کد خبر : 19696
تاریخ : 1399/10/25
گروه خبری : باغبان

خواص درمانی گزنه

هگمتانه، گروه باغبان: همدان شهر کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک است. این شهر در احاطه دشت ها، باغ‌ها و کوه‌های بسیار زیبایی قرار دارد و دامنه‌های کوهستانی آن مملو از گیاهان مختلفی است که بسیاری از آنان خواص دارویی و درمانی جالبی دارند.

از جمله گیاهان دارویی خاص این منطقه می‌توان به گیاه گزنه بیان اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است.

 

گیاه گزنه

به نوشته وبگاه نمناک؛ گزنه گیاهی است که از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می‌کردند و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند.

این گیاه ساقه‌هایی به ارتفاع 50 تا 100 متر دارد و در باغها و نقاط مرطوب خارج از شهر به حالت خودرو می‌روید. گلهای گزنه سبز روشن است و تارهای مخروطی و گزنده دارد که پس از لمس کردن آن محتویات سوزآور داخل آن، وارد بدن شده و باعث سوزش می‌شود.

گزنه حاوی ترکیباتی مانند تانن، لسیتین، اسید فرمیک، نیترات پتاسیم و کلسیم، آهن و دارای ویتامین c و نوعی گلوکوزید می‌باشد که سبب قرمز شدن پوست می‌شود.

 

فواید و خواص گیاه گزنه

سم زدایی بدن: دم کرده گزنه به دفع سموم بدن بخصوص اوره و بهبود دستگاه لنفاوی کمک می‌کند.

درمان اسهال: گزنه سرشار از پروتئین و روغن‌های چرب است. جوشانده برگ گزنه برای رفع اسهال مفید است.

درمان کم خونی: گزنه حاوی منیزیم و آهن است افرادی که کم خونی دارند با نوشیدن دم کرده آن کم خونی را بهبود می‌دهند.

درمان پوست چرب: گزنه حاوی ویتامین ث است و رادیکال‌های آزاد پوست را از بین می‌برد و خواص قلیایی آن چربی پوست را تنظیم می‌کند. می‌توانید برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و روی پوست بگذارید تا چربی پوست را تنظیم کنید.

درمان جوش: گزنه خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که در درمان آکنه مؤثر است و ویتامین آ و ث موجود در آن در از بین لک‌های ناشی از جوش مؤثر است.

درمان اگزما: به دلیل خاصیت ضد التهابی و ویتامین ث، کا گزنه در کاهش اثرات اگزما مؤثر است و خارش و سوزش را تا حد قابل تو جهی کاهش می‌دهد.

براق کردن مو: از جمله خواص گزنه می‌توان به درخشنده کردن موها اشاره کرد به همین منظور جوشانده گزنه را می‌توان روی موها اسپری کرد.

رویش مو: گزنه حاوی سیلیکا و گوگرد است و در سلامت و رویش مو مؤثر است شبها جوشانده ریشه و برگ و گل گزنه روی کف سر ماساژ دهید و صبح آبکشی کنید. هم چنین روغن گزنه تأثیر مثبتی در سلامتی و رویش مو دارد. گزنه برای رشد مو و عدم ریزش مو مفید است.

درمان شوره سر: برگ گزنه خشک و روغن نارگیل را شبها قبل از خواب روی پوست سر بزنید و صبح بشوئید تا شوره سر برطرف شود.

درمان خارش پوست سر: از دلایل خارش سر می‌توان خشکی، شوره و یا قارچ را نام برد. گزنه علاوه بر خواص گفته شده مرطوب کننده طبیعی است و با کاهش التهاب پوست سر خارش را کاهش می‌دهد.

دفع درد مفاصل: شیره تازه گزنه جهت دفع درد مفاصل در استعمال خارجی به کار می‌رود و اثر تنگ کننده مجاری عروق دارد.

رفع عفونت گلو و دهان: خاصیت آنتی هیستامینی و ضد عفونی کنندگی گزنه برای درمان حساسیت‌ها و عفونت گلو و نیز سرفه مؤثر است. برای این منظور دم کرده آن را قرقره کنید.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/19696