کد خبر : 16437
تاریخ : 1399/8/10
گروه خبری : خبر همدان

با تعطیلی 63 درصد مهدکودک‌های همدان به دلیل کرونا

1000 نفر بیکار شدند

هگمتانه-گروه خبر همدان: سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا فعالیت۶۳ درصد از مهدهای کودک‌ این استان را متوقف کرده است گفت: ‌در پی این تعطیلی ها یک هزار نفر بیکار شدند.

به گزارش هگمتانه، زهره بختیاری روز پنجشنبه بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ مهد کودک با رعایت نکات بهداشتی در استان فعال هستند که البته با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با تعطیلی ۶۳ درصد از مهدهای کودک‌ استان همدان یک هزار نفر از کارکنان بیکار شدند.

بختیاری با بیان اینکه مهدهای کودک از ۲۴ خردادماه، پیرو مصوبه ۱۷ خردادماه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس جمهور مجدد بازگشایی شد، افزود: براساس دستورالعمل ۱۲ بندی سازمان بهزیستی مقرر شد در نقاط سفید و زرد مهدهای کودک‌ با ۵۰ درصد ظرفیت و در مناطق قرمز با یک سوم ظرفیت فعال باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان یادآور شد: محدودیت‌های ایجاد شده در استان‌های وضعیت قرمز مانند همدان، با اولویت مادران شاغل، تابع مقطع سنی کودک بوده که ظرفیت مجاز پذیرش شیرخوار تعداد یک سوم، کودک نوپا ۲ تا سه سال و سه تا ۶ سال نصف تعداد قبل است.

بختیاری با تأکید بر رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی کامل مهدکودک و تجهیزات قبل از بازگشایی و در پایان هر روز، استفاده نکردن از فضاهای بازی مشترک مانند تاب و سرسره، اضافه کرد: کارکنان مهدکودک با تهیه و در اختیار قراردادن مواد ضدعفونی‌کننده تجهیزات بهداشتی بر شستشوی صحیح دست کودکان نظارت دارند.

وی از اولیا خواست در صورت ابتلای نزدیکان کودک به کرونا موضوع را به مهد اطلاع رسانی کنند و مهدکودک نیز عدم پذیرش کودک را در زمانی که اقوام درجه یک کودک در دوران قرنطینه به سر می برند در دستور کار دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان، یکی از مشکلات اساسی مهدهای کودک‌ را در حوزه اقتصادی، استیجاری بودن ملک آن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۹۰ درصد این مهدها استیجاری هستند و در شرایط فعلی پرداخت اجاره برای آن‌ها بسیار دشوار است و تعویق نام‌نویسی در مهرماه و نبود درآمد چرخه‌ای نامطلوب ایجاد کرده که باعث ضرر و زیان در همه ارکان می‌شود.

بختیاری در خصوص دریافت تسهیلات در سامانه مشاغل آسیب دیده اظهار کرد: با توجه به اینکه گرفتن تسهیلات متأثر از وضعیت بیمه‌ای و منوط به جذب نیروی کار بیشتر است، به دلیل نبودن بیمه کامل مهدها، تسهیلات کامل دریافت نکردند و تسهیلات جواب گو نبوده است.

وی یادآور شد: مهدکودک تنها و استانداردترین نهاد اجتماعی است که بعد از نهاد خانواده، کودکان را برای زندگی آماده می‌کند.

بختیاری اظهار کرد: مشکل ما این است که عده ای مهد کودک را مانند بنگاه اقتصادی می‌بینند نه یک نهاد اجتماعی زیرا پایه‌های شخصیت در ۶ سال نخست زندگی شکل می‌گیرد که مهم‌ترین سال‌های زندگی فرد است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/16437