن باشیم و همه ما موظف به اعتماد سازی هستیم، البته مشکلاتی هم وجود دارد که باید شنونده درددل مردم باشیم.

آیت‌الله شعبانی با بیان اینکه گاهی از اوقات مردم به غیر از روحانیت مرجع دیگری برای درددل کردن پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: حضرت آقا فرمودند، باید دولت جوان انقلابی که مدیریت جهادی داشته باشد به میدان بیاید، دولتی که تنها نگاهش به غرب نباشد و به دنبال خنثی کردن تحریم‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود باشد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/20403