کد خبر : 16265
تاریخ : 1399/8/6
گروه خبری : خبر همدان

تأکید رئیس شورای اسلامی شهر همدان:

تفاهم‌نامه همکاری مدیریت شهری با اداره ثبت اسناد منعقد شود

هگمتانه-گروه خبر همدان:  رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شورای شهر و شهرداری همدان با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تأکید کرد. 

به گزارش هگمتانه، سید مسعود عسگریان در دیدار با مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان، افزود: این دیدار و جلسه در راستای ایجاد تعامل بیشتر جهت رفع مشکلات صدور اسناد ثبتی برای املاک عادی همدان به طوری که هم زمان با صدور پروانه ساختمانی برای املاک عادی، شهروندان بتوانند با ثبت نام در ادارات ثبت اسناد و املاک موفق به دریافت اسناد ثبتی املاک خود شوند، صورت گرفت. 

 عسگریان اضافه کرد: به منظور تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفاف سازی و اجرای صحیح قوانین و مقررات، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو در امر زمین‌خواری، اجرای صحیح دولت الکترونیک، اجرای عدالت اجتماعی، تکمیل سامانه‌های جامع اطلاعات مکانی و حدنگاری و ارتباط دوجانبه الکترونیکی و دسترسی برخط بین شهرداری همدان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، لازم است جلساتی با مسؤولان دو ارگان تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای تدوین و منعقد شود.

 به گفته عسگریان یکی از دغدغه‌های شورای پنجم و شهرداری همدان در بدو آغاز فعالیت‌ها، شفاف سازی امور و حذف مراحل زائد اداری بوده است که با استفاده از ارتباط الکترونیکی دو سویه و تعامل بهتر با دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره ثبت اسناد و املاک استان این هدف محقق می‌شود.

 وی با اشاره به آمادگی شورا و شهرداری همدان برای تعامل بیشتر با ثبت اسناد و املاک استان، یادآور شد: می‌توانیم از ظرفیت شبکه دولت برای اقدامات صدور پایان کار و اسناد ثبتی استفاده کرده و ضمن کاهش مراجعات متعدد شهروندان، فرایند صدور پایان کار ساختمانی و اسناد را تسهیل کرد. 

 رئیس شورای شهر همدان یادآور شد: امضا تفاهم‌نامه می‌تواند در استفاده از خدمات اداره کل ثبت اسناد در طرح حدنگاری جهت اجرای عملیات پیش تفکیک ساختمان قبل از صدور گواهی پایان‌کار گامی برای کاهش مراجعات مردم و ارائه خدمات حداکثری به آنها باشد. 

 عسگریان با اشاره به ایجاد ظرفیت طرح حدنگاری، یادآور شد: با راه اندازی این طرح و تک برگ کردن اسناد ملکی مدیریت املاک به راحتی انجام می‌شود و مشکلات مدیریت شهری نیز کاهش می‌یابد.  

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: بر اساس مطالبات شهروندانی که به شورا و شهرداری مراجعه می‌کنند فرایند تغییر اسناد مالکیتی از دفترچه‌ای به تک برگ طولانی است و لازم است با راهکارهایی زمان این فرآیند را کاهش داد. 

 عسگریان همچنین با تأکید بر اعلام مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مبنی بر وجود 280 هزار سند دفترچه ای ملکی شهروندان و عدم مراجعه آنها برای تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد تک برگ، اشاره کرد و گفت: در طرح حدنگاری با کاهش زمان فرآیند این طرح می‌توان، این تعداد از اسناد را به راحتی تعویض کرده و سند تک برگ برای آنها صادر کرد.

 

نوراله زاده: ضرورت تهیه نقشه باغ‌های شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان هم با اشاره به ضرورت ایجاد نقشه وضع موجود معابر، محدوده باغات، مستحدثات کنونی، میزان شیب معابر و فاصله واقعی باغ‌ها گفت: با توجه به اینکه از باغ‌های شهر هیچ نقشه کاملی نداریم که به عنوان مستند استفاده کنیم لازم است نقشه وضع موجود باغ‌های شهر را تهیه کرد.

نرگس نوراله زاده اضافه کرد: در حال حاصر با توجه به عکس‌برداری سال ۹۳ تنها ۳۰ درصد اطلاعات باغ ها قابل استناد است و برای مابقی نیازمند نقشه برداری زمینی و پرواز پهپادی هستیم و بر اساس هماهنگی با معاونت امور هماهنگی استانداری این امر نیازمند تعامل و همکاری مجموعه ها و دستگاه‌های مرتبط است.

 

 قراباغی: تعیین تکلیف اسناد اراضی کشاورزی اولویت باشد

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه به مشکلات اراضی کشاورزی روستاهای محدوده شهر همدان اشاره کرد و گفت: ضروری است شناسایی و تعیین تکلیف محدوده این اراضی در اولویت قرار گیرد تا مشکلات کشاورزان و مالک آن حل شود.

به گفته حسین قراباغی با توسعه و گسترش محدوده شهری اراضی کشاورزی نیز به مرور زمان خرد شده اما مشکلاتی را برای مدیریت شهری به وجود می‌آورد.

قراباغی تأکید کرد: لازم است برای تعیین تکلیف اراضی روستاهای اطراف شهر همدان، مکاتبه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر انجام شود تا بتوانیم با همکاری هم این مشکل را حل کنیم.

وی اضافه کرد: در راستای رفع مشکلات اراضی روستایی و اسناد املاک شهر برگزاری جلسه مشترکی با حضور نمایندگان اداره ثبت اسناد و املاک، سازمان جهادکشاورزی با شورا و شهرداری ضروری است.

 

 پورهادی: آمادگی همکاری با مدیریت شهری همدان را داریم

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان هم در این دیدار ضمن اعلام آمادگی این اداره جهت تعامل و همکاری بیشتر با مدیریت شورا و شهرداری همدان، گفت: تعامل بین شهرداری و شورا با اداره ثبت اسناد و املاک می‌تواند در صدور اسناد ملکی به شهروندان کمک کننده باشد و در این راستا می‌توان شهر الکترونیک را نیز محقق کرد.

اصغر پیرهادی به اجرای طرح حدنگاری اشاره کرد و افزود: طبق قانون جامع حدنگاری کشور همه دستگاه‌ها مکلف هستند تمام مستحدثات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره برداری و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک یاد شده را در اختیار ثبت اسناد و املاک با هدف تهیه نقشه‌های حدنگاری قرار دهند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان با اشاره به مساحت ۲میلیون هکتاری استان همدان، یادآور شد: تا سال جاری از این مساحت بیش از 750 هزار هکتار اراضی حدنگاری شده و 150 هزار هکتار آن نیز تثبیت شده است.

پیرهادی با اشاره به اجرای طرح شبکه شمیم در راستای اراضی نقشه برداری کشور که برداشت بین‌المللی با نقشه‌های استاندارد جهانی است، گفت: در این راستا طرح حدنگاری شهرستان تویسرکان به عنوان پایلوت در استان انجام شد.

به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان،‌ وی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار سند دفترچه‌ای ملکی در دست شهروندان همدانی است، یادآور شد: یکی از مشکلات ما عدم تطبیق وضع موجود با دفترچه‌های ملکی است و این باعث طولانی شدن فرآیند صدور سند تک برگ شده است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/16265