کد خبر : 15177
تاریخ : 1399/7/6
گروه خبری : خبر همدان

استاندار خطاب به فرماندار:

نگذارید فوتی‌ها زیاد شوند

هگمتانه، گروه خبر همدان: استاندار همدان گفت: در برخی از محله‌های شهر همدان اثری از استفاده ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و شیوه نامه‌های بهداشتی نیست در حالی که باید فرمانداری همه دستگاه‌های مسؤول را پای کار آورد و اجازه رشد یکباره آمار متوفیان در شهرستان را ندهند.
به گزارش هگمتانه، سید سعید شاهرخی روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: سپاه همدان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را برای تشدید نظارت‌ها داشته باشند.
وی اضافه کرد: تیم‌های بازرسی ابتدا اقدام به راهنمایی و ارشاد واحدهایی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی اعتنا هستند کرده و در صورت لجاجت و اصرار فرد به تخلف بهداشتی، علاوه بر تعطیلی واحد فرد متخلف به مرجع قضایی معرفی شود.
استاندار همدان با بیان اینکه روند نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی تشدید شود اظهار کرد: در برخی از محله‌های شهر همدان اثری از استفاده ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و شیوه نامه‌های بهداشتی نیست در حالی که باید فرمانداری همه دستگاه‌های مسؤول را پای کار آورد و اجازه رشد یکباره آمار متوفیان در شهرستان را ندهند.
شاهرخی اضافه کرد: در این راستا می‌توان از حرکت‌های نمادین از جمله استفاده گشت زنی با خودروهای دارای بلندگو و ترغیب و تشویق مردم به رعایت اصول بهداشتی در کنار بیان هشدارهای لازم، استفاده کرد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا برای پیشگیری از شیوع کرونا درخواست ایجاد محدودیت‌هایی را دارد که باید این درخواست‌ها در جلسه فوق العاده کمیته امنیتی و اجتماعی مطرح و به دنبال تأیید وزارت کشور در همدان اعمال شود.
استاندار همدان تأکید کرد: سعی کمیته امنیتی و اجتماعی و علوم پزشکی بر مطابق بودن تصمیمات با مصوبات و سیاست‌های ستاد ملی کرونا باشد چرا که هنر ما توجه به معیشت در کنار سلامت است در غیر این صورت، تعطیل کردن و نشستن افراد در خانه را می‌توان شکست دادن ما توسط کرونا دانست.
شاهرخی از مدیران دستگاه اجرایی استان همدان خواست در این شرایط کرونایی رعایت حال کارمندان دارای علایم بیماری به ویژه زنان باردار و زنان دارای فرزند زیر 6 سال را بکنند.
وی درباره درخواست‌های ارائه شده برای تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی واکسن را بر اساس ضوابط ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق کند و به درخواست غیر متعارف در هر مقام و جایگاهی و خارج از روال قانونی پاسخی ندهد.
استاندار همدان گفت: کادر بهداشت و درمان هفت ماه کار طاقت فرسا را متحمل شدند بنابراین به زودی در آیینی از تلاش و خدمات این عزیزان قدردانی صورت می‌گیرد.
شاهرخی همچنین از مدیران آموزش و پرورش به واسطه تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشایی مدارس قدردانی کرد و گفت: خواستار تداوم بازگشایی مدارس بوده البته می‌توان در صورت قرار گرفتن در شرایط خاص کرونایی از ظرفیت آموزش مجازی و صدا و سیما نیز برای تدریس استفاده کرد.

اسکان زائر، راه‌اندازی ایستگاه صلواتی و تجمع برای اربعین حسینی در این استان صورت نمی‌گیرد
وی افزود: تبلیغات اسلامی با هدایت امام جمعه همدان برنامه‌های محرم را با مدیریت همراه با عقلانیت، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ شعائر اسلامی برگزار کرد و در ادامه نیز انتظار می‌رود برای مراسم اربعین همین گونه عمل کند.
استاندار همدان تأکید کرد: راهپیمایی اربعین امسال ممنوع است همچنین اسکان زائر، راه‌اندازی ایستگاه صلواتی و تجمع نیز برای اربعین حسینی در این استان صورت نمی‌گیرد.
شاهرخی با بیان اینکه محدودیت‌ها در شرایط قرمز کرونایی به منظور حفظ سلامت مردم تشدید می‌شود تأکید کرد: احتمال می‌رود مراسم متمرکز در شهرهایی که وضعیت قرمز کرونایی دارند با رعایت شیوه نامه‌ها پیش‌بینی شود که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

حیدری مقدم: کاهش شاخص سرایت پذیری کرونا در این استان از 1.14 به 1.01
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا هم گفت: این مجموعه با همراهی دستگاه‌های مسؤول در صورت دوری فضای استان از حاشیه سازی و تنش، توان مدیریت ویروس کرونا را دارد.
رشید حیدری مقدم اظهار کرد: شاخص سرایت پذیری کرونا در این استان از 1.14 به 1.01 کاهش داشته که این خبر مبارکی است و نشان می‌دهد شرایط کرونا در استان قابل کنترل است و اوج جدی و غیرقابل کنترل در بیمارستان‌ها نداریم.
وی افزود: در حال حاضر سه شهرستان همدان، بهار و اسدآباد در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی هستند.
حیدری مقدم اظهار کرد: به منظور بررسی وضعیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس، یک هزار و 52 مدرسه معادل 47 درصد مجموع مدارس استان بررسی شد که 77.2 درصد شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: یک هفته گذشته 32 مورد طغیان ویروس کرونا در شهرستان‌های رزن، تویسرکان، همدان، ملایر و نهاوند ثبت شد که همه آنها مورد بررسی قرار گرفت.
حیدری مقدم درباره علل طغیان کرونا در شهریور امسال بیان کرد: 65 درصد موارد به علت شرکت در اجتماعات، میهمانی‌ها و  مراسم ختم‌، 3.5 درصد مسافرت، 25 درصد تماس خانوادگی و عیادت بیمار و 6.5 درصد ابتلای کادر اداری بوده است.

واکسن آنفلوآنزا فقط برای بانوان باردار
وی با بیان اینکه تنها در یک میهمانی 27 نفر مبتلا به کرونا شدند اظهار کرد: تعدادی واکسن آنفلوآنزا تحویل استان شده است که همه آنها با تأیید اعضای کمیته تجویز نُسخ و تنها به بانوان باردار به ویژه زنان دارای بیماری زمینه‌ای تحویل و تزریق می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خواستار غیرحضوری شدن مدارس شد و گفت: کارکنان آموزش و پرورش باید نسبت به خوداظهاری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و در صورت داشتن علائم نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه سلامت اقدام کنند در این صورت در کمترین زمان بیماری مدیریت می‌شود.
حیدری مقدم تأکید کرد: افرادی که دارای علائم بیماری و به این ویروس مبتلا هستند همانند بمب، این ویروس را به دیگر افراد منتقل می‌کنند بنابراین باید در صورت داشتن علائم اقدامات لازم صورت گیرد.
وی ناتوانی خانواده کارگران در خرید ماسک و پیش‌بینی تدبیری برای این مشکل، افزایش مراکز عرضه ماسک در شهر، برداشته شدن مجدد محدودیت تراکنش بانکی، پیش‌بینی تسهیلات برای افراد مبتلا به کرونا، تعطیلی نماز جمعه و جماعات، تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و غارعلیصدر را برای عبور از همه گیری کرونا خواستار شد.

پورداود: قابلیت شاد ارتقا یافت
مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز در این جلسه گفت: آموزش‌ها در مدارس این استان به 2 شیوه حضوری و غیرحضوری ادامه دارد و به تازگی اعتبار مناسبی تحت عنوان سرانه بهداشتی از سوی وزارتخانه متبوع به این اداره کل اختصاص یافته است.
به نقل از ایرنا، محمد پورداود افزود: قابلیت شبکه شاد در 2 هفته گذشته ارتقا یافته است و محتواهای آموزشی، دعوت از دانش‌آموزان، معلمان، احراز هویت، حضور و غیاب، مشاهده کلاس‌ها، آزمون و نحوه آموزش همکاران در شبکه جدید بارگذاری شده است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/15177