کد خبر : 16264
تاریخ : 1399/8/6
گروه خبری : خبر همدان

همدان عزادار عالم اخلاق و جهاد

عالمی که مریدانش حماسه‌آفرینان دفاع مقدس بودند

هگمتانه-گروه خبر همدان: عالم جلیل‌القدر، آیت‌الله سید رضا فاضلیان امام جمعه سابق ملایر بعد از تحمل یک دوره بیماری دیروز دار فانی را وداع گفت.

 

به گزارش هگمتانه، عالم جلیل‌القدر آیت‌الله رضا فاضلیان بعد از تحمل یک دوره بیماری به خاطر ابتلا به کرونا در سن 92 سالگی به ملکوت اعلی پیوست. ایشان در کسوت امام جمعه ملایر خدمات بسیاری را به مردم استان همدان ارائه کرد.

آیت‌الله فاضلیان در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان همدان به دنیا آمد. جد پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل‌القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جد مادری‌شان آقا سید علی رضوی که ایشان نیز از علمای زمان خود بود. پدر بزرگوار ایشان مرحوم سید باقر است که جواز عمامه را از آیت‌الله‌العظمی نائینی و آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی گرفته بود.

آیت الله فاضلیان قبل از ورود به حوزه علمیه مدت کوتاهی را برای امرار معاش در بازار به کار پرداخت اما خیلی زود از آن دست کشید و برای تحصیل به حوزه رفت و با جدیت و پشتکار فراوان مشغول تحصیل شد. خود در این مورد می فرماید: اجناسی را در اختیارم گذاشته بودند که از آنها نگهداری کنم با خودم فکر کردم که این چه عمری است که برای فروش جنس می گذرانم؟ باید فکری کرد که عمر این گونه صرف نشود و از آن موقع به فکر تحصیل علم در حوزه علمیه افتادم. مسائل معیشتی هم به لطف امام حسین(ع) حل شد.

ایشان "معالم" را نزد آقا شیخ محمد تقی نجفی خوانده، "شرح لمعه" را از محضر دو عالم جلیل القدر آقا شیخ محمد حسین بهاری و مرحوم حاج محمد علی دامغانی استفاده کرده بود. "رسائل و قوانین" را نزد حاج میرزا آقا دامغانی و "کفایه" را در محضر پر نور آیت‌الله آخوند ملّاعلی معصومی همدانی تلمذ کردند و نیز در فلسفه "شرح منظومه" را نزد حاج شیخ ابوالقاسم ربانی شاهنجرینی خواندند.

آیت‌الله فاضلیان جزوه ها و رساله هایی را تألیف کرده اند که به چاپ نرسیده است مانند رساله فی الحجاب، رساله فی الربا، رساله فی التداخل الاسباب و المسببات و قاعده علیت.

آیت‌الله سید رضا فاضلیان در سال 1361 با حکم حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان امام‌جمعه ملایر منصوب‌ شده بود و به مدت 34 سال به‌عنوان امام‌جمعه ملایر در این شهرستان فعالیت داشت و درنهایت در شهریورماه سال 95 از این مسؤولیت کناره گیری کرد.

 این شخصیت برجسته دینی از یاران صدیق امام خمینی (ره) به شمار می‌آمد و برای اعتلای انقلاب اسلامی در استان همدان زحمات فراوانی را متقبل شد.

 این عالم جلیل‌القدر در دوران دفاع مقدس در عرصه جمع‌آوری کمک و پشتیبانی از رزمندگان جبهه حق، بسیج و اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نقشی مؤثر و محوری ایفا کرد.

ایشان یار صمیمی شهید محراب آیت‌الله مدنی و استاد اخلاق بسیاری از شهیدان و بزرگان بود.

کدام شهیدان پامنبری آیت الله فاضلیان بودند 

آیت الله سید رضا فاضلیان از علمای برجسته دیار عالم پرور همدان از جمله علمایی است که منزل و منبر او محفلی برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌آمد.

منزل و منبر او محفلی برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌آمد رزمندگانی که بسیاری از آنها شهید شده، بسیاری جانباز بوده و بسیاری نیز نشان پر افتخار ایثار و مبارزه در راه خدا را به گردن آویخته‌اند.

 این عالم ربانی در طول عمر با پرکت و شریف خود با بسیاری از رزمندگان و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی اخوت بسته بود عقد اخوتی که زبانزد مردم بود.

از جمله شهدایی که از پای درس اخلاق  مرحوم آیت الله فاضلیان، حماسه‌آفرین نبردهای حق علیه باطل  شدند می‌توان به سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی، فرمانده لشکر انصارالحسین(ع) در سال‌های دفاع مقدس، فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و فرمانده جنگ‌های نامنظم در محور مقاومت، سردار شهید علی چیت‌سازیان، معاون اطلاعات عملیات لشکر انصارالحسین(ع)، سردار شهید حاج حسن تاجوک، فرمانده گردان 151 لشکر انصارالحسین(ع)، فرمانده تیپ کربلا، سردار شهید حاج رسول حیدری، مسؤول اطلاعات قرارگاه رمضان، فرمانده گردان برون‌مرزی قدس و فرمانده تیپ نامنظم قدس، سردار شهید حاج علی خوش‌لفظ، مسؤول اطلاعات عملیات گردان های لشکر انصارالحسین(ع) (راوی کتاب وقتی مهتاب گم شد)، سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی، فرمانده گردان حضرت ابالفضل لشکر انصارالحسین(ع) (راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد)، سردار شهید حاج حبیب مظاهری، فرمانده گردان مسلم ابن عقیل لشکر 27 محمدرسول الله(ص)، سردار شهید حاج رضا شکری پور فرمانده گردان 154 لشکر انصارالحسین(ع)، سردار شهید حاج مصطفی طالبی جانشین فرمانده گردان مسلم ابن عقیل لشکر انصارالحسین(ع)، مسؤول طرح و برنامه لشکر 4 بعثت، طلبه شهید، حجت‌الاسلام سید مصطفی الحسینی (سفیر بیداری که در عمر کوتاهِ 25 ساله‌ خود، به 17 کشور برای ترویج اسلام و انقلاب سفر کرد)، سردار شهید حاج رضا مستجیری، فرمانده گردان حضرت علی‌اکبر لشکر انصارالحسین(ع)، سردار شهید حاج سعید اسلامیان، فرمانده لشکر انصارالحسین(ع)، سردار شهید تقی بهمنی، فرمانده علمیات سپاه همدان در سال‌های دفاع مقدس، سردار شهید علیرضا حاجی‌بابایی اولین فرمانده تیپ انصارالحسین(ع)، سردار شهید ناصر قاسمی، فرمانده بسیج همدان و  شهید مدافع حرم، علی‌رضا شمسی‌پور، فرمانده گردان قاسم ابن الحسن لشکر انصارالحسین(ع)، فرمانده گردان فاطمیون در سوریه اشاره کرد.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/16264