کد خبر : 17392
تاریخ : 1399/9/2
گروه خبری : شهرستان

بهشت واسطه‌های «سیمان» در سایه ضعف مفرط نظارت

مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند: دلالان تفاوت قیمت سیمان از درِ کارخانه تا مصرف کننده را پدید آورده‌اند

هگمتانه، گروه شهرستان: یکی از مهمترین چالش‌های امروز صنعت سیمان حضور واسطه‌ها و دلالان است که تفاوت قیمت سیمان از درِ کارخانه تا دست مصرف کننده را پدید آورده‌اند و موجب گلایه‌مندی مصرف‌کننده شده‌اند از همین رو باید ارگان‌های نظارتی با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا سیمان با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برسد.

به گزارش هگمتانه؛ صنعت سیمان از صنایع مهم و تأثیرگذار در ساخت و ساز است به طوری که تغییر قیمت آن تأثیر مستقیم بر قیمت سازه‌های مورد نیاز این صنعت دارد.

امروزه این صنعت با پیشینه طولانی از صنایع پایه به شمار می‌رود و نقش اساسی را در توسعه‌ زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشور بر عهده دارد.

در سال 96 حدود 75 کارخانه تولیدکننده سیمان در کشور فعال بوده که با ظرفیت تولید 85 میلیون تن سیمان از نظر ظرفیت رتبه چهارم در جهان را بعد از چین، هند و آمریکا کسب کرده‌اند.

گفتنی است پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ایران جزو واردکنندگان سیمان در جهان بود در حالی که طی این سال‌ها این صنعت توانسته جزو 10 تولیدکننده برتر در جهان باشد به طوری که در سال 95 ایران به عنوان سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه حائز رتبه شده است.

امروز نیز سالانه بالغ بر 85 میلیون تن سیمان در کشور تولید و بیش از 30 تا 35 میلیون تن از این محصول به خارج صادر می‌شود، البته صنعتگران این حوزه در شرایط نامساعد تولید صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند و به سختی در تلاش هستند این صنعت مهم سرپا بماند.

مشکلاتی اعم از افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌ها، هزینه پاکت و بسته‌بندی، استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری و انرژی را به جان می‌خرند اما تعداد زیادی از این کارخانجات رو به ورشکستگی هستند.

یکی از مهمترین چالش‌های امروز این صنعت حضور واسطه‌ها و دلالان است که تفاوت قیمت سیمان از درِ کارخانه تا دست مصرف‌کننده را پدید آورده‌اند و موجب گلایه‌مندی مصرف‌کننده شده‌اند.

تولید مازاد سیمان در کشور

مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند در این خصوص اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، صنعت سیمان کشور بیش از 85 میلیون تن سیمان تولید می‌شود در حالی که مصرف واقعی کشور در این حوزه حداکثر 55 میلیون تن در سال گذشته بوده است.

مجتبی فرونچی با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت سیمان با مازاد تولید روبه‌رو هستیم افزود: مشکلی که امروز در زمینه قیمت سیمان ایجاد شده عدم نظارت سازمان‌های متولی است.

وی به قیمت‌های مصوب کارخانجات سیمان پرداخت و تشریح کرد: قیمت سیمان پاکتی با توجه به نرخ مصوب 337 هزار و 800 تومان درِ کارخانه تعیین شده است.

تأثیر هزینه حمل و نقل در قیمت سیمان

این صنعتگر ادامه داد: مؤلفه حمل و نقل موضوع دیگری است که در این حوزه قیمت نقش‌آفرینی می‌کند به طوری که طی یکی دو ماه گذشته قانون تن کیلومتر در تعداد زیادی از استان‌ها از جمله همدان اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نرخ حمل و نقل از کارخانه(نهاوند) تا همدان 24 هزار تومان بود در حالی که این میزان امروز با اجرای قانون تن کیلومتر با ایرادات فراوان به 50 هزار تومان رسیده است.

فرونچی با تأکید بر اینکه علاوه بر قیمت 337 هزار و 800 تومان سیمان پاکتی و هزینه حمل و نقل، سود 20 درصدی عامل نیز به قیمت افزوده می‌شود یادآور شد: قیمت نهایی یک تن سیمان پاکتی 447 هزار و 800 تومان است پس قیمت تمام شده هر کیسه سیمان باید 21 هزار و 900 تومان در مقصد به دست مصرف‌کننده برسد.

تفاوت قیمت سیمان از درِ کارخانه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مراجعه به بازار همدان به هیچ عنوان سیمان کیسه‌ای با این قیمت یافت نمی‌شود بلکه قیمت 25 تا 27 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

این صنعتگر در ادامه به قیمت تمام شده سیمان کیسه‌‌ای اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده کارخانه در این محصول 16 هزار و 900 تومان است البته ناگفته نماند تا پیش از این هر پاکت یک‌هزار و 200 تومان تهیه می‌شد اما امروز کارخانجات بالغ بر 3 هزار و 200 تومان هزینه بسته‌بندی متحمل می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت سیمان فله پرداخت و افزود: به ازای هر تن سیمان فله با تحویل درِ کارخانه قیمت 240هزار تومان تعیین شده است که مجدد به ازای هر تن 50 هزار تومان هزینه حمل و نقل با نرخ تن کیلومتر اضافه خواهد شد.

فرونچی با تأکید بر اینکه هر تن سیمان فله با احتساب 20 درصد سود عامل باید 340 هزار تومان به دست مشتری برسد اظهار کرد: مصرف‌کننده سیمان فله اغلب شرکت‌های تولید بتن هستند که قیمت بتن نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

وی نرخ کرایه حمل و نقل را یکی از عوامل مؤثر بر قیمت نهایی سیمان دانست و گفت: قرار نبود قانون تن کیلومتر برای صنعت سیمان اجرا شود که متأسفانه در استان همدان نیز ابلاغ شده و صنایع سیمانی برخلاف میل باطنی خود این قانون را رعایت کردند.

دلالان عامل گرانی سیمان

مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند با بیان اینکه واسطه‌ها و دلالان در این حوزه عاملی بر افزایش قیمت سیمان هستند ادامه داد: ستاد تنظیم بازار و واحدهای نظارتی باید پیش از گذشته ورود کنند تا از فعالیت افراد سودجو جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: تفاوت قیمت تمام شده و قیمت عرضه سیمان در اغلب استان‌ها وجود دارد و این محصول با نرخ بیشتری به دست مشتری می‌رسد چراکه در این بین واسطه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

افزایش قیمت نهاده‌ها پاشنه آشیل صنعت سیمان

فرونچی با بیان اینکه پاشنه آشیل صنعت سیمان افزایش قیمت نهاده‌های تولید است یادآور شد: اگر در خصوص افزایش نرخ مصوب این صنعت اقدامی صورت نگیرد طی یکی دو سال آینده تعداد زیادی از کارخانجات سیمان با ورشکستگی مواجه خواهند شد.

وی به حاشیه سود کم کارخانجات سیمان اشاره کرد و گفت: البته صادرات سیمان می‌تواند در این شرایط کمکی برای این صنعت باشد اما متأسفانه هزینه تولید را جبران نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند از ارگان‌های نظارتی خواست با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا سیمان با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برسد.

به نقل از فارس، وی در پایان تأکید کرد: نه تنها در صنعت سیمان بلکه در تمام تولیدات واسطه‌ها در قیمت نقش به سزایی دارند چراکه تاکنون برخورد جدی با این قشر صورت نگرفته است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/17392