کد خبر : 14829
تاریخ : 1399/6/26
گروه خبری : باغبان

گوجه فرنگی محبوب‌ترین محصول گلخانه ای


هگمتانه، گروه باغبان: همدان با دارا بودن بهترین شرایط آب وهوایی وخاک حاصلخیز یکی از مستعدترین شرایط را برای تولیدات کشاورزی در میان استان‌های کشور ازآن خود کرده است. اما از آنجا که در چند سال اخیر محدویت منابع آبی وخاک در اکثر کشت‌ها مطرح شده، لذا کشاورزان همدانی نیز توانسته اند با حمایت‌های جهاد کشاورزی قدم‌های خوبی در حوزه کشت گلخانه‌ای بردارند.
در این بخش با کشت گلخانه‌ای که در استان همدان رونق پیدا کرده است آشنا می‌شوید.

راه‌اندازی گلخانه برای تولید گوجه فرنگی
گوجه فرنگی محبوب ‌ترین و رایج‌ترین محصول گلخانه‌ای در کل دنیا می‌باشد. با استفاده از کنترل دمای مناسب و فراهم‌آوردن مقدار زیادی از نور، گلخانه‌دارها در اکثر نقاط دنیا می‌توانند دو بار در سال، گوجه فرنگی برداشت کنند. شرایط درون گلخانه می‌بایست به دقت مدیریت شود تا برای گیاهان بیماری به وجود نیاید و عملیات گرده‌افشانی گل‌ها به درستی صورت گیرد.

برای راه‌اندازی گلخانه انجام مراحل زیر لازم است.
1- دما را بررسی کنید. گوجه‌فرنگی معمولاً روزها در بازه‌ دماییِ 21 تا 27 درجه و شب‌ها در بازه‌ دماییِ 16 الی 18 درجه‌ سانتی‌گراد، رشد بهتری دارد.
ایده‌آل این است که در روزهای ابری، دما در روز به دمای 21 درجه و در شب به دمای 16 درجه نزدیک‌تر باشد و در روزهای آفتابی و صاف، دمای 27 درجه در روز و 18 درجه در شب مناسب است.
همچنین می‌بایست رطوبت را زیر 90 درصد نگه دارید تا کپک‌های قارچی روی برگ‌ها شکل نگیرند. عملیات تهویه را به صورت منظم و علی‌الخصوص در صبح‌های سرد و ابری انجام دهید تا هوای خشک و تازه به گلخانه دمیده شود.
2- یک گونه‌ خاص از گوجه‌ فرنگی را انتخاب کنید. هزاران گونه از گوجه‌فرنگی وجود دارد که برخی از آنها در بازار موجود است. ذکر حروف وی اف ان تی و آ پس از نام هر یک از گونه‌های گوجه‌فرنگی بدین‌معناست که آن گونه در برابر بیماری مقاوم می‌باشد.
گوجه‌های «نامحدود» دائماً رشد کرده و میوه تولید می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها برای دوره‌ی طولانی‌تری در داخل گلخانه بهره‌برداری نمایید. اما اگر فضای کافی ندارید، گونه‌‌های «محدود» گوجه‌فرنگی را بکارید که رشدشان در ارتفاع معینی متوقف می‌شود.
3- یک محیط برای کشت انتخاب نمایید. گوجه‌فرنگی می‌تواند در هر محلی که به خوبی زه‌کشی شده باشد، رشد کند. شما می‌توانید از ترکیب بدون خاک یا کیسه‌های پرلیت یا قطعات سنگ، استفاده نمایید.
ترکیب خاک استریل بخرید یا خودتان آن را بسازید. حتماً قبل از استفاده از خاک یا کود باغچه‌، آن‌ها را استریل کنید.
4- توصیه می‌شود که یک سیستم آبیاری نصب کنید. اکثر پرورش‌دهندگان از لوله‌های قطره‌ای برای آبرسانی به هر بوته استفاده می‌کنند. می‌توان یک تزریق‌کننده‌ی کود نیز به این لوله متصل نمود تا کودرسانی را نیز به صورت خودکار انجام دهد.
پرورش گوجه‌فرنگی در روش هیدروپونیک نیز آسان است.
*در این نوشتار از مطالب وبگاه bazrco استفاده شده است.

  لینک
http://hegmataneh-news.ir/sl/14829