کد خبر : 19733
تاریخ : 1399/10/28
گروه خبری : خبر همدان

استاندار همدان:

تداوم محدودیت تردد شبانه در همدان و ملایر

همدان، بهار، اسدآباد و فامنین در وضعیت آبی

هگمتانه، گروه خبر همدان: استاندار همدان گفت: محدودیت تردد شبانه از ساعت 21 تا چهار بامداد با هدف کاهش دورهمی‌های خانوادگی و شیوع کرونا در 2 شهرستان‌ همدان و ملایر ادامه دارد.

به گزارش هگمتانه، سید سعید شاهرخی روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا از شهروندان خواست بدون ورود پلیس و اعمال قانون، محدودیت‌های پیش‌بینی شده را جدی بگیرند. وی بیان کرد: اعمال محدودیت تردد شبانه در کاهش رفت و آمدها و مهمانی‌ها تأثیرگذار بوده است و رفع این محدودیت احتمال افزایش بیماران کرونایی در استان را بیشتر می‌کند.

استاندار اضافه کرد: همکاری مردم سبب کنترل روند رو به رشد ویروس کرونا در استان همدان و عبور از شرایط سخت این بیماری شد و هم اینک چهار شهرستان همدان، بهار، اسدآباد و فامنین که نیمی از جمعیت را در خود جای داده اند در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: همه فعالیت‌ها در این شهرستان‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی صورت می‌گیرد که امید می‌رود ساکنان در 6 شهرستان دارای وضعیت زرد کرونایی نیز بتوانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در شرایط عادی قرار بگیرند. استاندار همدان تأکید کرد: همچنان خطر ابتلا به ویروس کرونا حتی در شهرهای دارای وضعیت آبی رفع نشده است و این وضعیت شکننده بوده یعنی در صورت بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و عادی انگاری، احتمال بازگشت به شرایط زرد و قرمز کرونایی وجود دارد.

شاهرخی از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به عنوان متولی سلامت استان خواست در صورت بی توجهی افراد به مؤلفه‌های بهداشتی و تهدید سلامت عمومی نسبت به مستند سازی و معرفی فرد متخلف به مرجع قضایی اقدام کنند. استاندار همدان با قدردانی از همکاری ائمه جمعه و جماعات در همراهی با ستاد کرونا تأکید کرد: مهمترین آیین‌ها و مراسم‌ دینی مذهبی به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نشد بنابراین نباید عده‌ای با برگزاری مراسم زمینه ساز شیوع این ویروس شوند.

 

حضور در مدارس اجباری نیست

شاهرخی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: اجباری به حضور دانش‌آموزان پایه اول و دوم دبستان در مدارس نیست چراکه نباید اجازه بدهیم سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خطر بیفتد بنابراین همچنان می‌تواند از شبکه مجازی برای آموزش استفاده کرد.

 

سردار فرجی: دفاتر پیشخوان متهم نخست شیوع کرونا

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان هم گفت: افزایش ازدحام و تجمع در دفاتر پیشخوان مهمترین علت شیوع کرونا در این استان است و برای کاهش سرایت پذیری کرونا در این اماکن باید تدبیری اندیشیده شود.

سردار مهدی فرجی اظهار کرد: افرادی که نگران شیوع کرونا هستند باید برای کنترل این ویروس نسبت به پیشگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان اقدام کنند وی اضافه کرد: همچنین با نزدیک شدن به پایان سال برخی از مراکز عرضه پوشاک اقدام به فروش فوق العاده و با تخفیف لباس کرده اند که این اقدام آنها سبب ازدحام مردم در این مراکز خرید شده است. وی بیان کرد: طبق سرکشی‌های صورت گرفته وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در 2 شهرستان ملایر و تویسرکان نگران کننده است و هم اینک حدود نیمی از مرگ و میرهای کرونایی مربوط به ملایر است.

سردار فرجی درباره ابتلای تعدادی از اعضای یک گروه جهادی همدان به ویروس کرونا گفت: این گروه جهادی با هواپیما راهی سیستان و بلوچستان شدند و پیش از اعزام ابتلای سه تن از آنها به این ویروس محرز شد.

وی افزود: کارهای درمانی لازم بر روی مبتلایان صورت گرفت و بقیه تیم راهی سیستان و بلوچستان شدند همچنین افرادی که پس از ورود به این استان مبتلا شدند نیز با همکاری سپاه استان مقصد قرنطینه شدند.

وی اضافه کرد: این گروه جهادی پنجشنبه شب گذشته به همدان رسیدند که در گفت و گو با مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی، این تیم 55 نفره در مجموعه فدک قرنطینه شدند. سرهنگ حمیدرضا سعیدزاده معاون عملیات انتظامی استان همدان نیز گفت: به دنبال اعمال محدودیت‌های ترافیکی ناشی از ویروس کرونا 34 هزار دستگاه خودرو وارد استان شدند همچنین 27 هزار دستگاه پیش از ورود بازگشت داده شدند.

 

نادری فر: ازسرگیری همه فعالیت‌ها در مناطق آبی

سخنگوی ستاد کرونای استان همدان نیز گفت: هم اینک چهار شهرستان همدان، بهار، اسدآباد و فامنین در وضعیت آبی کرونایی و 6 شهرستان استان همدان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

مهرداد نادری فر افزود: در وضعیت آبی همه مشاغل و امورات به حالت اولیه باز می‌گردد و همه صنوف و مشاغل با رعایت اصول و شیوه‌نامه‌ها فعالیت خود را از سر می‌گیرند. وی با بیان اینکه در وضعیت آبی باید همه کارمندان در سر کار حضور یابند تأکید کرد: در این شرایط همچنان تجمع و گردهمایی دارای محدودیت است.

 

حیدری مقدم: دورهمی عامل 75 درصد موارد ابتلا به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز گفت: برگزاری دورهمی و مهمانی عامل 75 درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در 2 هفته گذشته در این استان بوده و روند رو به رشد این مؤلفه نگرانی جدی دانشگاه علوم پزشکی است.

رشید حیدری مقدم اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد دورهمی‌های خانوادگی و نزدیک شدن به عید نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی باید از هم اکنون نسبت به پرهیز از دورهمی‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: تصمیم به بازگشایی مدارس از دیگر دغدغه‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی است چرا که در دوران بازگشایی مدارس شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا بودیم.

حیدری مقدم اضافه کرد: همچنین مدارس استان در حال حاضر از امکانات و ظرفیت‌های بهداشتی لازم برای پذیرش دانش‌آموزان برخوردار نیستند به عنوان مثال با توجه به برودت هوا و بستن در کلاس ها، تهویه مناسبی برای کلاس درس در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 250 بیمار در بیمارستان بستری هستند بیان کرد: مجموع بیماران کووید 19 بستری در بیمارستان‌های این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون 9 هزار و 963 نفر است که 17 هزار و 829 بیمار مبتلا به کووید 19 نیز از طریق مراکز 16 ساعته شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: آمار بیماران مثبت و مشکوک بستری در بیمارستان‌های استان همدان در روز جمعه هشت نفر بوده که 39 بیمار نیز با مراجعه به مراکز سرپایی استان شناسایی شدند.

حیدری مقدم ادامه داد: همچنین شمار جانباختگان قطعی این بیماری از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در استان همدان به یک هزار و 438 نفر رسید.

 

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/19733