کد خبر : 19697
تاریخ : 1399/10/25
گروه خبری : باغبان

آثار کود گوگرد

هگمتانه، گروه باغبان: گیاهان علاوه بر آب احتیاج به غذا نیز دارند. درواقع می‌توان چنین گفت که همان اندازه که آبدهی، نور و خاک مناسب در روند رشد گیاه مؤثر است، تغذیه گیاه با کود مناسب هم برای گیاه ضروری و مهم است. اما نحوه مصرف و میزان استفاده از کودهای مختلف باید متناسب با نوع کود انجام پذیرد در غیر این صورت ممکن است اثرات منفی بر رشد گیاه داشته باشد.

در این بخش با کود گوگرد و عوارض ناشی از مصرف زیاد آن بر گیاهان آشنا می‌شویم.

 

کود گوگرد چیست؟

به نوشته وبگاه ایران کشاورزی؛ کود گوگرد به عنوان یک ماده بسیار مهم و حیاتی برای تغذیه بسیاری از گیاهان و همچنین زمینه‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود باعث بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین تأمین میزان پروتئین و روغن مورد نیاز برای گیاهان مختلف می‌گردد.

گوگرد یکی از انواع کود‌هایی است که معمولا در کشاورزی برای اصلاح خاک مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خاک‌ها و مزارعی که به میزان بسیار زیادی تحت تأثیر شستشو قرار می‌گیرد تا حدود زیادی با کمبود گوگرد مواجه می‌شوند. در نتیجه در برخی از مواقع لازم است تا گوگرد مورد نظر را به صورت کود گوگرد به خاک و مزرعه مورد نظر تزریق نماییم.

میزان گوگرد در کود گوگرد به صورت درصد عنصر گوگرد ذکر می‌گردد همچنین انتخاب اینکه چه نوع کود گوگردی را به خاک مورد بدهیم به پی اچ خاک بستگی داشته و با آن رابطه مستقیم دارد.

 

انواع کود گوگرد

یکی از انواع کود گوگرد می‌توان به سنگ گچ اشاره نمود. این نوع از کود گوگرد دارای 18 درصد گوگرد و 22 درصد کلسیم می‌باشد و علاوه بر تأمین مقدار آب مورد نیاز گوگرد و کلسیم برای خاک مورد نظر، تا حد زیادی باعث کاهش پی اچ خاک مورد نظر نیز می‌گردد.

یکی دیگر از انواع این کود پودر گوگرد می‌باشد که از آن می‌توان به عنوان از بین برنده قارچ در گیاهان مختلف مانند انگور استفاده کرد و همچنین برای از بین بردن آفت‌های مختلف مانند کرم لوله‌ای ریشه نیز مورد استفاده است.

یکی دیگر از انواع کود گوگرد سولفات آمونیوم نام دارد که این نوع کود گوگرد دارای 24 درصد گوگرد بوده، ولی یک تأثیر منفی بر روی خاک ایجادمی کند و آن این است که خاک مورد نظر را کمی اسیدی کرده و درصد اسیدی بودن آن را افزایش می‌دهد که با توجه به این موضوع این نوع کود گوگرد برای خاکهای اسیدی اصلا مناسب نمی‌باشد.

 

روش استفاده از انواع کود گوگرد

برخی از انواع کود گوگرد را می‌توان در هنگام آبیاری حل کرده و به خاک اضافه نماییم. ماده سولفات پتاسیم واکنش خنثی را در خاک ایجاد می‌نماید و هیچ گونه تغییری را در پی اچ خاک ایجاد نمی‌کند.

میزان محلول بودن کود گوگرد به ترکیب کود مورد نظر بستگی دارد. سولفات پتاسیم و همچنین سولفات آمونیوم از نوع محلول به حساب می‌آیند و این قابلیت را دارند تا قبل از کاشت محصول یا بعد از کشت محصول به خاک مورد نظر تزریق گردند. پودر گوگرد این قابلیت را ندارد.

 

مزایا و معایب استفاده از کود گوگرد

استفاده از انواع کود گوگرد باعث جلوگیری از تجمع نیترات در محصولات کشاورزی شده و همچنین به بزرگ کردن تدریجی خاک و حفاظت محیط زیست و کمک به سلامت محیط زیست کمک شایانی می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا مصرف آب کشاورزی کاهش چشمگیری را به خود ببیند. استفاده از این کود سبب جلوگیری از گسترش قارچ‌های خاکزی می‌شود و تا حدود زیادی باعث اصلاح و کاهش پی اچ خاک‌های شور و آهکی و قلیایی می‌گردد. در صورتی که از کود گوگرد استفاده کنیم باعث افزایش حلالیت عناصر غذایی مختلف در گیاهان و درختان مختلف مانند روی منگنز آهن و غیره شده‌ایم و از طرفی به موضوع کاهش مصرف کودهای ریز مغذی و فسفات کمک کرده‌ایم و در این حال باعث بهبود کیفیت آبیاری گیاهان و محصولات مختلف کشاورزی شده ایم. استفاده بیش از اندازه و غیر اصولی از این نوع کود شیمیایی نیز می‌تواند تأثیرات غیرقابل جبرانی را برای گیاهان، درختان و همچنین زمین‌های زراعی ایجاد نماید.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/19697