کد خبر : 19654
تاریخ : 1399/10/25
گروه خبری : خبر همدان

گشایش دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان

هگمتانه، گروه خبر همدان: مراسم گشایش دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، ظهر چهارشنبه همایش افتتاح دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان با حضور مسؤولان استانی و مسؤولان کشوری به صورت مجازی در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی همدان برگزار شد.

در آیین افتتاح دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مشاور عالی وزیر کشور، مدیران سازمان مدیریت بحران کشور، مدیران کل مدیریت بحران کشور، معاونان شهرداری‌های مراکز استان‌ها و دبیران ستادهای بحران شهرداری‌های کشور به صورت مجازی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار همدان، مدیرکل بحران استانداری همدان، مدیرکل امور شهری، معاون خدمات شهری شهردار همدان و معاون عمرانی فرماندار همدان و تنی چند از مسؤولان استانی حضور داشتند.

 

جمالی‌نژاد: شهرداری همدان الگوی شهرداری‌های کشور

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ارتباط تصویری با این همایش با تبریک انتخاب همدان به عنوان دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور، این انتخاب را محرکی برای شهرهای دیگر دانست و اظهار کرد: امروزه شهرداری‌ها در حوزه تاب‌آوری دغدغه‌های زیادی دارند و هرکجا که موضوعاتی چون سیل، زلزله، حمله ملخ‌ها، کرونا و قرنطینه و... به وجود آمده شهرداری‌ها به عنوان پیشانی مقابله با این حوادث به شمار می‌روند.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه هدف،‌ کمتر کردن آثار این حوادث است و با اشاره به اینکه جایگاه مناسبی در مقابله با بحران در شهرداری‌ها وجود دارد، تصریح کرد: شهرداری همدان و عضویت آن در پویش شهرهای تاب‌آور و انتخاب آن به عنوان دبیرخانه شهرهای تاب‌آور در کشور می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد و آن را به تمام شهرها تعمیم داد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع شهرهای تاب‌آور باید به عنوان یک سیاست در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود، تصریح کرد: از سوی دیگر این سیاست باید پیوستی قوی داشته باشد و سیاست‌های بودجه‌ای متناسب با آن هم تعریف شود.

این مسؤول با بیان اهمیت توجه به سیاست نهادی و ساختاری در تاب‌آوری شهرها، گفت: در این زمینه باید ساختاری منسجم و مشخص برای تاب‌آوری داشته باشیم.

 

سند تاب‌آوری شهرها تدوین شود

جمالی‌نژاد با تأکید بر اینکه سایر دستگاه‌های اجرایی، خدماتی نیز باید سهم خودشان را در تاب‌آورسازی شهرها ادا کنند، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم سند تاب‌آوری شهرها را تدوین کنیم تا مدیران بعدی نیز همین سند را دنبال کنند.

 

لطیفی: اهمیت تهیه اطلس مخاطرات در استان‌ها

محمدفرید لطیفی، معاون سازمان مدیریت بحران کشور نیز در ارتباط تصویری با این همایش با تأکید بر اینکه تاب‌آوری یک موضوع مهم در مدیریت بحران است، عنوان کرد: شاکله مدیریت بحران، شاکله تاب‌آوری است که باید مبتنی بر اصولی باشد.

وی به تصویب قانون مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: در جای‌جای این قانون سخن از تاب‌آوری است و موضوع پایش و پیشگیری از مخاطرات با این هدف که دچار غافلگیری نشویم وجود دارد.

لطیفی با اشاره به اهمیت تهیه اطلس مخاطرات در استان‌ها و برنامه‌ریزی برای کاهش اثر خطرات و پیاده‌سازی نظام تاب‌آوری در کشور، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باید از منابع خود در راستای تاب‌آوری هزینه کنند و از تمام ظرفیت‌ دستگاه‌ها در این حوزه استفاده شود.

وی به ساخت سالن‌های چندمنظوره در کشور،‌ لای‌روبی رودخانه در راستای مقابله با سیلاب و... اشاره کرد و گفت: اقداماتی در راستای تاب‌آوری در شهرها انجام شده است.

وی در پایان با ابراز خرسندی از انتخاب شهرداری همدان به عنوان دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور، بیان کرد: امیدواریم این موضوع در سایر استان‌ها هم تسری پیدا کند.

 

عبدالهی: اقدامات قابل تقدیر همدان در حوزه مدیریت بحران و تاب‌آوری

در ادامه این همایش، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تماس تصویری با این همایش، اظهار کرد: امیدواریم مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها در این دبیرخانه فرصت ایجاد موضوعات تاب‌آوری را به نحو شایسته فراهم کند.

مجید عبدالهی با تقدیر از اقدامات انجام شده در همدان در حوزه مدیریت بحران و تاب‌آوری، عنوان کرد: اتفاقات خوبی در ستاد مدیریت بحران شهر همدان رخ داده و با افتتاح دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان، این مهم می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه نقش و جایگاه شهرداری‌ها در تاب‌آوری مهم است، عنوان کرد: تاب‌آوری یک مفهوم گسترده است که امروزه سیاست‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد.

این مسؤول اظهار کرد: انتخاب همدان به عنوان دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور نقطه عطفی برای اجرای سیاست‌های تاب‌آوری است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری در مدیریت بحران و تاب‌آوری نقش کلیدی دارد، تصریح کرد: میزان آگاهی شهروندان از خطرات پیرامون می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

 

عسگریان: گشایش دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان، اقدام مثبتی در غرب کشور

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این همایش با تبریک به مدیریت شهری همدان برای کسب عنوان دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور، اظهار کرد: در حوزه ایمنی شهرها و مطالعات علمی، کاربردی و راهبردی در حوزه ایمنی باید قدردان مدیریت بحران استان باشیم.

مسعود عسگریان ادامه داد: مدیریت بحران همراهی و همکاری خوبی را از گذشته و اکنون با شهرداری همدان داشته است و کسب این عنوان برای شهرداری مرهون زحمات این مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان، اقدام مثبتی در غرب کشور است، عنوان کرد: می‌توان از ظرفیت‌های استان همدان در راستای عملکرد بهتر این دبیرخانه و برنامه‌ریزی برای ایمنی شهرها و سایر موضوعات بهره گرفت.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با پیش‌بینی برنامه‌هایی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه گام‌های مثبتی را در این خصوص برداریم.

 

صوفی: آمادگی تدوین سند تاب‌آوری شهرها را داریم

شهردار همدان نیز در این همایش با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر تنظیم سند تاب‌آوری شهرها، گفت: این آمادگی را داریم که با توجه به زیرساخت‌های کشوری این سند را با همکاری مدیریت بحران و شهرداری‌ها تدوین کنیم.

عباس صوفی با اشاره به افتتاح رسمی دبیرخانه کشوری شهرهای تاب‌آور در شهرداری همدان گفت: این دبیرخانه با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر استانداری‌ها و شهرداری‌ها‌ی کشور تلاش می‌کند ضمن شناسایی ظرفیت‌ها و ارزیابی و نظارت بر خطرپذیری با همفکری و هم‌افزایی شهرداری‌های کشور و مدیریت بحران به اتخاذ تدابیر زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی بپردازد.

وی ابراز کرد: همچنین این دبیرخانه با استفاده از دانش و نو‌آوری و آموزش شهروندی، فرهنگ ایمنی و تاب‌آوری را در جامعه نهادینه می‌کند و آمادگی برای واکنش مؤثر در تمام سطوح مدیریتی را تقویت می‌کند.

صوفی تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات مؤثر شاهد افزایش تاب‌آوری در شهرها با نظارت و راهبری سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و استانداری‌ها و... باشیم.

 

طالبی: تأثیر افزایش تاب‌آوری در پیشگیری و پیش‌بینی حوادث

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان هم در این همایش با اعلام اینکه این دبیرخانه با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور به همدان واگذار شده است، گفت: این مسؤولیت سنگین است که باید از آن صیانت و حمایت کنیم.

علیمردان طالبی تأکید کرد: به طور قطع افزایش تاب‌آوری و اقدامات در این راستا تأثیر بسیاری در پیشگیری و پیش‌بینی حوادث دارد.

وی با اشاره به اهمیت تاب‌آوری در همه شهرها اظهار کرد: امیدواریم نتیجه اقدامات افزایش تاب‌آوری در شهرها و پیشگیری از اثرات حوادث طبیعی و غیرطبیعی باشد.

گفتنی است این آیین با پشتیبانی فنی و سایبری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان برگزار شد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/19654