کد خبر : 19695
تاریخ : 1399/10/25
گروه خبری : باغبان

گلخانه با سقف جوی پشته ای

هگمتانه، گروه باغبان: ایجاد گلخانه‌ها در استان همدان برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی، جایگاه ویژه‌ای به این نوع از تولید داده و کشت گلخانه‌ای به‌عنوان یک روش متفاوت با بازده بالا در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است.

انواع مختلف گلخانه‌ها بر اساس شکل، ابزار، مواد و ساخت‌وساز به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا نیازهای خاصی را برآورده سازند.

گلخانه‌ها امکان کنترل بیشتر بر روی محیط رو به رشد گیاهان را فراهم می‌کنند. بسته به مشخصات فنی گلخانه، عوامل اصلی کنترل‌شده شامل دما، میزان نور و سایه، آبیاری، کاربرد کود و رطوبت جوی می‌باشد.

از گلخانه‌ها می‌توان برای غلبه بر کاستی در کیفیت رو به رشد یک قطعه زمین مانند یک‌فصل رشد کوتاه یا میزان نور استفاده کرد و از این طریق می‌توان تولید محصولات را در محیط‌های حاشیه‌ای و مکان‌هایی که شرایط رشد محصولات خاص را ندارند، بهبود بخشید.

در این بخش با یک نوع از نمونه انواع سازه‌های گلخانه‌ای و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.

سازه گلخانه با سقف جوی و پشته ای

به نوشته وبگاه چاپارل؛ وقتی گلخانه‌ها چسبیده به هم ساخته شوند به طوری که از قسمت سقف به هم چسبیده باشند و بین آنها دیواره‌ای وجود نداشته باشد، به این گلخانه‌ها جوی و پشته‌ای می‌گویند.

از جمله مزایای چنین سازه گلخانه‌ای این است که در این گلخانه‌ها هزینه تأسیسات کمتر از گلخانه تکی است. این گلخانه‌ها به کارگر کمتری احتیاج دارند و سرپرستی بر کارکنان در آن بهتر انجام می‌شود و علاوه بر آن هزینه گرم کردن گلخانه هم کمتر است.

البته یکی از معایب این نوع سازه برای سقف گلخانه در مناطقی که برف می‌بارد این است که برف بین دو سقف باقی می‌ماند و برای آب کردن برف لازمست لوله‌های حرارتی زیر ناودان‌ها نصب شود و ناودان‌ها هم شیب داشته باشند.

این گلخانه‌ها باید به وسیله یک راهرو وسط به هم وصل شوند تا جابجائی گیاهان از یک گلخانه به گلخانه دیگر بدون صدمه به آنها انجام شود.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/19695